donderdag 30 juni 2022

'Zonder Sterspeler Veteraan Sam van Rossom' - DONDERDAG 30 juni 2023 20h30: Belgian Lions - Slowakije (1e wedstrijd laatste Window Fiba WBC Qualifiers 1e Groep) /

De Belgische Nationale Mannenploeg begint vanavond aan het laatste Window van de Eerste Ronde Qualifiers voor de Fiba   (Foto overgenomen van basketballbelgium.be, FIBA)

Sam Van Rossom stopt op vraag van club bij Belgian Lions: "Ik zat tussen twee vuren"

Sam Van Rossom speelde 121 wedstrijden met de Belgian Lions.

"Ik zou er zo graag nog eens bij zijn op een WK, daar zijn we nog nooit in geslaagd." Eind 2021 leek Sam Van Rossom nog niet te denken aan stoppen bij de nationale ploeg. Integendeel, de motor van de Belgian Lions zorgde mee voor een perfect rapport in de eerste twee WK-kwalificatiematchen.

 

Het afscheid van de nationale ploeg komt dan ook onverwacht. Maar het is niet de keuze van Van Rossom zelf, maar wel van zijn ploeg Valencia. Van Rossom kreeg een contractverlenging voor een 10e seizoen in Spanje voorgeschoteld, op voorwaarde dat hij deze zomer geen interlands speelt. 

 

Valencia komt volgend seizoen in actie in de EuroLeague en wil zijn point guard niet missen voor die cruciale wedstrijden. Valencia wil de 36-jarige Gentenaar ook liever niet zien uitvallen met een blessure.

 

Na 18 jaar bij de Belgische nationale ploeg en 121 caps komt er zo een abrupt einde aan het verhaal van Van Rossom bij de Belgian Lions. De nationale ploeg moet het zonder zijn sterkhouder stellen op het EK (1-18 september).

 

De Belgian Lions bereiden zich momenteel in Bergen voor op de wedstrijden tegen Slovakije (donderdag in Bergen) en Servië (zaterdag in Nis) in de kwalificaties voor het WK van 2023.

Van Rossom: "Kiezen was verliezen"

"Het waren redelijk zware contractonderhandelingen met Valencia", vertelt Van Rossom. "Een van de voorwaarden was dat ik het EK niet zou spelen. Ik heb dan besloten om er een jaar bij te doen bij Valencia en te stoppen bij de Lions."

 

"Ik had nog bepaalde doelstellingen bij de Lions, maar die zullen niet meer door mij worden verwezenlijkt. Het was mooi geweest om nog een EK te spelen, maar de situatie is hoe ze is."

 

"Ik kan het standpunt van de club wel begrijpen, maar ze wisten ook dat de nationale ploeg heel belangrijk is voor mij. Ik heb lang gepusht om door te kunnen gaan bij de Belgian Lions, maar het was niet evident om tot een akkoord te komen."

Ik zal vanaf nu supporter nummer 1 van de Lions zijn. Ik ben ervan overtuigd dat ze nog mooie resultaten zullen boeken zonder mij.

Sam Van Rossom

Ook voor de Belgian Lions kwam het nieuws onverwacht. "De bondscoach was heel ontgoocheld", aldus Van Rossom. "De nationale ploeg is een heel belangrijk stuk van mijn carrière. Ik zat dus tussen twee vuren. Welke keuze ik ook maakte, kiezen was verliezen."

 

"We hebben open gepraat over de situatie en uiteraard vond de bondscoach het jammer. Ik zal vanaf nu supporter nummer 1 van de Lions zijn. Ik ben ervan overtuigd dat ze nog mooie resultaten zullen boeken zonder mij."

 

 

Meer over de Belgian Lions:

Basketballbelgium.be/nl/news/team/lions

Meer SPORZA: 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten