zondag 7 december 2014

Het belang van een 'Spionkop' (EuroCup Challenge SPM Shoeters)

Dit stukje had ik al vaker willen schrijven, al komt de essentie ervan – publiek maakt een groot deel uit van een Basketball-wedstrijd – in andere bewoordingen wel regelmatig terug in andere stukken die ik schrijf. Aanstaande Dinsdag speelt SPM Shoeters Den Bosch de (in mijn ogen) belangrijkste wedstrijd van net Nederlandse Heren Club Seizoen 2014-2015, dus komt er dit seizoen geen betere aanleiding om dit stukje te schrijven, dan juist die wedstrijd; vooruit dus maar...

Mijn stelling is: 'Het Publiek maakt zo'n wezenlijk deel uit van een Basketball-wedstrijd, dat een (Professionele) Club er niet alleen alles aan moet doen om de speelhal vol te krijgen, maar er ook aan zou moeten werker dat het Publiek optimaal bijdraagt aan het Resultaat en de Beleving. Dat is goed voor het eigen Succes, voor de Media-aandacht en dus voor de eigen Marketing en – direct en indirect – de Clubkas.'

Hoe zou zo'n club dat dan – anders dan nu al gebeurt – moeten/kunnen doen?

Door de aloude 'Spionkop' te laten herleven!

Bij mijn weten hoorde ik de term voor het eerst bij Belgische wedstrijden. Hij stond voor 'een (kleine) groep hardcore toeschouwers, die als gangmaker functioneert voor de rest van het publiek'; een groepje 'Sfeermakers' dus.

Ik zag ze niet alleen in België, maar zeker ook in Zuid-Europa, en de 'Beste Ooit'? Dat was bij de Halve Finale van het Wereldkampioenschap 1986 (waar Nederland
trouwens in de Voorronde maar net – en onnodig – uitgeschakeld werd).

De wedstrijd was USA vs. Brazilië. Ik zat – maar dat is een verhaal apart – op de eerste rij, met mijn vriend Robert Smits – en naast de volgende Olympische Coach van diezelfde USA, John Thompson. Amerika maakte gehakt van de Brazilianen, bij rust was het 37 – 60; het verschil was zelfs 28 punten in die Eerste Helft.
Op de Spaanse TV was er al uitgebreid aandacht besteed aan de Braziliaanse Samba-band – bestaande uit zo'n 40-50 personen, voornamelijk trommelaars (M) en Dansers (meest V) –, maar die had tot aan de rust nog niet veel invloed; de Spaanse toeschouwers overstemden hen namelijk consequent met striemende fluitconcerten als Brazilië aan de bal was. Dat kwam doordat Brazilië het team was dat Spanje in de voorgaande ronde had uitgeschakeld. In de Rust was er een technisch probleem in de zaal, en het oplossen daarvan duurde erg lang.

En toen gebeurde het: terwijl het publiek zichzelf bezig hield met koele drankjes en het zichzelf koelte toewuiven met waaiers, trommelden, dansten en zongen de leden van de Samba-groep gewoon door. Dat was niets bijzonders, dat deden ze elke wedstrijd van ruim voor het begin, tot het einde. Maar nu namen ze langzaam maar zeker de zaal over, je zag mensen een beetje mee gaan swingen, en de antipathie van het Spaanse publiek smolt weg. Je voelde gewoon dat er wat stond te gebeuren. Wij zeiden tegen elkaar “Als 'Oscar' (Schmidt) het nu eens op zijn heupen krijgt...wie weet!?” En Oscar kreeg het op zijn heupen, en het publiek wilde die sensatie wel: het duurde een eeuwigheid voordat de jonge Amerikanen – het was de op een na laatste keer dat college-jongens het Nationale Team van de US bemanden, en de laatste keer dat dat winnend gebeurde op Wereldniveau – weer eens scoorden...Brazilië kwam tot TWEE PUNTEN, en de zaal was tot een Hel verworden die bijna geheel achter de Zuid-Amerikanen stond.

Ik krijg er nog kippenvel van als ik eraan terugdenk! Uiteindelijk scoorde Oscar er 43(!), maar waren de USA toch te atletisch en te diep. Maar als ik het daarvoor nog niet wist, dan was de kracht van een goed gang-gemaakt publiek me vanaf dat moment wel duidelijk... De USA werd trouwens Wereldkampioen door de in de Finale nipt (87-85) te winnen van de Sovjet Unie, en is leuk – zeker voor de Jeugd van nu, maar vast ook wel voor ouderen – om eens te kijken welke spelers er toen allemaal speelden.

Terug naar het belang van 'de Spionkop'. Mijn indruk was dat het toen veelal om spontaan ontstane groepen ging. Al weet ik wel voorbeelden van sleutelfiguren – bijvoorbeeld bij Spanje/Madrid en Turkije – die hoogstwaarschijnlijk gesponsord werden voor hun rol. Maar vandaag de dag is het toch wel anders dan toen; ik denk dat het de moeite waard zou kunnen blijken te zijn als club te investeren is zo'n groep op de tribunes, en niet te volstaan met Cheerleaders op de vloer.

En waarom is dit volgens mij nu actueel?

Omdat de Maaspoort ooit – en zeker de voorganger de Vinkenkamp – ooit in 'een Hel' kon veranderen, waar tegenstanders – hoe fameus en sterk ook – volledig onderuit konden gaan. En omdat zeker het Bossche Team van nu zo'n hel erg goed kan gebruiken, misschien wel nodig heeft om boven zichzelf uit te stijgen.

En dat is toch wel – een beetje? – wat er aanstaande Dinsdag nodig zal zijn om de uitslag te maken die nodig is om een ronde verder te komen in de EuroCup Challenge. Iets wat de Bosschenaren vorig jaar na vier wedstrijden volledig onder controle leken te hebben, en op de valreep van 'Wedstrijd-5' EN weer op het einde van 'Wedstrijd-6', toch uit handen lieten slippen. De poule is dit seizoen zeker wat sterker dan een jaar geleden, maar onmogelijk is het niet.

Maar dan moet dus niet het team van SPM Shoeters, maar ook het publiek, in zeer goede vorm verkeren aanstaande Dinsdag. Tijd om een 'Spionkop' klaar te stomen zal er niet zijn – dat is een suggestie voor de iets langere termijn, en niet alleen aan Den Bsoch – , dus zal het 'spontaan' moeten gebeuren...

Maar een heerlijke pot verwacht ik so-wie-so!


AART DEKKER, meer (Basketball) van Aart -- Hier --


Wat beelden van het WK 1986:
1986 World Championship in Spain - Drazen Petrovic vs Tyrone "Muggsy" Bogues

en (ook sensationeel):
Yugoslavia - URSS : Semifinal del Mundial de baloncesto 1986


'Oscar' Schmidt Hall of Fame Feature:



Ik kon helaas geen beelden vinden van de wedstrijd - laat staan de Samba-band - in 1986 (ik houd me aanbevolen voor tips). Wel van 1987 in Indianapolis, ook daar was 'Oscar' geweldig:
Brasil x EUA - Basquete - Final do Pan 1987 - JOGO COMPLETO

Geen opmerkingen:

Een reactie posten