De tweede 'V' van 'VVD' staat voor 'Vrijheid', die geldt jammer genoeg alleen voor VVD'ers en andere mensen die financieel goed af zijn; andere mensen die mag je dwingen - om te VERHUIZEN bijvoorbeeld, GEDWONGEN te werk stellen, niet respecteren van PRIVACY, met ONMENSELIJK BELEID AFSCHRIKKEN en voor gesloten grenzen laten staan, met kleine kinderen, in de winter -, VRIJHEID? Van de VVD? Laat me NIET LACHEN..! Als het niet zo treurig was...
Originele bericht overgenomen van 'Kassa', je vindt het --- Hier ---
Grote veranderingen op de huurmarkt
WOENSDAG 10 FEBRUARI 2016
Huizen930x520
De Tweede Kamer is dinsdag akkoord gegaan met verschillende plannen van minister Stef Blok voor de huurmarkt. Ze komen globaal op het volgende neer:
- Vanaf volgend jaar moet er geleidelijk een einde komen aan de verschillende prijzen voor gelijke sociale huizen. Die ontstaan doordat nieuwe huurders meer moeten betalen: daardoor groeien de verschillen met zittende huurders te sterk. Huurders die in een huis zitten dat wel erg mooi is voor wat ze nu betalen, kunnen te maken krijgen met een huurverhoging tot 2,5 procent boven inflatie. De huurprijzen voor nieuwe huurders bij corporaties stijgen ook minder minder snel.
- In de tussentijd, vanaf 1 juli dit jaar, is de huurverhoging bij corporaties net als de voorgaande jaren 1,5 procent plus inflatie tot 4 procent plus inflatie.
- Huurders van een huis dat te goedkoop voor ze is, scheefwoners, met meer dan 39.000 euro aan gezamenlijk inkomen, kunnen vanaf volgend jaar nog steeds een huurverhoging krijgen van 4 procent plus inflatie. Dit is bedoeld als stimulans om het sociale huis achter te laten voor iemand die het minder heeft getroffen.
- Scheefwonende gepensioneerden worden van bovenstaande maatregel uitgezonderd. Ook scheefwonende gezinnen vanaf vier leden hoeven niet bang te zijn voor deze verhoging.
- De jaarlijkse inkomenstoets blijft. Vorige week stelde de Raad van State dat niet duidelijk in de wet staat dat de Belastingdienst moet zeggen of iemand boven de inkomensgrens voor een sociaal huis zit of niet. Blok heeft dit in de nieuwe wet explicieter opgenomen.
- De mogelijkheden voor tijdelijke contracten worden onder voorwaarden verruimd, omdat mensen die ruimte beschikbaar hebben vaak bang zijn dat ze niet van huurders af kunnen komen. Contracten tot twee jaar worden mogelijk. Tijdelijke huurcontracten voor vijf jaar in onzelfstandige woningen voor jongeren tot en met 27 jaar, een idee van de ChristenUnie, werden ook door de Kamer aanvaard.
Nederland heeft 2,6 miljoen sociale huurhuizen. Die mogen bij tekening van het huurcontract maximaal 710 euro aan kale huur kosten. De corporaties moeten jaarlijks minstens 80 procent van hun vrijkomende huizen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tot 35.739 euro, 10 procent mag naar huishoudens met een inkomen van maximaal 38.950 euro. ANP
**
Gevolgen uitspraak Raad van State
De Raad van State heeft op 3 februari 2016 bepaald dat de Belastingdienst onterecht inkomensgegevens van huurders aan verhuurders heeft verstrekt omdat dat tegen de wet is.
Verhuurders ontvangen deze gegevens om invulling te kunnen geven aan het kabinetsbeleid tegen scheefwonen. Door huurders met een hoog inkomen een hogere huurverhoging te geven wil de minister scheefwonen tegen gaan en de doorstroming op gang helpen. Woningcorporaties hebben niets onrechtmatigs gedaan.
Nieuwe wet
Minister Blok heeft maatregelen genomen om in de wet op te laten nemen dat de Belastingdienst verplicht is inkomensverklaringen te verstrekken. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State. Deze wetswijziging, de Wet Doorstroming Huurmarkt, wordt momenteel in de kamer behandeld.
De minister denkt nu na over de gevolgen van de uitspraak van de Raad van State voor de huurverhoging per 1 juli 2016.
Minister Blok heeft maatregelen genomen om in de wet op te laten nemen dat de Belastingdienst verplicht is inkomensverklaringen te verstrekken. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State. Deze wetswijziging, de Wet Doorstroming Huurmarkt, wordt momenteel in de kamer behandeld.
De minister denkt nu na over de gevolgen van de uitspraak van de Raad van State voor de huurverhoging per 1 juli 2016.
Uitkomst afwachten
Wij kunnen op dit moment geen uitspraken doen over wat de gevolgen kunnen zijn. Wij moeten de nieuwe wetgeving en de conclusie van de minister afwachten.
Wij kunnen op dit moment geen uitspraken doen over wat de gevolgen kunnen zijn. Wij moeten de nieuwe wetgeving en de conclusie van de minister afwachten.
Van Volkskrant Opinie, originele bericht --- Hier ---
Opinie
Dwing scheefwoners niet hun huis te verlaten
OPINIEScheefwoners zijn vaak vergroeid met hun woning en buurt. Zij kunnen alleen bijdragen aan het huisvestingsprobleem van vluchtelingen door ze hun eigen huis te laten kopen of (tijdelijk) meer huur te laten betalen.
Scheefwoners zijn vaak al ver in de vijftig en gaan al richting pensioen
Er is een enorme stroom asielzoekers die moeten worden gehuisvest in Nederland. Om te zorgen dat er ruimte komt op de woningmarkt wil minister Stef Blok de 600.000 scheefwoners plaats laten maken voor mensen die niet op de particuliere markt terecht kunnen komen. De minister belicht hiermee heel eenzijdig het 'scheefwonersprobleem'.
Hij zegt dat deze mensen vaak al 20 of 30 jaar in een sociale huurwoning wonen, terwijl ze inmiddels een inkomen boven de huurgrens hebben. Je hoeft dan niet lang na te denken over de leeftijd van deze mensen. Ze zijn vaak al ver in de vijftig en gaan al richting pensioen. Dat betekent dat de uitspraak van de minister wel heel populair klinkt maar dat deze mensen met hun rug tegen de muur staan. Deze groep zou moeten doorstromen naar een andere koop- of huurwoning, maar in de praktijk is dat geen optie.
Doorstromen naar een koopwoning is geen optie omdat ze vaak geen hypotheek kunnen krijgen en een extreme hoge levensverzekering moeten betalen gezien hun leeftijd. Omdat deze groep binnen enkele jaren met pensioen gaat, zullen ze hun hypotheek niet meer op kunnen brengen.
Doorstromen naar een particuliere huurwoning is ook geen optie. Deze huurwoningen zullen voor hen binnen enkele jaren ook onbetaalbaar zijn door de terugval in (pensioen)inkomsten. Omdat deze huurwoningen boven de huurgrens vallen zal op dat moment ook geen huursubsidie kunnen worden aangevraagd waardoor deze groep financieel kopje onder zal gaan.
Hij zegt dat deze mensen vaak al 20 of 30 jaar in een sociale huurwoning wonen, terwijl ze inmiddels een inkomen boven de huurgrens hebben. Je hoeft dan niet lang na te denken over de leeftijd van deze mensen. Ze zijn vaak al ver in de vijftig en gaan al richting pensioen. Dat betekent dat de uitspraak van de minister wel heel populair klinkt maar dat deze mensen met hun rug tegen de muur staan. Deze groep zou moeten doorstromen naar een andere koop- of huurwoning, maar in de praktijk is dat geen optie.
Doorstromen naar een koopwoning is geen optie omdat ze vaak geen hypotheek kunnen krijgen en een extreme hoge levensverzekering moeten betalen gezien hun leeftijd. Omdat deze groep binnen enkele jaren met pensioen gaat, zullen ze hun hypotheek niet meer op kunnen brengen.
Doorstromen naar een particuliere huurwoning is ook geen optie. Deze huurwoningen zullen voor hen binnen enkele jaren ook onbetaalbaar zijn door de terugval in (pensioen)inkomsten. Omdat deze huurwoningen boven de huurgrens vallen zal op dat moment ook geen huursubsidie kunnen worden aangevraagd waardoor deze groep financieel kopje onder zal gaan.
Inbouwkeukens
Deze mensen hebben veelal een groot aantal verbeteringen aangebracht aan de woning
Zijn er dan geen opties om toch beweging in de markt te krijgen en asielzoekers te huisvesten? Zeker wel. Veel 'scheefwoners' hebben tientallen jaren in hun huis gewoond. Alleen al hieruit blijkt dat deze mensen graag in dat huis, waar ze hun hele sociale leven hebben opgebouwd, willen blijven wonen. Ze zorgen ook dat er diversiteit blijft in wijken en helpen mee aan het voorkomen van achterstandswijken.
Deze groep heeft veelal een groot aantal verbeteringen aangebracht aan de woning. Denk aan badkamers, inbouwkeukens, mooi ingerichte tuinen enzovoort. Natuurlijk wil geen van hen graag verhuizen, niet alleen vanuit financieel oogpunt maar ook gezien hun binding met de wijk en de woning.
Door de bestaande sociale huurwoning te koop aan te bieden aan de huidige bewoners komt geld beschikbaar voor de woningbouwcorporaties om daarmee nieuwbouw te realiseren. Het mes snijdt aan twee kanten. De huidige huurders hoeven geen afstand te doen van hun huidige investeringen en van huis en haard. Daarnaast komen meer woningen beschikbaar omdat er nieuwbouw wordt gepleegd met het vrijgekomen geld.
Deze groep heeft veelal een groot aantal verbeteringen aangebracht aan de woning. Denk aan badkamers, inbouwkeukens, mooi ingerichte tuinen enzovoort. Natuurlijk wil geen van hen graag verhuizen, niet alleen vanuit financieel oogpunt maar ook gezien hun binding met de wijk en de woning.
Door de bestaande sociale huurwoning te koop aan te bieden aan de huidige bewoners komt geld beschikbaar voor de woningbouwcorporaties om daarmee nieuwbouw te realiseren. Het mes snijdt aan twee kanten. De huidige huurders hoeven geen afstand te doen van hun huidige investeringen en van huis en haard. Daarnaast komen meer woningen beschikbaar omdat er nieuwbouw wordt gepleegd met het vrijgekomen geld.
Negatieve huurtoeslag
Gebruik leegstaande kantoorpanden voor huisvesting vluchtelingen
Is er nog een andere optie? Zeker wel. Eerder is al gesproken over een huurbelasting, die ook gepresenteerd is als inkomensafhankelijke huur. Dat is op zichzelf een heel sociaal en redelijk idee. Met een huurbelasting (negatieve huurtoeslag) worden de scheefwoners extra belast. Natuurlijk moet het geen nivelleringsmaatregel zijn, maar het is een goed plan om huur naar evenredigheid te betalen.
Door de extra huurinkomsten komt ook geld vrij dat besteed kan worden aan het woningprobleem. Omdat de belasting/huurtoeslag tijdelijk is, vervalt die als de 'scheefwoners' met pensioen gaan en weer recht hebben op een sociale huurwoning. Op die manier komt deze groep dan niet in de financiƫle problemen.
Last but not least, er is enorme leegstand in kantoorpanden. Hergebruik van deze panden door deze aan te passen zodat hierin vluchtelingen of andere huurders kunnen worden gehuisvest lost zowel het probleem van de leegstand als de huisvesting van woningzoekenden en vluchtelingen op.
Peter Hendriks is scheefwoner.
Door de extra huurinkomsten komt ook geld vrij dat besteed kan worden aan het woningprobleem. Omdat de belasting/huurtoeslag tijdelijk is, vervalt die als de 'scheefwoners' met pensioen gaan en weer recht hebben op een sociale huurwoning. Op die manier komt deze groep dan niet in de financiƫle problemen.
Last but not least, er is enorme leegstand in kantoorpanden. Hergebruik van deze panden door deze aan te passen zodat hierin vluchtelingen of andere huurders kunnen worden gehuisvest lost zowel het probleem van de leegstand als de huisvesting van woningzoekenden en vluchtelingen op.
Peter Hendriks is scheefwoner.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten