donderdag 1 april 2021

SHARTIE AART DEKKER / WAAROM IK DE SP TROUW BLIJF ZOLANG DE PARTIJ IN DEZE GEEST BLIJFT WERKEN: 'Een Mens is Meer' - 'Laat je Woede Hand-in-hand gaan met het Goede dat je Doet' / Bob Fosko & Karel Glastra-van Loon

 

Het SP-credo was-is-en moet blijven:

Bob Fosko - Een mens is meer

*

SHARTIE AART DEKKER

WAAROM IK DE SP TROUW BLIJF ZOLANG DE PARTIJ IN DEZE GEEST BLIJFT WERKEN: 

'Een Mens is Meer' - 'Laat je Woede Hand-in-hand gaan met het Goede dat je Doet'(Bob Fosko & Karel Glastra van Loon R.I.P.)

Het ontroerde me; die oude dame ergens in het Noorden van het land die (ik meen vlak voor de verkiezingen op 15 maart van start gingen, maar het kan ook kort erna zijn geweest) kort werd geïnterviewd en als haar motto een stuk van het aloude strijdlied van de SP   - 'Een Mens is Meer' -  citeerde.

Dat wilde ik dus ook maar eens ophalen, en die behoefte is sinds de Verkiezingen met al het Ruttiaanse geknoei in de struikelende en vallende Formatie van het beoogde Rutte-/Flutte-IV alleen maar sterker.

Zoekend naar een leuke  (van de vele bestaande) versies van 'Een Mens is Meer' kwam ik eerst de onderstaande Column van Nynke de Jong in het AD van twee jaar geleden tegen...

Ik vraag me af of niet vele van die 'Strategische Stemmers' op 17 maart niet nu alweer dikke spijt hebben van hun stem..?

Ik vermoed dat we uiteindelijk uitkomen op een variant van wat ik vooral al voorstelde: op nieuwe Verkiezingen ergens in dit jaar dus...hadden ze maar naar me geluisterd...

Ik vermoed ook dat als het  - net zoals na Flutte-I; het fatale gedoogkabinet met Wilders PVV dus, en laten we het ook al rampzalige LPF-jaar niet vergeten -  uitdraait op opnieuw Verkiezingen, de uitslag dan weer heel anders zal zijn; wie weet met dan weer kerende kansen op Links...

We gaan het allemaal zien...

(AD)

P.S. de Schrijver van het mooie lied  - Karel Glastra van Loon - is in 2004 overleden, en de belangrijkste vertolker ervan  - Bob Fosko in februari 2020 - maar de essentie leeft voort...

**

 

'Een mens is meer' - in het Tijdperk Emile Roemer

Bij de inspiratie die die oude dame me verschafte voor bovenstaande korte column, kwam na ff zoeken de volgende Column van Nynke de Jong op AD.nl:

 

Toon je moed. Dat lijkt me een prima begin voor een hernieuwde SP

Column

Nynke de Jong schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt.

Nynke de Jong 29-05-19

Ik zocht op Youtube dat ene mooie lied van de SP, uit 2002. De tekst geschreven door wijlen Karel Glastra van Loon. Muziek en zang door SP-boegbeeld Bob Fosko. In de videoclip zie je Bob als buschauffeur, en de passagiers zingen mee. Het refrein: het aloude ‘Stem voor, stem SP’. De coupletten zijn een heldere opsomming van waar de SP destijds voor stond.

Een dier is meer dan een lap vlees/

Een mens is meer dan een consument/

Een land is meer dan een bv/

Wat je doet is wat je bent.

Het leek wel alsof de SP bij de laatste verkiezingen was vergeten wat ze ooit zongen. Nergens voelde ik dat vrolijke rebelse dat Bob Fosko uitstraalt. Ja, we zijn boos, maar we gaan er wat van maken. Dat werk. Niet alleen maar: we zijn boos en we gaan nu even zeuren wie er allemaal stom doen, zoals bijvoorbeeld Frans Timmermans.


Hup Lilian. Tatoeëer de tekst desnoods op je bovenarm

De school is toch geen markt/

En de zorg toch geen product/

Wie rijkdom niet kan delen/

Is als mens totaal mislukt.


Het lied is een gospel, met een lekker achtergrondkoor en een ritme dat uitnodigt tot meeklappen. Tot meedoen, zou ik zeggen. In alles zegt dit lied: bij deze club wil je horen, want kijk eens hoe gezellig we actievoeren.

Het rijke westen is geen eiland/

En Europa is geen fort/

Wie bang is voor wat vreemd is/

Doet vooral zichzelf tekort.


Hup Lilian. Tatoeëer de tekst desnoods op je bovenarm, ook al ken je hem ongetwijfeld al uit je hoofd. Het is dat de PvdA de term ‘vrolijk links’ al heeft gekaapt, anders zou ik ‘m je aanraden. Niet dat zure, negatieve van een Ron Meyer die altijd kijkt alsof je hem een ondermaatse occasion hebt verkocht met meer kilometers op de teller dan beloofd. Maar het moedig voorwaarts van Bob Fosko.

Blijf niet mokkend aan de kant staan/

Stel een daad en toon je moed/

Laat je woede hand in hand gaan/

Met het goede dat je doet.


Stel een daad en toon je moed. Dat lijkt me een prima begin voor een hernieuwde SP.

Kijk hier naar het gewraakte spotje van de SP over Frans Timmermans:





Jan Marijnissen(1 juli 2005): Karel Glastra van Loon

Vandaag is het één jaar geleden dat Karel Glastra van Loon is overleden. Vandaag gedenken we hem hier met het gedicht dat ie voor de partij schreef. Het gedicht geeft op een prachtige wijze aan waar hij voor stond.

Een mens is meer
Een dier is meer dan een lap vlees
Een mens is meer dan een consument
Een land is meer dan een bv
Wat je doet is wat je bent
De school is toch geen markt
En de zorg toch geen product
Wie rijkdom niet kan delen
Is als mens totaal mislukt
Het rijke westen is geen eiland
En Europa is geen fort
Wie bang is voor wat vreemd is
Doet vooral zichzelf tekort
Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
Met het goede dat je doet
Karel Glastra van Loon





 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten