*
SHARTIE AART DEKKER / IMMIGRATIE IS GOED VOOR DE ECONOMIE
Met Trump terug naar de Pre-historie
KUDO(VK,2018) VK-Opinie:
Wat als de Joden de VS niet in hadden gemogen in de 19de eeuw?
Eigenlijk heb ik bij het boven-/onder-staande artikel nauwelijks iets toe te voegen; immigratie is goed voor een samenleving en al helemaal voor een economie van die samenleving, tenzij die immigratie niet goed wordt geregeld door de politiek.
Maar omdat al decennia lang - en vele malen eerder - het thema wordt gekaapt door kwaadwillende politici - en dan hebben we het in Nederland op dit moment echt niet alleen over Wilders; de VVD heeft er ook een handje van en nog diverse andere, kleinere partijen ter rechter zijde doen dit - en er stelselmatig wordt geweigerd om immigratie goed te regelen, blijft alles muurvast zitten, worden problemen niet opgelost en is het gemakkelijk om groepen tegen elkaar op te zetten.
Enkele opmerkingen nog:
- Amerika was niet de supermacht die het nu is voor WO-II - en al helemaal niet voor WI-I - wetenschap en technologie namen pas echt een grote vlucht na die grote oorlogen, en dat werd mede veroorzaakt door immigratie van vele grote (Joodse) wetenschappers die vluchtten voor vervolging in Europa. Op dit moment bewerkstelligt Trump het omgekeerde effect, vandaar de door mij toegevoegde kop... Maar het gaat natuurlijk om de in de Volkskrant al jaren terug - veel beter dan ik dat kan - beargumenteerde stelling...
- ook Nederland had grote bloeitijden te danken aan grote immigratiegolven van elders vervolgde mensen; bijvoorbeeld de Hugenoten. 'Baudet' bijvoorbeeld lijkt mij toch echt geen oer-Hollandse naam... (al is Thierry natuurlijk geen factor die voor vooruitgang zorgt, wellicht dat sommige van zijn voorouders wat meer open-minded waren en wèl iets toevoegde aan vooruitgang?)
- ik heb persoonlijk 10-15 jaar lang heel veel met vluchtelingen - en tweede- en derde-graads nakomelingen van gastarbeiders - te maken gehad. Ik heb zelfs mensen die ongedocumenteerd (dan wel illegaal) in Nederland verbleven geholpen in die tijd; meer dan één van hen is door mijn hulp juist uit Nederland vertrokken - want illegaal in Nederland verblijven was ook toen al geen lolletje; daar waren echt geen Wilders/Faber-wetten voor nodig! (Wilders wil trouwens ook helemaal geen effectieve immigratie-wetten; dan is hij zijn reden van bestaan kwijt, en is het afgelopen met zijn 'macht'', hij wil dus alleen maar chaos en haat.) Maar terug naar het persoonlijke; het overgrote deel van die vluchtelingen, andere migranten en allochtonen (waarom is dit woord eigenlijk inmiddels zo goed als verdwenen uit het debat?) waar ik mee te maken had, waren een verrijking - voor mezelf en voor de samenleving - zelfs tegen de verdrukking in. En ik durf de stelling wel aan dat ze het zelfs gemiddeld beter deden en prettiger waren om mee om te gaan dan de gemiddelde autochtoon in vergelijkbare leefomstandigheden...
Als die verdrukking zou worden omgezet in stimulansen om mensen uit verdrukking en/of achterstand te halen, en migratie dus goed geregeld zou worden, zou dat goed zijn voor iedereen, ongeacht afkomst.
Kan de politiek zich ook eindelijk weer eens bezig gaan houden met echte kwesties in plaats van spiegelgevechten en vorm..!
Go
(AD)
*
Opinie
Opinie: Wat als de Joden de VS niet in hadden gemogen in de 19de eeuw?
De argumenten die tegen immigranten worden gebruikt, klonken in 19de eeuw over Joden. Wat als hen immigratie verboden was, vraagt Bret Stephens.
Door: Bret Stephens20 januari 2018
Tot zijn laatste dag sympathiseerde mijn vaders oom Bern met het
communisme. Ik herinner me hem als een vriendelijke oude man, die
geen vlieg kwaad zou doen. Maar hij bewonderde veel van de meest
moorddadige ideologie van de 20ste eeuw.
Als je Joods bent in
Amerika, is de kans groot dat er een oom Bern in je stamboom zit.
Zoals de onderzoeker Ruth Wisse opmerkte in het tijdschrift Tablet,
werd het Joodse intellectuele leven in de jaren 1930 en '40
grotendeels gekenmerkt door iemands verhouding tot één ding: De
Partij. Historici gaan ervan uit dat Joden goed waren voor bijna de
helft van het totale lidmaatschap van de Communistische Partij in die
jaren, terwijl er ook veel Joodse 'fellow travellers' waren.
De
meeste van hen waren, zoals mijn oudoom, misleide idealisten die
verder rustige, fatsoenlijke levens leidden. Een handvol anderen,
zoals de atoomspion Julius Rosenberg, verraadde Amerika's
belangrijkste militaire geheimen aan stalinistisch Rusland en
berokkende het land en de wereld grote schade.
Een gedachtenexperiment: zouden de VS beter af zijn geweest als ze
Joden eind 19de eeuw hadden verboden te immigreren? De vraag is de
moeite waard, omdat zoveel van de argumenten die nu worden gebruikt
tegen Afrikaanse, Latijns-Amerikaanse en moslimimmigranten indertijd
makkelijk hadden kunnen worden gebruikt tegen Joden.
Kijk even
naar de parallellen.
Misdaad? In 1908 veroorzaakte de
politiechef van New York een rel door te stellen dat de helft van de
criminelen in de stad Joods waren. De waarheid was dat Joodse
misdaadcijfers, rond 16 procent, behoorlijk lager waren dan hun
aandeel van van de stadsbevolking, circa een kwart. Dat geldt ook
vandaag: het aandeel van immigranten dat in de gevangenis zit is
bijna de helft lager dan dat van in de VS geboren Amerikanen.
Veel van de argumenten die nu worden gebruikt tegen Afrikaanse, Latijns-Amerikaanse en moslimimmigranten hadden indertijd makkelijk kunnen worden gebruikt tegen Joden
Raciale voorkeuren? Zoals Donald Trump graag meer Noorse
immigranten wil en geen immigranten uit 'shithole countries', was de
vroeg 20ste-eeuwse eugenetica-expert Madison Grant geobsedeerd door
het beschermen van 'Noordse' rassen tegen wat hij noemde 'uitschot',
inclusief 'de Slowaak, de Italiaan, de Syriër en de
Jood'.
Assimilatie? Deze week vroeg minister van Justitie Jeff
Sessions in een interview met Fox News: 'Wat voor zin heeft het om
iemand binnen te halen die niet kan lezen of schrijven en die hier
een worsteling tegemoetgaat en niet succesvol zal zijn?' Dat lijkt de
heersende manier van denken in deze regering.
Vergelijk dat met het artikel uit het tijdschrift McClure uit
1907, met de kop 'De grote Joodse Invasie'. Daarin werd over
Russische Joden gezegd: 'geen volk heeft een slechtere voorbereiding
gehad, onderwijskundig en economisch, op het Amerikaanse
burgerschap.' In 1914 noemde Edward Alsworth Ross, de progressieve
socioloog van de Universiteit van Wisconsin, Joden 'moreel kreupelen'
en zo gericht op hun eigen groep dat 'ze elke opgepakte schoft van
hun eigen ras onmiddellijk te hulp schieten'.
Ondermijning?
Tijdens de verkiezingscampagne zei Trump dat Syrische vluchtelingen
'het Paard van Troje kunnen doen verbleken'. Zijn campagne deed toen
de beruchte oproep tot een 'totale en complete stop op moslims die de
VS binnenkomen totdat onze mensen erachter komen wat hier aan de hand
is'.
Soortgelijke beschuldigingen troffen vaak Joden. Henry
Ford beschuldigde Joden van het veroorzaken van de Eerste
Wereldoorlog. Een generatie later beschuldigde de vliegenier Charles
Lindbergh de Joden ervan de VS een oorlog in te sleuren. Lindbergh
was destijds de kampioen van ' America First'. Weer later werden
Joodse 'neoconservatieven' om de een of andere reden de schimmige
aanstichters van Amerika's oorlogen in het Midden-Oosten.
Er zit vaak een kern van anekdotische of statistische waarheid in
etnische stereotypen. Joden wáren oververtegenwoordigd in radicale
politieke kringen. Joodse gangsters waren bijna net zo berucht als
hun Italiaanse en Ierse vakgenoten.
Maar stel je voor dat de
VS het advies hadden gevolgd van de immigratiebeperkers uit de eind
19e eeuw en Joods immigranten in de ban hadden gedaan, in elk geval
die uit Centraal-Europa en Rusland, omdat van hen werd gedacht dat ze
genetisch inferieur waren. Wat zou er dan, gemeten in bedrijvigheid,
genialiteit, verbeeldingskracht, en filantropie verloren zijn gegaan
voor Amerika als land? En wat zou uiteindelijk, gezien in termen van
menselijke tragedie, op ons geweten rusten?
Tegenwoordig
gelden Amerikaanse Joden als een modelminderheid. Iemand zou Jeff
Sessions en andere eeuwige fanaten eens kunnen vragen wat er zo
verschillend is aan een Salvadoraan, een Iraniër, of een Haïtiaan.



Geen opmerkingen:
Een reactie posten