dinsdag 8 februari 2022

COLUMN AART DEKKER MIJN FAVORIETE MUZIEK: Fool's Overture - Roger Hodgson (writer and composer van o.a. Supertramp) with Orchestra / TOEVALIG GESTRUIKELD OVER BIJZONDERE CLIP/UITVOERING /

Fool's Overture - Roger Hodgson (writer and composer van o.a. Supertramp) with Orchestra

 
Roger Hodgson, co-founder of Supertramp, is the singer/songwriter of this exquisite opus, Fool's Overture. Roger, one of the greatest writers and composers of our time, originally had three separate pieces of music that one day magically came together and became this treasure. GREAT NEWS! Roger is on Tour, selling out shows all over the globe - visit
 
 
"Fool's Overture is one of my favorite pieces that I've ever written. It was very magical the way it came together. It was actually three separate pieces of music that I had for a few years and then, one day, they kind of all slotted together in what I think is a magnificent, kind of epic piece of music. I always imagined performing it with an orchestra, so when I did start playing with orchestras back in the '90s, it was such a thrill to play this song. I still get goosebumps to this day every time I play it with an orchestra." ~ Roger Hodgson Roger gave us the great majority of Supertramp's hits to include Dreamer, The Logical Song, Give a Little Bit, Breakfast in America, School, Hide in Your Shell, It's Raining Again, Take the Long Way Home, and many more. Although Roger & Supertramp's other co-founder shared writing credit, they actually wrote & composed separately with each singing their own songs.
 
 
 
 
Share your experience of Roger's shows or what his songs mean to you. 
 
"It may have been the BEST concert I have ever seen. Roger's voice is even better than it was when he was with Supertramp. My friends and I were blown away by your sheer talent. I would highly recommend anyone to go see Roger live if they can." "Your music and more importantly, your enthusiasm for expressing your music to the audience is inspiring ! I felt that you sang each and every song with a passion.. not just a empty or bland repetition of sameness ! Thank for a wonderful evening !" "You are not only an accomplished, professional gifted musical genius, but a truly heart-warming and graceful person (and comical too because you had the audience laughing both nights). You really do have an amazing connection with the audience, and as a performer you raise the bar higher that only a handful can come close to reaching..." Night of the Proms 2004 
 
iTunes: Classics Live http://apple.co/1wUGfIk 
Open the Door http://apple.co/1GQcRsB 
 
Aart Dekker 
 

SHARTIE AART DEKKER; MIJN FAVORIETE MUZIEK

Fool's Overture - Roger Hodgson (writer and composer van o.a. Supertramp) with Orchestra

Ik schat zo ongeveer van mijn 12e/13e had ik een buurjongen een paar huizen verder die een paar jaar ouder dan ik was, en compleet muziekgek. Hij was enig kind en dat betekende o.a. de weelde van een zakgeld dat het mijne inclusief het geld dat ik verdiende met een krantenwijk ver te boven ging, plus een extra kamer die volledig ingericht was als muziekkamer, met een muziekinstallatie die voor die tijd en zijn leeftijd imposant genoemd mocht worden. Ik deed het in die tijd met een helemaal niet slechte stereo met geïntegreerde cassette-recorder/radio waar op een gegeven moment een redelijke platenspeler bij kwam; daar was ik lang dik tevreden mee...

Een en ander leidde ertoe dat ik met enige regelmaat op alle nieuwe ontdekkingen van buurjongen werd getrakteerd, en dat dan ook nog eens met in mijn ogen supersonische geluidskwaliteit. Het heeft zeker bijgedragen aan mijn ontwikkeling.

Ook toen al  - al was ik me daar nauwelijks van bewust -  gold: 'Gedeelde Vreugd is Dubbele Vreugd' dus als ik weer eens iets moois/nieuws had gehoord, dan deelde ik die ervaringen natuurlijk. Achteraf gezien waarschijnlijk vaker en breder dan me bij bleef... Beetje bij beetje groeide ook mijn Platencollectie, en toen ik na een verhuizing zelf een flinke zolderkamer ter beschikking had waar èn muur ruimte was voor mijn eigen installatie, èn de volumeknop wat steviger opengezet kon worden omdat er een hele dempende slaapverdieping tussen die zolder en woonkamer zat  - omstandigheden die echt veel meer toelieten dan het piepkleine, koude en gehorige kamertje waar mijn ontwikkeling als muziekliefhebber vlucht naam -  zal ik ongetwijfeld ook weleens mensen meegetroond hebben om muziek te laten horen waar ik gek van was...ik kan me alleen niet heel veel van die soort momenten herinneren...
 
Toch zijn ze er wel geweest, want het is toch wel enkele keren gebeurd dat  - decennia later -  iemand waar ik in die tienertijd veel mee optrok mij vertelde dat ik er de oorzaak van was dat hij/zij levenslang Fan van een Band was. Veelal Grotere Fan dan ikzelf; dus bijvoorbeeld door trouw haalbare Concerten bij te wonen, iets waar het bij mij dan niet of hooguit een keertje van gekomen was... Altijd leuk om te horen natuurlijk, maar soms uiterst verrassend...
 
Supertramp is bijvoorbeeld zo'n Band; ik heb ze nooit Live zien spelen, toch waren ze een van de eerste bands waar ik elke nieuwe LP direct ging kopen. Dat kon in die tijd af en toe met korting; de oude buurjongen die me muzikaal op de rails had gezet werkte inmiddels voor een Platenzaak, die ik ook frequenteerde, en soms was er daar zelfs wel een karweitje te doen voor iemand als ik en dan kon de korting stevig oplopen. 
 
Supertramp is altijd een favoriet gebleven, toch hoor ik de muziek veel te weinig; deels omdat ik mijn muziekcollectie niet up-to-date hield  - zo stonden platen en platenspeler lang op zolder, en had ik lang niet al die platen vervangen door de CD-versie - en in het CD-tijdperk had ik lange periodes dat ik die ook nog eens niet met een beetje kwaliteit kon afspelen. Tot overmaat van ramp is het overgrote deel van mijn CD's op raadselachtige wijze zoekgeraakt  - al had ik die in mijn huidige woning ook niet zomaar goed uitgesteld kwijt gekund. En als je dan ook nog eens niet bepaald een Early Adapter bent als het gaat om bijvoorbeeld gestreamde muziek...dan moet je het dus van de radio hebben  - en dat betekent in mijn geval: voornamelijk de autoradio...

Dus ik hoorde de laatste 10-20 jaar relatief weinig Supertramp, en (Mini-)Rockopera's kunnen zich op de zender die ik beluister niet verheugen op veel gedraaid worden.
 
Toeval bestaat volgens mij nauwelijks meer als het gaat om waar bijvoorbeeld Google en Facebook je op trakteren, maar toen eerder vandaag 'Fool's Overture' van Supertramp bovenaan kwam te staan bij Youtube voelde het wel als 'toevallig'...
 
En juist deze Mini-opera was een van de nummers van Supertramp die ik ooit op die zolderkamer regelmatig met de volumeknop op Max, en niet zelden ook meerdere keren achter elkaar afspeelde. Het was niet alleen aanleiding voor dit als 'Shartie' bedoelde, maar uiteindelijk toch tot Column-afmeting uitgegroeide stukje, het was ook aanleiding op de achtergrond een stukje van het Supertramp-oevre af te spelen en me daardoor maar weer eens te realiseren hoeveel mooie en bijzondere muziek deze band heeft geproduceerd...
 
Kan een ieder zo'n (her-)ontdekkingstocht alleen maar aanraden..!

En wie weet...wellicht komt er dan ook in de toekomst weer eens iemand waar ik het nooit van had verwacht naar me toe komt met een mededeling zoals hier boven  -  tegenwoordig overkomt het me zelfs wel dat mensen die ik niet of  nauwelijks ken naar me toekomen met zo'n verhaal. En dat is erg leuk; je weet dan dat wat je schrijft gelezen wordt, en soms impact heeft...Dubbele Vreugd..!!

AART DEKKER

Hier alvast een opstapje voor ontdekkingsreizigers: 

 

Supertramp Greatest Hits

Geen opmerkingen:

Een reactie posten