maandag 16 mei 2011

Leon Kersten verslaat...Marco vd Berg verslaat zichzelf...!

Mijn voorspelling, en beargumentering waarom ik dat verwachtte, voor de Play Offs was: Leiden wint!. Groningen coach Marco vd Berg speelde een belangrijke rol in mijn onderbouwing. Inmiddels ontpopt Leon Kersten zich als de meest vernieuwende Basketball Journalist van Nederland; hij gebruikt Twitter en Youtube en heeft direct na het maken al interviewtjes on-line staan. Zo ook na de door mij, i.v.m. de organisatie van de Rob Meurs Basketball Memorial 2011 in Gorinchem, gemiste G-1 van de Play Offs in de de DBL. Hij beschouwt voor en na met diverse hoofdpersonen, en dus ook met Marco van de Berg. De nabeschouwing zag ik het eerst, daar zegt Marco dingen die niet al te zot overkomen en, omdat het vlak na de met een ontluisterend aan tegenpunten geleden nederlaag, komt hij verbazingwekkend cool.

Maar toen bekeek ik de voorbeschouwing: ik zag een coach die allemaal op het eerste gehoor redelijk begrijpbare dingen zei. Maar ik kon er niet naar luisteren, en met alle moeite (rewind, weer luisteren, nog een keer rewind, etc.) die ik deed, ook niet begreep. Hij kwam zeer zenuwachtig over en gooide een emmer zaken die coaches nu eenmaal van te voren bekijken - en er conclusies uit trekken om hun strijdplan op te stellen, over ons heen...

Hij begon ook weer over dominant zijn...in mijn voorspelling gaf ik al aan dat een zot doel te vinden. Maar, en dat had ik ook echt niet verwacht, daar heeft Marco niets aan gedaan; dominant zijn staat blijkbaar nog steeds hoog op zijn prioriteitenlijstje! Maar daar gaat het niet om het gaat om winnen, het gaat om momentum, om zelfvertrouwen, om energie, om spirit... Je kan zeggen dat het doel 'te domineren' het hele seizoen heeft gestaan, tot kort voor het einde van de reguliere competitie, en daar na is hooguit sprake van dominantie thuis in Groningen, maar ook toen al niet meer tegen Leiden...

Het kan nog steeds dat Groningen Kampioen wordt. Maar de kans daarop wordt per wedstrijd exponentieel kleiner...en: Nee Marco, dat heeft met dominantie niets te maken; hooguit (wat je ook aanhaalt) met de ausdauer van beide teams tegen het einde van de serie. Vermoeidheid en blessures zouden er bij Leiden harder inhakken dan bij Groningen. Maar teams die 'on the roll' zijn, krijgen zelden te maken met veel blessures, ze voelen ook de fysieke vermoeidheid niet (zo erg). Marco zegt dat hij 'zijn kansberekening ook kent'. "Blabla,bla!". Die heeft met dit alles niets meer te maken. De kansberekening leert dat de volgende gebeurtenis NOOIT iets te maken heeft met de voorgaande gebeurtenis, hooguit (een beetje met een (zeer) groot aantal voorgaande gebeurtenissen... Schrale troost als MvdB zich eraan vastklampt, hij kan nog steeds winnen, maar de kans daar op is ZEER KLEIN, hooguit het toeval, of 'hogere machten' kunnen Flames nog redden. Flames zou het echter juist zelf moeten doen; IK ZIE HET NIET MEER GEBEUREN...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten