donderdag 23 december 2021

SHARTIE AART DEKKER / 3X3 BASKETBALL UIT DE OUDE DOOS (1999): Voor wie dacht dat 3X3 iets nieuws is...Ha-Schi-Ba 'Your Claim to Fame' / DEN HAAG / BV TTD & STG. PHBB /

 

SHARTIE AART DEKKER - 3X3 BASKETBALL UIT DE OUDE DOOS (1999)

Voor wie dacht dat 3X3 iets nieuws is...

Het  Ha-Schi-Ba  'Your Claim to Fame' toernooi

Het 3X3 Basketball in Nederland lijkt de wind in de zeilen te hebben. 

Niet iedereen is daar even blij mee, ik wel  - zij het met wat kanttekeningen. 

In de periode waarin ik zelf superactief was in het Haagse Basketball (en soms flink daar buiten) heb ik me altijd hard gemaakt voor Buitenbasketball, Pleintjesbasketball, Streetball (zoals het later ging heten) en dan vooral voor de 3X3 variant, ook al propageerden we met BV Team Ten Dreamers The Hague(TTD)  en Stichting Promotie Haags Basketball (PHBB) ook vele andere varianten; van 1-tegen-1 (soms King of the Court genoemd), via 2X2, 3X3, en 4X4X4 tot en met de traditionele 5-on-5 en ook nog wel afwijkende vormen daar tussenin en omheen.

De start van grootschalig 3X3 maakten we in 1993 al.

Mijn doelstelling, en die werd in de innige Samenwerking met de gemeente Den Haag gedeeld met die stedelijke overheid. Die samenwerking startte trouwens met een indringend verzoek van de gemeentelijke sport-beleids-makers of ik er niet eens de schouders onder wilde zetten, en was tot en met 1998 meer dan goed, kwam daarna onder druk door het aantreden van een nieuwe wethouder die niet alleen andere prioriteiten stelde maar regelrecht corrupt was. Om die reden kwamen er zo'n beetje rond de eeuwwisseling kinken in de kabel en werden wij medio 2001 gedwongen een punt achter alle activiteiten te zetten.

Maar goed; al in de Jaren '90 was er een veelheid aan 3X3 Basketball-activiteiten in het Haagse; van heel klein op de Pleintjes in de Wijken, tot heel erg groot met bijvoorbeeld de twee Reebok BlackTop Series uitvoeringen die bij ons de subtitel 'Pleinbasketball' hadden omdat ze op 'Plein' naast het Binnenhof plaats hadden en waar meer dan 500 deelnemers in 125 teams in alle mogelijke leeftijden meededen. Dat hadden er gemakkelijk meer kunnen zijn, maar meer veldjes pasten simpelweg niet op 'Plein'... De (bij mijn weten nog steeds) grootste 3X3 toernooien ooit in Nederland waren ook in Den Haag: op de Scheveningse Boulevard speelden we een doorslaggevende rol bij meerdere edities van de NBA 3-on-3, gesponsord door Converse, en die trokken zelfs meer dan 2500 deelnemers!

Er tussenin  - maar wel als onderdeel van het Megaspektakel 'de Haagse Schilderswijk Bazar'; de Ha-Schi-Ba -  zat het toernooi 'Your Claim to Fame' op het Oranjeplein, waar ook het toenmalige Eredivisieteam Haaglanden Cobra's welkom was om zichzelf te promoten aan een nieuw publiek. Het totale aantal bezoekers van de Ha-Schi-Ba? Zo'n 250.000, die trouwens lang niet allemaal een kijkje kwamen nemen bij het Basketball, maar over het aantal kijkers hadden we absoluut niet te klagen.

Dit Evenement heeft wel een speciaal plekje in mijn herinneringen... 

Waarom?

Omdat mij van te voren was verzekerd dat de toenmalige Minister van Grote Stedenbeleid  - de D66'er Roger van Boxtel -  ook een bezoek zou komen brengen aan onze Basketball-activiteit. In die tijd was ik zelf nog lid van die partij  - dat ben ik zo'n 15 jaar geweest -  dus leek het mij een uitstekende gelegenheid om eens te proberen met de goede man in gesprek te komen. Nu was ik ook niet naïef over de tijd die me dan gegeven zou zijn, dus ik had een brief voor hem in mijn achterzak die ik hem wilde overhandigen met meer informatie en een verzoek voor de gelegenheid om ons belangrijke werk in de Oude Wijken van Den Haag verder toe te lichten. In de hoop natuurlijk dat daar wat kortere lijnen en meer mogelijkheden voor structurele ondersteuning van dat werk. 

Van Boxtel kwam uiteindelijk niet op het Oranjeplein. Aangezien de lijntjes binnen D66 overzichtelijk waren paste ik mijn brief een beetje aan en stuurde ik hem naar het huisadres van de minister.

Nu denken wat cynischer ingestelde lieden dan: "Ha...nooit meer iets van vernomen natuurlijk!?"

Toch wel...maar een teleurstelling werd het uiteindelijk toch, en ook de aanleiding tot wat ik achteraf als een inschattingsfout van mezelf zie...

Een week na het versturen van de brief ging de telefoon: aan de lijn de politiek assistent van minister van Boxtel. Met "Slecht nieuws, maar ook advies". Het slechte nieuws was dat de minister weliswaar mijn brief met aandacht en goedkeuring had gelezen, maar "Dat hij zich als minister 'natuurlijk' niet bezig kon houden met individuele activiteiten..." Zo 'natuurlijk' vond ik het niet, en bleek het kort daarna ook daadwerkelijk niet te zijn; de minister kwam namelijk wel op bezoek bij een vergelijkbaar initiatief van tennisser Richard Krajicek, en mijn indruk is dat dat bezoekje Krajiec's Foundation geen windeieren heeft gelegd... Een goed gesprek werd het wel  - dat telefoontje -  waar uiteindelijk het advies uit kwam om eens contact te zoeken met ene Francisca Ravestein voor mij toen een naam die ik kende als politica, maar niet heel goed. De adviseur zei dat ze affiniteit met sport in het algemeen en Basketball in het bijzonder had, veel gedaan had in het Rotterdamse, en sinds kort Tweede Kamerlid... Ik werd er een beetje moe van  - een Tweede Kamerlid staat immers verder van de materie dan de minister, en het leek me alleen maar een grotere omweg naar de mensen waar ik graag mee in contact kwam.

Toen ik later in contact kwam met de voorzitter van het Landelijk Netwerk van Vrouwen in de Sport, en zij niet veel later voorzitter van de NBB werd heb ik nog weleens gedacht: "Misschien had ik toch net dat ene telefoontje meer moeten plegen..?" Tsja...of niet natuurlijk...geen idee...

Mij is in ieder geval wel duidelijk geworden dat het volwassen maken van een sport  - of dat nu lokaal of landelijk betreft -  vele jaren, decennia zelfs, vergt...en dat balletjes soms vreemd rollen...

3X3 is groot geworden, Olympisch zelfs...

En op de afgelopen Tokio Olympische Spelen speelde een uit Den Haag afkomstige 3X3-speler: Arvin Slagter. En die had  - zou het (Belgische) balletje iets anders hebben gerold -  zomaar met een Plak om zijn nek op Scheveningen gehuldigd kunnen worden...

(AD)

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten