donderdag 7 augustus 2014

Een eindeloze, hopeloze, herhaling van zetten rond Gaza...

En weer is het oorlog in Gaza, en weer, en weer...
Een eindeloze herhaling van zetten totdat..?
Ja, totdat wat!?

Ik heb er geen verstand van, maar mijn gevoel zegt mij dat er pas een einde komt aan voortdurende oorlog, als de sterkste partij daar vol voor wil gaan, het initiatief neemt, en verantwoordelijkheid wil nemen voor het maken van vrede.
In dit geval betekent dat dus dat Israël die rol op zich moet nemen. Want Israël is natuurlijk vele, vele malen sterker dan de Palestijnen - opgesloten in hun getto's Gaza en Westbank - Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Libanon, dat ook al in een eindeloze repeterende vernietigingsslag door Israël terecht komt, alleen is het interval daar wat langer - meestal een jaar of vijf... -

Israël wil dus niet echt vrede, tenminste, een flink deel van de politieke elite wil dat niet. Dus gaat het maar door...

Hieronder een column van Carolien Roelants ( 5 augustus 2014) op NRC.nl over dit onderwerp:

Oorlog, oorlog en nog eens oorlog

Ik schrijf over het heden. Ik grijp graag terug naar het verleden ter verklaring van bepaalde ontwikkelingen. Maar de toekomst, daar hou ik me verre van. Ik ben journalist, geen helderziende. Maar vandaag durf ik kijkend in mijn kristallen bol de toekomst van het Gaza-conflict te voorspellen.

Ik zie een bestand – op een gegeven moment zal er toch iets van een akkoord moeten komen dat voorziet in een structurele stopzetting door Hamas van de raketaanvallen op Israël. Want premier Netanyahu wil bovenal zijn burgers een gevoel van veiligheid geven, om de status quo te kunnen handhaven. De Palestijnen van de Gazastrook zal in ruil daarvoor iets van verlichting worden beloofd van de zeven jaar oude blokkade die hen nu wurgt, net zoals na de oorlogsronde van 2012.

Maar die belofte zal niet worden nagekomen, ook zoals in 2012, en er komen weer raketaanvallen, en steeds hardere vergelding en uiteindelijk een nieuwe oorlog. Er vallen opnieuw honderden doden in de Gazastrook en als er al iets is herbouwd, wordt het opnieuw verwoest. En dan begint de hele cyclus opnieuw en opnieuw.

Je hoeft natuurlijk helemaal niet helderziende te zijn om dit te kunnen voorspellen. Aan elke oorlogsronde komt vroeger of later een einde. Tegelijk is overduidelijk dat een oplossing voor dit conflict – laat staan voor de hele Palestijnse zaak – geen millimeter dichterbij komt.

Wist u dat de toenmalige Israëlische autoriteiten in de jaren tachtig de voorloper van Hamas steunden als tegenwicht tegen Yasser Arafats seculiere PLO, die veel gevaarlijker werd geacht? De stemming in Israël is nu dat Hamas een existentiële bedreiging is. Dat is natuurlijk onzin, het Israëlische leger kan vandaag voorgoed een einde maken aan Hamas en de hele Gazastrook. Maar er zijn Israëlische ministers, gesteund door een niet onaanzienlijk deel van de Israëlische burgers, die vernietiging van Hamas bepleiten.

Netanyahu wil Hamas wel hard raken, maar ook weer niet té hard. Niet omdat daarbij honderden burgers om het leven komen, of duizenden als het moet – de schuld daarvan wordt wel aan Hamas toegeschreven, of aan die burgers zelf. Hadden ze maar niet destijds, in 2006, op Hamas moeten stemmen. Maar er moet nog wel een autoriteit overblijven in de Gazastrook die radicalere groepen in het gareel houdt. Want de uitzichtloosheid zorgt voor radicalisering, en zonder Hamas wordt Gaza een zwart gat.

Elk jaar in de aanval is natuurlijk geen oplossing. Een stap naar een oplossing zou zijn niet meteen in termen van afschrikking en geweld te denken, zoals Israël doet, maar eens te proberen het gesprek aan te gaan. Hamas is al een heel eind opgeschoten door in juni de eenheidsregering met president Abbas’ Fatah aan te gaan: daarmee accepteerde het de facto ook Fatahs verplichtingen jegens Israël.

Maar mijn glazen bol zegt me dat Netanyahu liever een vijand in Gaza heeft zitten dan dat hij het risico loopt vrede te kunnen sluiten.

GEPLAATST IN: CAROLIEN ROELANTS
LEES MEER OVER: HAMAS ISRAËL PLO YASSER ARAFAT


Update: inmiddels is er een bestand dat langer stand houdt dan een paar uur, wat nu?
Nrc.nl 2014-08-06: Het-is-even-rustig-in-israel-en-gaza-maar-wat-gaat-er-nu-gebeuren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten