vrijdag 12 december 2014

Uit de Oude Doos: Kerstbomen in Nederland

Update: Actueel artikel over de economie van de Kerstboom op -- NRCq.nl (11 december 2014) --

Sinterklaas is bijna voorbij; op naar het volgende Super-Hype-Feest - Kerstmis -.
En bij Kerstmis hoort - tenminste nog steeds voor miljoenen huishoudens - een Kerstboom.
Een paar korte, oude artikeltjes uit Trouw (2012)

Trouw, eindejaar 2013:
3.100.000
Deze maand kopen Nederlanders ongeveer 3,1 miljoen kerstbomen

Steeds minder mensen kopen een naaldboom. Vorig jaar had 56,7 procent een kunstboom opgetuigd, terwijl 22,8 procent een echte boom had.

20,5 procent had helemaal geen kerstboom.

Als je een kunstboom langer dan zes jaar gebruikt, is dat beter voor het milieu dan een echte boom.

De kerstboom optuigen is nummer twee van de honderd lievelingstradities van de Nederlanders, op één staat het Sinterklaasfeest.



Een (gratis) boom van de Veluwe
REACTIES NAAR TUINCOLUMN@GMAIL.COM − 15/12/12

Vroeger, toen de kinderen nog thuis woonden, gingen we pas twee of drie dagen voor Kerst op zoek naar een kerstboom. Dat deden we expres. Beide kinderen zijn namelijk gezegend met een gevoelige, om niet te zeggen sentimentele kant. Van het zielige stapeltje bomen dat vlak voor Kerst nog over was, kozen ze de lelijkste. Een scheve. Of eentje met een kronkel in de punt, zodat er met geen mogelijkheid een piek op kon. Want ze vonden dat ook kromme en verdraaide bomen recht hadden op slingers, lampjes, pakjes bij de voet en een plekje bij de kachel.

Maar dat was toen. Zodra de kinderen de deur uit waren en ik zelf kon beslissen welke boom het werd, wilde ik geen winkeldochter meer waarvan de naalden al na twee uur loslieten. De afgelopen jaren heb ik daarom de fijnsparren overgeslagen en liep ik meteen door naar de sjiekere soorten. Daar zijn er zeven van: de Nordmann, de blauwspar, de Servische spar, de Koreaanse zilverspar, de Concolor, de Nobilis en de kleine Conica die het op de eettafel zo leuk doet. Ik heb ze allemaal geprobeerd en kan precies vertellen wat de voordelen van de een en de nadelen van de ander zijn. Maar dat doe ik niet, want inmiddels heb ik boom nummer acht gevonden en dat is een boom met alleen maar voordelen.

De kerstboom die dit jaar mijn huis in komt is afkomstig uit Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Het is een grove den. Dat zijn bomen die ze op de open stuifzandgebieden niet willen hebben omdat ze zich iets te gemakkelijk verspreiden. Laat je ze hun gang gaan, dan heb je op den duur alleen nog maar een grove dennenbos, zonder stuifzanden. En zonder de tapuiten, blauwvleugelsprinkhanen en zandhagedissen die zich op dat zand thuisvoelen.

Om de wildgroei van de dennetjes wat in te perken heeft Het Nationale Park De Hoge Veluwe een ingenieus plan bedacht. Op drie verschillende dagen kunnen bezoekers zo'n dennetje komen uitzoeken. Ze krijgen een zaag mee en mogen hun boom zelf omzagen. Is dit te veel gevraagd, dan zijn er vrijwilligers die een handje helpen. Het afgezaagde boompje mag mee naar huis, gratis en voor niks. Je betaalt natuurlijk wel de entree en omdat die 8,20 euro per persoon bedraagt, kan het alsnog een duur kerstboompje worden. Maar niet voor mij, want ik ben beschermer van het park en kan er met gesloten portemonnee in.

Twee vliegen in een klap, heet dat. Ik krijg een kerstboom voor niks en het park is er weer een kwijt. Of eigenlijk zijn het drie vliegen, want een afgezaagde dennenboom verliest zijn naalden niet. Zeggen ze. Begin volgend jaar laat ik u weten of dat ook zo is.

Heeft u al een kerstboom? En, wat is het geworden? Een nepboom? Een dure Nordmann? Een goedkoop fijnsparretje? Of een gratis grove den?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten