woensdag 29 maart 2023

BNXT BASKETBALL: Deel-2 van 'Heel veel vragen aan Vincent van Sliedregt' – Coach van Aris Leeuwarden / Q&A-INTERVIEW AART DEKKER / PROFESSIONEEL MANNEN BASKETBALL NEDERLAND & BELGIË /

 

 Coach Vincent van Sliedregt – Aris Leeuwarden

vorig seizoen genomineerd voor Coach van het Jaar 2022 

Dit is Deel-2 van 'heel veel vragen aan Vincent van Sliedregt'. In Deel-1  - je leest het   ---  Hier  ---  hadden we het over het seizoen 2022-2023 vooral van Aris Leeuwarden. In Deel-2 hebben we het meer over de ontwikkeling van de BNXT-League als geheel, de rol van de media, en wat specifieke zaken zoals Matthew Otten waarmee hij voorheen een tandem vormde bij Yoast United.



Q-Hey Vincent:

Over BNXT volgend seizoen. In insiders-kringen – en zeker ook bij een aantal clubs – worden de verscherpte BNXT-eisen voor volgend seizoen gevreesd. Hoe zit dat voor jullie, zijn jullie verzekerd van het budget en het voldoen aan de andere aangescherpte eisen door Aris? Wat vind jij van de BNXT-League en -organisatie nu – na anderhalf seizoen? Wat had je verwacht, wat valt er tegen en wat mee? Zijn er dingen waarvan jij denkt dat ze gemakkelijk te realiseren zouden moeten zijn en die relatief veel resultaat zouden kunnen sorteren? Wat verwacht jij op korte en middellange termijn van de BNXT-League en -organisatie? En wat zouden de – Nederlandse – clubs zelf meer en beter kunnen/moeten doen? Is er nog een onderwerp dat wat jou betreft aangekaart zou moeten worden aangaande BNXT?



Antwoord Vincent van Sliedregt:

BNXT werkt in ieder geval verfrissend en brengt weer verandering in de Nederlandse basketballwereld die toch wel wat gesetteld voelde voor deze League begon. Er is heel veel te leren en te ervaren, en voor een groeiende organisatie als de onze biedt dit heel veel kansen om stappen te maken. Wat dat betreft dus een positieve beleving tot nu toe. Er zijn nog wel kinderziektes en het is inderdaad de vraag of alle Nederlandse clubs kunnen aanhaken bij die begrotingseisen. Hier lukt dat voor komend seizoen, en wij zijn in ieder geval al druk bezig met de toekomst en we zijn enthousiast.




Q-Hey Vincent:

Al sinds mensenheugenis wordt er in het Nederlandse basketball-wereldje geklaagd, gediscussieerd en geroepen hoe het beter zou moeten en/of kunnen waar het gaat om de aandacht van de – vooral landelijke media – in Nederland. Ooit vertelde Gert Schurer – heel lang een van de dragende personen op de achtergrond bij Aris Leeuwarden – mij – en dat was nádat Aris al eens de Finale van de Play-offs speelde tegen ZZ Leiden: “NOS Sport is hier nog nooit geweest!” Als je dan al zolang een serieuze Eredivisieclub bent, dan doet dat wel pijn... Sindsdien hou ik het zo goed als dat gaat bij, maar volgens mij staat die reeks nog steeds? Kan je aangeven wat de uitwerking daarvan is, en hoe het de ontwikkeling van het Basketball in Leeuwarden en Friesland als geheel zou kunnen helpen als jullie wel eindelijk eens landelijk media-aandacht zouden krijgen? Ben je het eens met mijn stelling dat het Nederlandse Basketball wat betreft media inmiddels zo'n beetje totaal regionaal is geworden?



Antwoord Vincent van Sliedregt:

Klagen heeft geen zin. Zolang wij als sport zo klein zijn dat we niet de aantrekkingskracht hebben op mensen die wel slim genoeg zijn om al die punten te realiseren of verbeteren, dan krijg je wat je verdient. Ik kan het in ieder geval niet oplossen, maar probeer simpelweg meer mensen in mijn regio enthousiast te krijgen om te komen kijken en/of zelf te gaan basketballen. Ik denk dat het uiteindelijk toch op een Numbers-game aankomt. Aan de aantrekkelijkheid van de sport kan het niet liggen, dat zien we aan hoe de sport globaal scoort. Daarnaast liggen er enorme kansen op openbare platformen waar je de hele wereld kan bereiken. Zoals wel vaker denk ik dat het antwoord in een goed verhaal zit, in hard werken en innoveren.



Q-Hey Vincent:

Die media-aandacht is natuurlijk cruciaal bij het vol krijgen van de zalen, en de aanwezigheid van een – liefst enthousiast en vocaal aanwezig – publiek is een deel van het product, heeft invloed op de beleving en prestaties van spelers, team en organisatie – nog even los van het feit dat het ook voor inkomsten zorgt. Mijn indruk is dat de loop er wat publiek betreft inmiddels wel steeds beter inkomt in de Kalverdome. Klopt dat? En welke effecten ervaar jij daarvan? Welke regionale media spelen hun rol in het Friesse wel goed? Komt jullie publiek vooral uit de regio Leeuwarden, of ook van verder weg? Kan Aris de rol van locomotief in het op gang krijgen van het Basketball in heel Friesland goed invullen? Wat zijn je ideeën en wensen op dat gebied?



Antwoord Vincent van Sliedregt:

Deels beantwoorde ik dat denk ik al in je vorige vraag, maar om er verder op in te gaan:
– ik leen deze even van Ikea – ´tijd en aandacht maken alles mooier´. Het heeft een verhaal nodig waar mensen bij willen horen, en een groeiende groep mensen die zich daar graag mee identificeren en daar tijd en aandacht aan willen geven. Als club doe je dat door consequent te zijn en na te denken over je branding. De media verslaat simpelweg waar de aandacht van de meeste mensen naar uit gaat lijkt me. Misschien heb ik een te simpel beeld er van, maar ik ben dan ook alleen maar basketballcoach.

Lokaal lukt het ons in ieder geval goed om mensen duidelijk te maken dat er wat hier gebeurt. Dat dat in de rest van de basketballwereld – of bij de NOS – nog niet wordt gezien is heel begrijpelijk, gezien het gebrek aan visie waar veel clubs bij vlagen last van hebben en daar viel Aris in het verleden onder. Het kost tijd om dat imago te veranderen, en ook daarin moet je vooral naar jezelf kijken; hoe je je bereik kan verbeteren en mensen wel weet te raken.




Q-Hey Vincent:

Aris is de eerste club waar je op het hoogste mannen-niveau hoofdcoach werd. Hiervoor was je assistent bij Matthew Otten bij Yoast United. Met in het laatste seizoen heel veel succes. Hij werd de coach van Donar Groningen – een club waar hij ook al als speler succes had gekend, en jij ging dus naar die andere club in het Hoge Noorden. Voor hem verliep het nogal fataal – het vorige seizoen was al moeizaam, maar werd tegen het einde nog een beetje recht gebreid – maar dit seizoen begon rampzalig ondanks dat hij in samenspraak met TD Drago Pasalic een vrijwel geheel nieuwe ploeg had samengesteld; uiteindelijk werd hij relatief snel ontslagen. Jij daarentegen lijkt een continu stijgende lijn te pakken te hebben. Vanuit jouw perspectief, wat is het verschil? Waarom lukte het hem met voor Nederlandse begrippen toch heel veel middelen niet, en jou met juist beperkte middelen beter dan verwacht? En welke conclusies trek je daaruit wat je eigen toekomstplannen betreft? Zie je jezelf nog wel langer bij Aris blijven? Aan welke voorwaarden moet je zelf, en aan welke een eventuele volgende club, voldoen alvorens je een overstap zou overwegen te maken? Op welke gebieden wil je jezelf ontwikkelen en zijn er speciale facetten waar je aan werkt? Hoe doe je dat?



Antwoord Vincent van Sliedregt:

Ik ben bang dat dit allemaal vragen zijn waar ik zelf ook nog geen duidelijk antwoord op heb. Laat ik voorop stellen dat ik enorm dankbaar ben dat ik bij zowel Armand Salamon – bij Feyenoord Basketball – als bij Otten als assistent groei en succes heb mogen meemaken. Ik ken Matthew als enorm mooi mens en een van mijn beste vrienden. Hij gaat terugkomen als een betere coach en heeft de juiste instelling om hier van te leren.

Over mijn eigen toekomst hebben we met ons gezin besloten om te kijken hoever er gegroeid kan worden en te kijken waar de grenzen zijn. Simpelweg elke dag je stinkende best doen en wat komt, dat komt. Waar het meeste vooruitgang ligt is in discipline, net zoals iedereen die dit leest. Je bezit nooit alle kennis
; ik weet net genoeg om te weten dat er nog zoveel te leren is. Het gaat erom de juiste balans te behouden met gezin, ontspanning en andere interesses, mijn valkuil is dat ik soms wat obsessief kan zijn. Daarnaast heb ik de nare kwaal dat het mij slechts twee jaar heeft gekost om te leren praten, maar dat het me al 35 jaar kost om te leren wanneer ik mijn kop moet houden.


Dit was Deel-2 van 'heel veel vragen aan Vincent van Sliedregt'. In de volgende aflevering(-en) – die de komende dagen zullen volgen – bespreken we Oranje Basketball en in het bijzonder zijn ervaringen als Orange Lions MU18-coach in de zomer van 2022.

In Deel-1  - je leest het   ---  Hier  ---  hadden we het over het seizoen 2022-2023 vooral van Aris Leeuwarden. In Deel-2 hebben we het meer over de ontwikkeling van de BNXT-League als geheel, de rol van de media, en wat specifieke zaken zoals Matthew Otten waarmee hij voorheen een tandem vormde bij Yoast United.

AART DEKKER

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten