Energie
Bomen op de maan
Het is een nobel gebaar. De CO₂-uitstoot van een auto- of vrachtwagenrit compenseren door bomen aan te planten. Het Brits-Nederlandse oliebedrijf Shell wil zo'n gebaar maken en daarnaast zijn klanten in de gelegenheid stellen om hetzelfde te doen.
Vanaf 17 april kunnen chauffeurs in Nederland hun CO₂-uitstoot neutraliseren door aan de pomp 1 cent per liter extra te betalen. Uitgaande van een benzineprijs van zo'n €1,65 per liter is dat een vlijmscherpe aanbieding om moreel verduurzaamd door het leven te gaan.
Van dat geld kunnen miljoenen bomen worden aangeplant. Het Nederlandse Staatsbosbeheer wreef bij de bekendmaking van de plannen maandag al in de handen. De grootste bosbezitter van het land krijgt €17 mln om essen die door een schimmelziekte zijn geveld te vervangen. Dat alleen al moet de komende twaalf jaar voor vijf miljoen nieuwe bomen zorgen. In het buitenland gaat Shell daarnaast vele honderden hectare land in Spanje, Australië en Maleisië opnieuw bebossen.
Een sympathiek gebaar voor een bodemprijs; dat gaat natuurlijk klanten trekken. Wat nu, als alle chauffeurs van Nederland vanaf 17 april hun bijna 9,5 miljoen voertuigen exclusief bij de Shell-pomp klimaatneutraal gaan tanken. Of - misschien logischer - dat concurrenten volgen. Dan zouden zij gezamenlijk, inclusief vrachtverkeer, een slordige 29.978 miljoen kilogram CO₂ compenseren.
Natuurlijk, de ene boom is de andere niet, maar bij elkaar moeten oliebedrijven daarvoor miljarden bomen planten. Op één hectare (twee voetbalvelden) moeten er dan bij de aanplant al snel een paar duizend exemplaren per hectare worden ingeplant. Eén hectare oud bos in Nederland legt volgens schattingen die de Wageningse hoogleraar Gert-Jan Nabuurs betrouwbaar acht zo'n 1000 kilo CO₂ per jaar vast. Dat zijn bij elkaar zo'n 30 miljoen hectare. Maar, dat is oud bos: jong bos kan veel meer koolstof vastleggen.
Shell betrekt in zijn plannen alleen personenauto's en geen vrachtwagens. Het concern gaat uit van 0,8 hectare bos per voertuig. Bij elkaar gaat het dan om 6,7 miljoen hectare. Dat is naar beneden afgerond zo'n 1,6 keer de totale oppervlakte van Nederland. Voor het gemak gaan we er hierbij vanuit dat we ook het zoete water kunnen bebossen.
Shell is van plan om zijn plannen ook in andere landen uit te rollen. Wereldwijd zijn er volgens een schatting zo'n 950 miljoen personenauto's. Ervan uitgaande dat er ook in het buitenland zo'n 0,8 hectare per auto nodig is, komen we op een beboste oppervlakte van 760 miljoen hectare. Dat zou betekenen dat het oliebedrijf 5% van het landoppervlakte op de wereld of 20% van de totale oppervlakte van de maan bebost. Let wel: vrachtwagens en andere oliegebruikers zijn hier nog niet meegeteld.
**
Voor degenen die Klimaatbeleid 'ook maar een mening vinden' (of een Witchhunt, of wat al niet meer), ja er zijn nog steeds mensen met een IQ van 100 of meer die dat GELOVEN...:
**
Cartoon: 'Down to Earth Magazine' (Milieudefensie) |
Van dat geld kunnen miljoenen bomen worden aangeplant. Het Nederlandse Staatsbosbeheer wreef bij de bekendmaking van de plannen maandag al in de handen. De grootste bosbezitter van het land krijgt €17 mln om essen die door een schimmelziekte zijn geveld te vervangen. Dat alleen al moet de komende twaalf jaar voor vijf miljoen nieuwe bomen zorgen. In het buitenland gaat Shell daarnaast vele honderden hectare land in Spanje, Australië en Maleisië opnieuw bebossen.
Een sympathiek gebaar voor een bodemprijs; dat gaat natuurlijk klanten trekken. Wat nu, als alle chauffeurs van Nederland vanaf 17 april hun bijna 9,5 miljoen voertuigen exclusief bij de Shell-pomp klimaatneutraal gaan tanken. Of - misschien logischer - dat concurrenten volgen. Dan zouden zij gezamenlijk, inclusief vrachtverkeer, een slordige 29.978 miljoen kilogram CO₂ compenseren.
Natuurlijk, de ene boom is de andere niet, maar bij elkaar moeten oliebedrijven daarvoor miljarden bomen planten. Op één hectare (twee voetbalvelden) moeten er dan bij de aanplant al snel een paar duizend exemplaren per hectare worden ingeplant. Eén hectare oud bos in Nederland legt volgens schattingen die de Wageningse hoogleraar Gert-Jan Nabuurs betrouwbaar acht zo'n 1000 kilo CO₂ per jaar vast. Dat zijn bij elkaar zo'n 30 miljoen hectare. Maar, dat is oud bos: jong bos kan veel meer koolstof vastleggen.
Shell betrekt in zijn plannen alleen personenauto's en geen vrachtwagens. Het concern gaat uit van 0,8 hectare bos per voertuig. Bij elkaar gaat het dan om 6,7 miljoen hectare. Dat is naar beneden afgerond zo'n 1,6 keer de totale oppervlakte van Nederland. Voor het gemak gaan we er hierbij vanuit dat we ook het zoete water kunnen bebossen.
**
Voor degenen die Klimaatbeleid 'ook maar een mening vinden' (of een Witchhunt, of wat al niet meer), ja er zijn nog steeds mensen met een IQ van 100 of meer die dat GELOVEN...:
Grafieken van 'klimaatverandering' |
**
Meer 'Bartjens / Energie / Ondernemen' op FD.nl , originele Column --- Hier ---
**
Meer uit de Groene over dit onderwerp:
Klimaat in het klaslokaal
Shell is al ‘goed bezig’ voor de planeet
Hoe leer je kinderen over zo’n complex en alomvattend
probleem als klimaatverandering? In het curriculum komt het onderwerp
slechts mondjesmaat aan bod en dat biedt de fossiele industrie de kans
om haar eigen lespakketten aan te bieden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten