donderdag 5 december 2019

MUST-SEE TV OVER MODERN FASCISME / IDFA DOCU / 2DOC: Ons Moederland (VPRO, 73 minuten)

Constant Kusters van de Nederlandse Volksunie in de documentaire Ons Moederland.
(Beeld:  2Doc)

FRAGMENT(NRC-Interview Shamira Raphaëla - 'Dit is fascisme in your face'):

"Wat hoopt u met de film te bereiken?

„Ik hoop dat jouw ome Nico voor de tv zit en denkt: ‘Godverdomme, die man zegt hetzelfde wat ik denk, maar ik wil niet zijn zoals hij’. Wat we moeilijk vinden aan Constant is dat hij weinig empathie lijkt te hebben voor zijn medemens. Maar die empathie heeft Rutte ook niet, als je hem hoort over Zwarte Piet en de Gouden Eeuw.”

„In de film zegt Kusters: ‘Wat de PVV roept, zeggen wij al jaren, ik ben niet geradicaliseerd, de rest is mijn kant op gekomen.’ Natuurlijk is hij niet het grote brein achter de opkomst van rechts Nederland. Waar het om gaat is dat hij zich zo comfortabel voelt in Nederland, dat hij denkt dat anderen zijn ideeën overnemen. Dat is schokkend. Als ik kan laten zien dat de woorden die uit zijn mond komen, bijna dezelfde zijn als die uit onze mainstream politici, dan maak ik een punt.”

Waarom denkt u dat de film weerstand oproept?

„Nederlanders vinden het fijn om te denken dat we smetteloos zijn. Daarom hebben ze moeite met deze film. Als we op het IDFA een film hebben over een Nepalese theeboer met huwelijksproblemen, dan zit de zaal vol. Nadat ik eerlijk en open al mijn eigen Antilliaanse shit en Clarice’s Afrikaanse shit heb laten zien, heb ik nu alle recht om de camera eens de andere kant op te draaien. Bij de vorige films zat iedereen met witte wijntjes in de zaal te klappen (imiteert bekakte dame): ‘O, geweldig zeg! Het is me wat, die mensen slachten elkaar áf. Gelukkig zijn wij zo niet.’ Ik hoop dat ze van deze film wakker liggen.” "

**

Het hele NRC-Interview:

Dit is fascisme in your face



Interview


Dit is fascisme in your face


Shamira Raphaëla Ze maakte naam met films over foute vaders. In Ons Moederland portretteert ze neonazi Constant Kusters. „Ik hoop dat je ome Nico voor de tv zit en denkt: godverdomme, die man zegt hetzelfde wat ik denk, maar ik wil niet zijn zoals hij.”




Toen Shamira Raphaëla voor het eerst belde naar de extreem-rechtse politicus Constant Kusters, om te vragen of ze een documentaire over hem kon maken, leek het de half-Antilliaanse regisseur verstandig om niet meteen te zeggen wie ze was. „Ik zei natuurlijk niet: ‘Hallo met Shamira Angèle Rika Raphaëla’. Ik heb het half ingeslikt: ‘Hallo, met Sharon…’ Sharon klinkt best als Shamira, toch? Toen heb ik twee uur met hem aan de lijn gezeten.”

Shamira Raphaëla (1982) won onlangs een Gouden Kalf voor haar documentaire De waarheid over mijn vader (Daddy and the Warlord). Daarin wil NRC-columnist Clarice Gargard in Liberia onderzoeken wat haar vader voor oorlogsmisdadiger Charles Taylor heeft betekend. Maar de uiteindelijke film ging er vooral over dat Gargard dat niet wilde weten. Raphaëla’s eerste grote documentaire, Deal With It (2014) ging over haar eigen vader; een drugsdealende draaideurcrimineel.
..................
..........
...

Het Complete Originele NRC-Interview lees je op NRC.nl   ---  Hier  ---


Geen opmerkingen:

Een reactie posten