maandag 7 maart 2022

SHARTIE AART DEKKER: Als een Blikseminslag Sloeg de Betekenis van 'Gimme Shelter' bij me in.... / MUZIEK / OEROUDE HOOGST ACTUELE (OORLOG IN UKRAÏNE): Leif de Leeuw, Sem Jansen & Shary-An – Gimme Shelter | Matthijs Gaat Door / JAM MATTHIJS GAAT DOOR / ROLLING STONES /

 

#TheRollingStones #GimmeShelter #OfficialLyricVideo

The Rolling Stones - Gimme Shelter (Official Lyric Video)

“Gimme Shelter” by The Rolling Stones 
Producer: Jimmy Miller
 
Composers: Mick Jagger and Keith Richards 
Lyricists: Mick Jagger and Keith Richards 
Associated Performers: Mick Jagger, Keith Richards, Charlie Watts, Bill Wyman, Merry Clayton, Nicky Hopkins, and Jimmy Miller 
 

Lyrics: 

Oh, a storm is threat'ning 

My very life today 

If I don't get some shelter 

Oh yeah, I'm gonna fade away 

 

War, children, it's just a shot away 

It's just a shot away 

War, children, it's just a shot away 

It's just a shot away 

 

Ooh, see the fire is sweepin' 

Our very street today 

Burns like a red coat carpet 

Mad bull lost your way 

 

War, children, it's just a shot away 

It's just a shot away 

War, children, it's just a shot away 

It's just a shot away 


Rape, murder! 

It's just a shot away 

It's just a shot away 

Rape, murder! 

It's just a shot away 

It's just a shot away 

Rape, murder! 

It's just a shot away 

It's just a shot away 

The flood is threat'ning 

My very life today 

Gimme, gimme shelter 

Or I'm gonna fade away 

 

War, children, it's just a shot away 

It's just a shot away 

War, children, it's just a shot away 

It's just a shot away

It's just a kiss away 

It's just a kiss away 

It's just a kiss away 

It's just a kiss away 

Kiss away, kiss away 

Gimme Shelter 

Directed by: Hector Santizo Producers: Julian Klein, Robin Klein, Mick Gochanour, Hector Santizo 

(C) 2016 ABKCO Music & Records, Inc. #TheRollingStones #GimmeShelter #OfficialLyricVideo

*

SHARTIE AART DEKKER

Als een Blikseminslag Sloeg de Betekenis van 'Gimme Shelter' bij me in....

OEROUDE MAAR INEENS WEER HOOGST ACTUELE MUZIEK:

Gimme Shelter

Ik weet het nog precies  - ik was een jaar of 12-13 en ik was op zomerkamp waar ik een van de jongsten was de oudste deelnemers waren een jaar of 16-18 -  ik liep op weg van een van de hoofdgebouwen richting tent en kwam langs een tent met oudere jeugd en daar klonk muziek...

Ik was op weg van een van de hoofdgebouwen naar de tent, en ik kwam langs een tent met veel oudere campers – ik schat een jaar of 16-18 – en er klonk muziek. Van het ene op het andere deuntje werd de volumeknop ineens op Max gezet...

De muziek die over het kampveld denderde was 'Satisfaction' van The Rolling Stones, maar dat wist ik toen nog niet. Het is best mogelijk dat ik 'I can't get no) Satisfaction' of iets anders van de Stones weleens eerder had gehoord – maar het is net zo goed mogelijk dat dit niet het geval was – maar nooit zo hard en zeker niet in de staat van ontvankelijkheid waarin ik me toen bevond.

De muziek kwam binnen als een bliksemschicht; ik was er ter plekke helemaal gek van en dus ook een Fan van de Stones...

Als ik zo'n ervaring had, dan dook ik er er wel – zoveel als binnen mijn mogelijkheden lag – wel in, dus in de tijd erna ontdekte ik wel meer muziek van de Stones en in hun kielzog meer (toen) Moderne Pop & Rock.

Ik weet niet hoe dat bij de gemiddelde Nederlander zit, maar het duurde nog lang voor ik me echt bewust werd van de betekenis van Engelstalige Teksten, en zelfs nu nog is dat niet altijd het geval terwijl mijn begrip van het Engels toch inmiddels bovengemiddeld is...

En nu is het weer Oorlog in Europa, en had 'Matthijs Gaat Door' (vorige week) een van die fantastische openingen die het programma bijzonder maken: een Jam van 'Gimme Shelter' van de Rolling Stones...

En toen kwam de betekenis van dit nummer – terwijl ik rationeel natuurlijk al lang wist wat die betekende – ineens keihard binnen; dit is wat vele miljoenen mensen in korte tijd nodig (zullen) hebben...'Gimme Shelter'...

Vandaag is er voor het eerst in lange tijd weer eens een Grote Landelijk Fundraiser van Giro 555 in alle Landelijke Media...en al geven we met zijn allen nog zoveel – ik vrees dat het het totaal niet in de buurt zal komen van soortgelijke Landelijke Hulpacties van de tijd van 'Gimme Shelter' en de eerste paar decennia erna – het zal nooit genoeg kunnen zijn...

SAMEN IN ACTIE VOOR OEKRAÏNE - Giro 555

Maar toch...

Onder de banner de uitvoering 

van 'Gimme Shelter' 

bij Matthijs Gaat Door

(AD)

 #MatthijsGaatDoor #BNNVARA

Leif de Leeuw, Sem Jansen & Shary-An – Gimme Shelter | Matthijs Gaat Door

In de week dat Rusland Oekraïne binnenvalt, begint onze uitzending met het Rolling Stones-nummer “Gimme Shelter”, door Leif de Leeuw, Sem Jansen, Shary-An en de Sven Hammond Big Band. 
 
Kijk Matthijs Gaat Door hier terug: https://www.npostart.nl/BV_101407542 
 
Muziek: Leif de Leeuw, Sem Jansen, Shary-An, Sven Hammond Big Band Origineel: “Gimme Shelter”, geschreven door Mick Jagger en Keith Richards, uitgebracht door Decca Kijkwijzer: alle leeftijden 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten