woensdag 17 juni 2020

SHARTIE AART DEKKER / TOP-10 PLAYS: 'Het Genie van Arvydas Sabonis' - de Best Passende 'Big' Ooit / NBA, ACB HBW OS WK & EK / CCCP LITOUWEN SPANJE & USA /

oit

ARVYDAS SABONIS TOP 10 PLAYS OF HIS CAREER

G A
MUSIC: -Come with me (Puff Daddy)

SHARTIE AART DEKKER

Het Genie van Arvydas Sabonis' - de Best Passende 'Big' Ooit...dat eigenlijk Alles Kon  -  al helemaal voor zijn (zeer zware) Blessures..!

Laat ik beginnen met de aanleiding om dit nu te posten; ik realiseerde me dat ik No.3 van deze Hitlijst zelf Live heb mogen meemaken...

De Nederlandse Jeugd van Tegenwoordig zal in in grote overmacht zeggen 'Sabonis, wie is dat?' En als ze de NBA nu al wel goed volgen, denken dat je het over zijn zoon Domantos hebt  - nu actief voor de Indiana Pacers, en ook een hele goede speler...

Maar vader Arvydas was geen Hele Goede Speler, hij was in een aantal opzichten misschien wel de Allerbeste Speler, en een van de Meest Veelzijdige 'True Bigs' Ooit. Ik ben ervan overtuigd dat  - in tegenstelling tot veel van 'zijn Gelijken' in de Historie in het Hedendaagse (NBA) Basketball totaal niet uit de voeten zouden kunnen, terwijl een topfitte Arvydas Sabonis in het snelle atletische spelletje met al zijn Driepuntergeoriënteerdheid juist fantastisch zou kunnen floreren.

Een ding is belangrijk om jezelf bij deze 10 Top-acties te blijven indenken; deze Top-10 is niet DE Top-10 van Beste Acties  - eigenlijk zou de kwaliteit van sommige beelden dat al duidelijk moeten maken -  ik ben ervan overtuigd dat er vele tientallen acties van dit niveau überhaupt niet op Beeld (bewaard gebleven) staan.

De Give-and-go pass die hij over zijn hoofd naar een achter hem insnijdende teamgenoot geeft is Geniaal, maar ik kan me een actie herinneren die ik ook Live mocht zien; ook daar stond hij op de Post, ook daar passte hij uiteindelijk perfect een achter hem insnijdende teamgenoot aan voor een open Layup...hij deed dat echt tussen een woud aan armen door en tippend met twee of drie vingers..!

Nog zo'n voorbeeld waar ik Live bij aanwezig was: hij was toen 18 jaar en eigenlijk meer een hard rennende SF met goede Ballhandling-skills dan de Center die hij in de meeste acties hierboven was - hij vult de Right-lane in een Fast-break, krijgt de bal op volle snelheid halverwege de eigen helft, dribbelt eenmaal en passt de bal dan in volle ren achter zijn rug langs naar een op links in de Lane sprintende teamgenoot...deze krijgt de bal perfect op maat en hoeft hem er alleen maar in te lopen; een bijna driekwart veld Behind-the-back-pass op volle snelheid van een 18-jarige van 2m18...

Kortom; is zou zijn Echte Top-100, of zelfs Top-250 graag eens zien, maar helaas beschikt niemand over Beeld ervan...maar voor volhardende zoekers is er ongetwijfeld nog best veel moois van hem te vinden, als je maar goed zoekt..!

(AD)

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten