woensdag 29 maart 2023

AANRADER MARCH MADNESS JUNKIES / MUST-READ VOOR TALENTEN MET NCAA-AMBITIES: Ik las...Back Roads to March - The Unsung, Unheralded, and Unknown Heroes of a Basketball Season, John Feinstein / BASKETBALL WIJSHEID /

The Greatest of All: Love the Process

 

 

SHARTIE AART DEKKER - MUST-READ voor March Madness Junkies

Back Roads to March

The Unsung, Unheralded, and Unknown Heroes of a Basketball Season

John Feinstein

Het was bij lange na niet het eerste boek van John Feinstein over Basketball dat ik las.

Had het al een tijdje liggen, en dacht  - optimistisch als ik ben - een week of twee voordat 'March Madness' van start ging: 'Dit is het moment om dit boek te lezen, dan heb ik het uit als het allemaal begint...'

Veel te optimistisch!

Ik was er pas een week geleden mee klaar, en dan heb ik het eigenlijk nog veel te snel gelezen ook.

Zoals bij zoveel boeken van deze categorie van Feinstein: een ongelofelijke optocht aan namen  - van zalen, scholen, conferences, coaches, spelers en nog veel meer - locaties, wedstrijden, ontmoetingen, wetenswaardigheden, geschiedenissen en verhalen. Wil je ze allemaal een beetje verstouwen  - en dan heb ik het echt nog niet over 'allemaal onthouden' -  dan moet je het eigenlijk veel rustiger doen dan ik nu deed, want het duizelt je af en toe.

Toch kan ik een ieder die een beetje geïnteresseerd is in hoe het Amerikaanse Collegebasketball in elkaar zit, en waarom March Madness altijd weer verrast en vaak sensationeel is, alleen maar aanraden: 'Lees dit boek!'

Want je kan een abonnement nemen op ESPN en het hele seizoen alles wat die zender op dit gebied uitzendt van A-tot-Z met de volle aandacht volgen; je hebt op zijn hoogst een flauw idee van wat er allemaal speelt.

En Feinstein doet het allemaal uit de doeken, duidt het en zorgt ervoor dat je ineens dingen gaat begrijpen. Hij zet je ook aan tot nadenken, en ik durf best te zeggen dat het ook voor jonge talenten die dromen van het spelen van College Basketball in Amerika, hun ouders, coaches en andere begeleiders en adviseurs, een absolute noodzaak is om dit boek te lezen ruim voordat je daadwerkelijk stappen in die richting gaat ondernemen; een Must-Read dus! Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er geen andere boeken en informatiebronnen bestaan waar je ook deze noodzakelijke kennis mee op kan doen, maar ik denk wel dat dit boek een en ander beknopter en vollediger biedt dan wanneer je zelf alle informatie bij elkaar probeert te zoeken... En dat dus ondanks wat ik in het begin van dit stukje schreef...

Het boek is min of meer opgebouwd rond de plaquette bovenaan  - een absolute Basketball-waarheid/-wijsheid, die te vinden in het Mekka van het College Basketball volgens Feinstein; The Palestra in Philadelphia. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.

Wie weet, kom ik nog weleens terug op de inhoud van dit boek...

(AD)


MEER:

washingtonpost.com/sports/colleges/harvard-vs-yale-at-the-palestra-splendor-in-the-ivy - John Feinstein


The Palestra — Visit Philadelphia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten