..............
......Die krokodil behoeft geen uitleg meer.
Nu Buma nog.
De
reclamecampagne van het CDA is interessant omdat-ie nergens over gaat.
Sybrand Buma zit op een bankje en wenst een jongeman ‘een hele goede
morgen’, die jongeman wenst de trambestuurder ‘een hele goede morgen’,
de trambestuurder wenst een trampassagier een ‘hele goede morgen’,
etcetera: het is een piramidespel van hele goede morgens. Boodschap: het
CDA brengt de aardigheid terug in het land.
‘De
boodschap is prettig en menselijk’, zegt Jeroen, ‘je kan er niet tegen
zijn’. Atypisch eigenlijk, voor een politieke partij.
Joe
Public maakte ook de eerdere CDA-campagne (‘voor een land dat we door
willen geven’) met als hoogtepunt de scène op het strand van kibbelende
kinderen Geert en Mark, plus Sybrand daar als verstandigste tussenin.
Het werd de meest besproken politieke commercial van het
verkiezingsseizoen. Een goede reclamecampagne, zegt Jeroen, ‘moet een
beetje schuren’, dus alle kritiek op dat tuttige ge-hele goede morgen
(‘verdere debilisering van de politiek’, las ik, ‘erger dan het vaasje
van Rutte’) is winst. ‘Een politieke campagne heeft per definitie meer
tegen- dan voorstanders. Het is je niet te doen om applaus.’..............
...."
&
"Dus
het CDA voert een negatieve campagne, zeg ik tegen Jeroen: alsof
iedereen hier langs elkaar heen leeft. Politici hebben er een handje van
negatief te doen over Nederland, omdat ze graag de ontevreden burger op
de flank bereiken. Daarmee verspreiden ze zelf het virus van de
ontevredenheid.
‘Ja, zo kun je het ook zien’, zegt Jeroen. ‘Maar zo is het niet bedoeld.’"
**
Geen opmerkingen:
Een reactie posten