dinsdag 6 augustus 2013

MU20B 2013 / ORANJE BASKETBALL / ORANGE LIONS: 'Even voorstellen: Kasper Averink'

Even voorstellen: Kasper Averink


MU20B 2013 Nederland – #09 Kasper Averink
Geboren: 11 jun 1993

Wie zijn je Vader/Moeder/Broers/Zussen? Basketballen die ook?
Vader Robert
Moedert Aleida Landart
Zussen Marijke (26), Nieke (25)
Alleen broer Ruben (23) basketballde ooit 1 jaar.

Wat is je stad en naar welke school/scholen ging/ga je?
Leiden
Marecollege Havo, 2 jaar geleden klaar.
Ga ooit HBO doen, nu nog niet.

Op welke leeftijd begon je met basketball?
5e

Bij welke Clubs heb je gespeeld, in welke  Teams, en wie waren je Coaches?
Bij BS Leiden in de jeugd, Richard Kruithof, Lennard Dorrepaal, Rene Mulder, Ruud Vos
Prievidza (Slowakije), Johan Rooijakkers

Van welke coach leerde je het meest?
Van Johan Rooijackers (vooral offensief) en Toon van Helfteren (meer tactisch en organisatorisch).

In welke NJT’s speelde je eerder, en wie waren daar je Coaches?
U16, Martin Scheltes
U18, Johan Rooijackers
U20, Ferry Steenmetz

Wat was je meest memorabele wedstrijd/resultaat met een NJT, in positieve zin?
Toen we met de U18 met Johan Rooijackers, in de voorbereiding speelden tegen Finland en Frankrijk (die in A-Divisie speelden), vooral Frankrijk; we verloren met 1 punt verschil (helaas).

Idem, negatief?
Met de U16 in Portugal hadden we goed team, maar we verloren veel wedstrijden ongelukkig.
En ook deze zomer; veel geklooi met blessures en ik heb een slecht EK gedraaid, had weinig vertrouwen in mezelf.

Wat betekent spelen in een NJT voor je?
Veel! Trots. Vergeleken met clubbasketball is het een andere intensiteit. Het is mooi om voor je land te mogen spelen. Er komt extra druk bij, dus is het ook extra teleurstellend als het niet goed gaat.


Wat wil je bereiken in het Basketball, op Korte, Middellange en Lange Termijn?
KT: een stabiele Eredivisiespeler te worden
LT: in een groter basketball-land uit te komen.

En wat na je carriere als speler?
Weet ik (nog) niet precies, so-wie-so een studie oppakken. Liefst HBO sport, fysiotherapie, of coachen, o.i.d.

Waar speel je volgend seizoen?
Bij Zorg & Zekerheid Leiden

Kan je wat meer vertellen over jaar in Slowakije?
De coach (Johan Rooijackers) had heel veel vertrouwen in me. Het was een heel andere speelstijl daar; heel aanvallend, veel rennen en schieten. Het leven daar was ideaal; 2x per dag eten in restaurant, en het leven in het stadje draaide om de Basketball-club. We hadden een heel leuk team, met alleen maar leuke teamgenoten. De chemistry heel goed.
Dat was afgelopen jaar ook bij Leiden zo, dus ik heb dat nu 2x achter elkaar. Ik heb gehoord dat dat geluk was en echt niet altijd zo gaat.
Nu bij Toon spelen we wel een veel defensievere speelstijl.
09-set_DSC6214

Keuzevragen:
Wat is het meest memorabele dat je bij je club hebt meegemaakt?
Het Kampioenschap met Prievidza, met op een-na laagste budget uit de competitie. Er waren teams waarbij een speler meer kostte dan ons hele team bij elkaar. Veel geleerd, veel gespeeld en goede bijdrage aan kampioenschap. Er wonen 60.000 mensen, en in Finale waren er 4.500 bij de wedstrijden. Groot feest, een week lang. Amerikanen bleven er zelfs 5 dagen langer voor daar.


Waar ben je je ouders het meest dankbaar voor in relatie tot basketball?
Ik wil mijn ouders bedanken; ondanks dat ze niet veel snappen van basketball, steunen ze me altijd, bijvoorbeeld mentaal en financieel. Ze zijn er altijd voor mij. Toen ze merkten dat Basketball erg belangrijk werd voor me, kwamen ze ook steeds meer kijken. Nu bijna altijd. Het is ook leuk om je ouders trots te zien.

Kan je vertellen wat je allemaal doet en laat voor basketball?
Laten; niet veel met vrienden uit, gelijk na school basketball, zelfs al tijdens schooltijd.
Nu al 5 zomers niet op vakantie geweest. Maar is wel belangrijk dat ik met veel plezier naar training ga. Ik heb eigenlijk nooit dat ik met tegenzin naar trainen ga. Mocht dat wel gebeuren dan denk ik dat ik snel stop. Als ik niet kan basketballen, word ik een beetje somber.
Dit jaar voor het eerst op vakantie geweest, ging gelijk mis. Ik ben niet echt goed in rust nemen… Ging trouwens ook mis  omdat ik waarschijnlijk verkeerd op kracht heb getraind.
Probeer altijd goed te eten. Ik jeb geluk dat mijn vriendin goed kan koken.


Scouting-Rapport (Aart Dekker, Jan Lievaart)
Kasper Averink, PG/OG, 1.84m, (Juli 2013)
Heeft tussen de afloop van het clubseizoen en halverwege de voorbereiding op dit toernooi, last gekregen van blessures. Iets wat relatief nieuw voor hem was, en hem veel parten speelde. Had weinig vertrouwen in zichzelf, en kwam daardoor in de rol van back-up terecht. Viel enkele malen zeer ongelukkig in, wat de viscieuze cirkel versterkte. Liet niet zien wat hij eerder, bijvoorbeeld in het Internationale Toernooi van Zwolle (eind 2012), en vorig jaar bij de MU20B wel kon laten zien. Heeft een redelijke body, is niet overdreven snel, sterk of explosief, dus moet het hebben van zijn skills en inzicht, en in zijn spel is de schotdreiging onontbeerlijk; die ontbrak bijna volledig. Is een all-round Guard, maar kon dit team niet het leiderschap geven dat het nodig had. Is een hard werker, zeker ook verdedigend, maar had in dit Toernooi slimmer kunnen gebruik kunnen maken van zijn mogelijkheden; bijvoorbeeld de Zwitserse Guards waren slooprijp na 2 Steals op rij, maar daarna oefende hij geen druk meer uit, in plaats van ze met huid en haar op te vreten. Had door zijn ervaring in Mannen-Leagues voldoende skills voor de Team-defense, maar dat leverde door de matige teamverdediging van Nederland weinig rendement op. Goede Rebounder voor zijn positie. Moet leren zich veel meer te laten gelden als leider en Floorleader.
Fysiek: **(*)
Aanvallend: **(*)
Verdedigend: **(*)
Reboundend: **(**)
Toekomst-Perspectief:  Kan al Eredivisie spelen, maar om in Leiden veel meer minuten te maken wordt er meer gevraagd. Kan zonder meer een solide Eredivisie PG worden. Heeft niet heel veel upside.
To-Do’s: 
-Moet zich fysiek verder ontwikkelen, vooral snelheid en explosiviteit moeten beter
-Moet een echte leider willen worden

** Onderkant Eredivisie
*** Topper Eredivisie
**** Top Europa en High Major NCAA
***** NBA
Buiten haakjes: al gerealiseerd, tussen haakjes potentieel.

Aart Dekker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten