donderdag 3 november 2011

Vijf Haagse jongeren spelen hoofdrol in basketbalsoap SWISH (8x op Zapp Sport Zondag)

Kort geleden ging ik er nog eens langs, het St4R-court aan de Loosduinseweg/kruising Fahrenheitstraat... Ik woonde daar heel lang, keek recht op het pleintje vanuit mijn appartement op de 2e verdieping. Ooit was het geen pleintje, maar een soort vijver, bijnaam 'de Kom', het was het eind van een vaart die van Loosduinen de stad Den Haag inliep. Al voor 'mijn tijd' was het water gedempt om er o.a. een tramlijn aan te kunnen leggen. In de eerste jaren dat ik er woonde was er nog geen basketballpleintje, je kon er voetballen in een kooi, en er was een speeltuintje. Ergens in die tijd begonnen Jan Lievaart, Frank Egelie en ik, samen met het roemruchte 'Team-10', een Herenteam bij HBV The Jumpers (bestaande uit 10 man van rond de 20 jaar oud; Carlos Lens, Judge Lee en Henry Chambliss, Reinier Reine, Rinus Schreuder, Shefton Hazel, Geert Attema, Ruud de Zwart, Marcel van Rijn Dheeraj Lachman en John Verweij) op verzoek van de Gemeente Den Haag een nieuwe Basketball-vereniging: BV Team Ten Dreamers The Hague. We kregen daarbij veel steun van Kees Zwemer van de gemeente, en werkten ook al snel sterk samen met het Johan de Witt College. Door al die samenwerkingen kwam ik veel bij de gemeente, en kende ik de meeste mensen op de afdeling Sport Support (goed). Op een dag ging de telefoon: "Hallo met Wim, Wim Meutstege". Wim was een medewerker van de gemeente, en hij had het stadsdeel Segbroek in portefeuille. Hij was in die tijd (zeker) bekend als ex-voetballer van o.a. Ajax en Sparta, en ex-Oranje-speler, ik kon goed met hem opschieten. "Hoi Wim" was dus mijn antwoord. "Aart, wij willen het terrein van de kom opnieuw inrichten, daar woon jij toch?!" "Jazeker, daar woon ik". "Wil je eens nadenken; het lijkt me een goed idee er ook een basketball-pleintje te maken! Kunnen we binnenkort eens praten hoe dat het beste zou kunnen?" "Natuurlijk, doen we!" En dat was het begin van wat inmiddels het bekendste basketball-veldje van Den Haag, en misschien wel ver erbuiten, is geworden; het 'St4R-court'. Mijn verdere bijdrage aan wat inmiddels een fantastisch mooi veld is geworden bleef verder beperkt, nou ja; ik zorgde er ook nog voor dat Antwan Howard (R.I.P), bijgenaamd Flash er zijn eerste baskets scoorde (hij deed dat diep in de nacht in November 2000, de eerste nacht nadat hij was ingevlogen uit Chicago, en uren voor zijn eerste wedstrijd voor TTD)... Maar dat het plein een begrip is geworden, en zo mooi als het nu is, is het werk van een andere 'omwonende', Oer-TTD'er Erik Duin, voorzitter van St4R! Hem sprak ik, toen ik er pas langskwam, op een prachtige zwoele, septemberavond. Hij stelde mij meteen voor aan een flink aantal St4R-spelers, we haalden herinneringen op, zoals Erik's eerste training, in het Segbroek-College, toen ik begon een U16-team samen te stellen, Thijs Berends (ook een van de mannen achter St4R) was er toen ook al bij. Het volgende bericht was mij (toen ik Erik sprak) nog niet bekend, desondanks zei ik hem "Jullie timmeren flink/goed aan de weg, dit jaar!" Want St4R, met o.a. die andere TTD'er, Mourad Zorgui, speelde bijvoorbeeld ook op het WK-Streetball in Moskou! Hieronder de aankondiging van een ander project van St4R afgelopen zomer, en de komende (8!) weken op TV, Nederland-3, 8:40h. En echte Basketball-Reality-show; uniek, en way to go St4R! DEN HAAG - Vijf Haagse jonge basketballers zijn de sterren in de nieuwe real life soap SWISH van Z@PP SPORT.
Ebuka, Gustav, Stepheson, Yassine en Moira hebben allemaal maar één gezamelijk doel: Landskampioen straatbasketbal worden. Niet alleen op het veld worden ze gefilmd, maar ook achter de schermen blijft de camera draaien. Zal Stepheson leren omgaan met zijn woedeaanvallen? En hoe vergaat het Moira tijdens haar basketbal training? Vanaf aanstaande zondag is de eerste aflevering van SWISH te zien op Z@PP SPORT!
Meer over Swish en de leden van het team

Geen opmerkingen:

Een reactie posten