donderdag 20 oktober 2011

Somalische vrouwenbasketbalploeg krijgt doodsbedreigingen

Van: Redactie AfrikaNieuws, Mohyaddin Abokar - IPS Moslimfundamentalisten van de gewapende groep Al-Shahaab hebben de kapitein van de nationale vrouwenbasketbalploeg in Somalië de keuze gelaten: ofwel stoppen ze met basketbal ofwel worden ze gedood. De vrouwen laten zich niet afschrikken. Basketbal is na voetbal de populairste sport in Somalië. Op handbal na is het de enige sport die Somalische vrouwen beoefenen. 'Niemand kan me doden behalve Allah. Zolang ik leef zal ik mijn beroep uitoefen', klinkt het strijdvaardig bij Suweys Ali Jama, aanvoerder van de nationale ploeg. 'Nu ben ik speelster maar wanneer ik daarmee ophoud, hoop ik coach te worden. Ik zal pas met basketbal stoppen als ik sterf.' Politieschool Al-Shahaab, een militie die banden heeft met Al Qaeda, controleert vandaag grote delen van Somalië en bezette bijna de helft van hoofdstad Mogadishu, tot ze zich op 6 augustus verrassend terugtrok. Toch blijft de aanwezigheid van de groep in de stad voelbaar. Al-Shabaab eiste recent een aanslag op waarbij minstens zeventig mensen omkwamen. Jama en haar ploegleden ontvingen doodsbedreigingen omdat de radicale groep vrouwen die een sport beoefenen 'niet islamitisch' vindt. In augustus 2006 vaardigde een vereniging van sharia-rechtbanken een verbod uit voor alle Somalische vrouwen om te sporten, want dat was een 'erfenis van oude christelijke culturen'. Al-Shabaab was de gewapende vleugel van deze rechtbanken en heeft haar standpunt over vrouwen die aan sport doen niet gewijzigd. Nu traint het team voor de Arabische Spelen in Qatar in december, op een basketbalveld binnen de muren van de Somalische politieschool. Vrouwen in loszittende sportkledij met hoofddoek rennen van de ene kant van het veld naar de andere, in aanwezigheid van honderden politieagenten. Elke dag trainen ze twee uur. Wanneer ze 's avonds het kamp verlaten, ruilen ze hun trainingsoutfit voor de traditionele islamitische klederdracht en sluier. Ze dragen ook een kledingstuk dat hun gezicht verbergt. Arabische Spelen De eerste Somalische nationale vrouwenbasketbalploeg ontstond in 1970 en nam in de loop der jaren deel aan Afrikaanse en regionale wedstrijden, al wonnen ze nooit een toernooi, verklaart de voorzitter van het Nationale Olympische Comité, Aden Hajji Yeberow. Maar het verbod in 2006 op vrouwensport stuitte de opmars van de ploeg, zegt Abdulle Ahmed als vicesecretaris-generaal van de Somalische Basketbalfederatie. 'Door het verbod verlieten sommige vrouwen de ploeg uit angst', aldus Ahmed. 'Het gebrek aan sponsors en de onveiligheid hebben de sport in Somalië de das omgedaan', voegt Ali eraan toe. De coach van de vrouwenploeg Ali Sheik Muktar hoopt dat zijn team het goed zal doen bij de Arabische Spelen. 'Een vrouwenteam hebben betekent al veel voor Somalië.'
Meer over Somalische Vrouwen-basketballers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten