dinsdag 10 mei 2022

SHARTIE AART DEKKER / GOED VOORBEELD VAN REGIONALE BASKETBALL COVERAGE: OMROEP WEST(1): Keye van der Vuurst de Vries - ' Rijswijkse basketballer gaat voor toptransfer naar NBA: "Is voor de komende zomer de beste optie" '

Keye Van der Vuurst in actie namens de 'Orange Lions' 

Keye Van der Vuurst in actie namens de 'Orange Lions' © Orange Pictures

*

SHARTIE AART DEKKER - GOED VOORBEELD REGIONALE COVERING BASKETBALL

OMROEP WEST(1): Keye van der Vuurst de Vries - ' Rijswijkse basketballer gaat voor toptransfer naar NBA: "Is voor de komende zomer de beste optie" '

Als echte basketball-liefhebbers  - wetende dat onze prachtige sport (met voetbal en volleyball) een van de drie grote Wereld-Teamsporten is -  zijn we wat betreft media-coverage erg gericht op hoeveel aandacht het Nederlandse Basketball krijgt in de Landelijke Media. Die is erg beperkt, dus is de neiging om onszelf onderbedeeld te voelen altijd aanwezig. Zeker omdat er ooit  - zij het zo lang geleden dat alleen de oudere generaties zich dat nog herinneren -  anders is geweeest.

Maar het media-landschap is niet meer te vergelijken met hoe dat er 30, 40, 50 jaar geleden bijlag; er zijn wat TV & Radio vele commerciële, pay-tv, regionale en lokale kanalen bijgekomen, om nog maar niet te spreken over ontelbare streaming- en sociale media. Daar staat tegenover dat er wat betreft de geprinte media  - waar vroeger de meeste huishoudens tenminste een, maar niet zelden zelfs meer, krantenabonnementen hadden - dat allang niet meer zo is; de oplagen krimpen en zijn geen schim meer van wat ze ooit waren, en daar waar mensen nog wel abonnee zijn blijkt in toenemende mate de bezorging steeds problematischer te worden. Daarom zijn ook kranten zich aan het omvormen naar multi-media en lukt dit ook steeds beter. Kortom: een enorme versnippering en gigantische concurrentie om de aandacht van de consument aan de ene kant, en relatief kleinere budgetten die noodzaken tot het maken van keuzes; keuzes die in nogal wat gevallen niet goed uitvallen voor een relatief kleine sport als basketball.

Dit alles heeft geleid tot een situatie waarin de sport Basketball in zijn totaal aan verschijningsvormen misschien nog helemaal niet zo slecht scoort; alleen hebben Nederlandse Basketballorganisaties   - van NBB, via BNXT-clubs tot 'gewone' vereniging -  er niet direct veel aan als er aandacht is voor bijvoorbeeld NBA-basketball. 

Toch zijn er  - als je goed zoekt -  best aardige stukken te vinden in bijvoorbeeld de regionale media, alleen bereiken  vooral een regionaal publiek, en lang niet alle liefhebbers die er mogelijk in geïnteresseerd zijn...

Zoals het artikel hieronder van Omroep West over de volgende stap van Orange Lions PG Keye van der Vuurst de Vries... Onder het van Omroep West overgenomen artikel Links naar meer artikelen en items die Basketball-liefhebbers buiten de regio Groot Den Haag gemist zouden kunnen hebben.

(AD)

*

https://www.omroepwest.nl/sport/4569737/rijswijkse-basketballer-gaat-voor-toptransfer-naar-nba-is-voor-de-komende-zomer-de-beste-optie

Rijswijkse basketballer gaat voor toptransfer naar NBA: 'Is voor de komende zomer de beste optie'

Tom Dieleman

8mei 2022, 12:00 4 minuten leestijd

RIJSWIJK - Keye van der Vuurst (20) uit Rijswijk timmert aan de weg als basketballer bij Filou Oostende. De jonge 'guard' is uitgegroeid tot een bepalende speler in België en strijdt met zijn werkgever nog mee om zowel de nationale titel als het kampioenschap in de nieuwe BNXT League (gecombineerde Nederlands-Belgische competitie). Daarbij hoopt hij volgend seizoen in de prestigieuze NBA te spelen. 'Hoe groot de schijnwerpers ook zijn, ik moet het gewoon zelf laten zien.'

Al op 15-jarige leeftijd verliet Van der Vuurst huis en haard om zijn basketbalgeluk te beproeven in de hoger aangeschreven Belgische competitie. ZZ Leiden leek op papier de logischere keuze, aangezien de Sleutelstad op een steenworp afstand van Rijswijk ligt. 'Ik denk dat ik een beetje aan het zoeken was naar iets dat uit mijn comfortzone was', vertelt de Nederlands international. 'In het buitenland spelen is natuurlijk altijd mooi voor een speler.' Oostende staat bekend om de uitstekende jeugdopleiding en kent een goede doorstroom naar het eerste elftal. 'Ik was daar en het voelde meteen goed. Ik denk dat op dat moment geen enkele Nederlandse club mij toen kon bieden wat zij mij aanboden.'

Toch geeft hij aan eerst op zoek te zijn gegaan naar een club in eigen land. 'Mijn agent Jan Lugtenburg kwam op een gegeven moment met Filou Oostende als optie. Nadat ik gekeken had, ben ik het gaan overwegen met mijn familie. Toen ben ik het gaan proberen om te kijken waar het schip strandde', vervolgt Van der Vuurst. Toch was het lastig om op zo'n jonge leeftijd zijn leven in Nederland achter zich te laten. 'Het was wel een hele ervaring, laat ik het zo zeggen. Het ging met ups en downs, maar ik heb er nooit spijt van gehad.'

Diego Flaccadori legt aan namens Italië, Keye Van der Vuurst verdedigt

Diego Flaccadori legt aan namens Italië, Keye Van der Vuurst verdedigt © Orange Pictures

Jongste debutant ooit

Van der Vuurst is inmiddels drie jaar fulltime prof, waardoor hij zich volledig op zijn sport kan richten. Daarnaast debuteerde hij in november 2018 op 16-jarige leeftijd in het Nederlands vijftal, waarmee hij uitgroeide tot jongste debutant ooit bij de 'Orange Lions'. Legt die bijzondere mijlpaal hem extra druk op? 'Valt wel mee. Ik zeg altijd dat mijn top hetzelfde blijft. Uiteindelijk wordt van mij verwacht dat ik presteer. Hoe groot de schijnwerpers ook zijn: ik moet het gewoon zelf laten zien. Ik kan wel de jongste debutant zijn, maar dat zegt niets als ik op het veld sta', stelt hij nuchter vast.

Inmiddels is de 'guard' niet meer weg te denken bij Oostende en is hij een vaste naam in de Nederlandse selectie. Gevraagd naar zijn grote kwaliteiten reageert Van der Vuurst bescheiden: 'Ik denk dat mijn grootste kwaliteit mijn spelinzicht is.' Heeft hij ook verbeterpunten? 'Mijn verdediging kan én moet beter', vervolgt de basketballer.

Beschikbaarstelling voor NBA Draft

Mogelijk maakt Van der Vuurst na afloop van het huidige seizoen een toptransfer naar het walhalla van het basketbal: de NBA in de Verenigde Staten. Hij heeft zich beschikbaar gesteld voor de zogeheten 'Draft'. 'Dat is in overleg met mijn team gegaan', vertelt de 1,91 meter lange speler. 'Mijn agent en mensen daaromheen helpen mij daarmee. We zijn overeengekomen dat dit voor komende zomer de beste optie is. Aan de andere kant houd ik me daar zo min mogelijk mee bezig. Het zijn de mensen achter de schermen die daar druk mee zijn.

Bij de 'NBA Draft' stellen spelers zich beschikbaar om gekozen te worden door een ploeg die actief is in de Amerikaanse basketbalcompetitie, de NBA. Ieder jaar worden er rond de zestig spelers 'gepickt' door clubs. Spelers die aan de gestelde voorwaarden voldoen kunnen zich hiervoor aanmelden. Het slechtst presterende team van het meest recente seizoen krijgt de eerste keuze om een basketballer te kiezen.

Mocht de gewenste 'pick' uitblijven, dan zal Van der Vuurst niet bij de pakken neer gaan zitten. 'Ik sta tot 2023 onder contract bij Oostende. Wat er deze zomer gaat gebeuren, is voor deze zomer. Ik probeer me daar zo min mogelijk op te focussen. Zeker nu de play-offs eraan komen.'

'Voor minder mogen we niet gaan bij een club als Oostende'

Filou Oostende is één van de kanshebbers om zowel de Belgische competitie als de BNXT League te winnen. Voor die favorietenrol loopt Van der Vuurst dan ook niet weg. 'Ons doel hier in Oostende is elk jaar eigenlijk hetzelfde. Jammer genoeg hebben we de beker laten liggen dit jaar. Ons doel is natuurlijk 'gewoon' om kampioen van België te worden en vervolgens de eerste kampioen van de BNXT League te worden. Ik denk dat we niet voor minder mogen gaan dan bij een club als Oostende.'

Keye van der Vuurst onderneemt spectaculaire poging tegen Italië

Keye van der Vuurst onderneemt spectaculaire poging tegen Italië © Orange Pictures

Van der Vuurst denkt dat ZZ Leiden één van de grote concurrenten is van de Belgische topclub. 'Ze zijn aan een geweldig seizoen bezig, met een hele goede groep jongens. Ze spelen mooi basketbal. Het is leuk om naar te kijken. Ik denk dat zij één van de favorieten zijn. Zeker in Nederland, maar ook in de BNXT kunnen zij kampioen worden', geeft hij trainer Geert Hammink en zijn mannen tot slot een groot compliment.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten