zondag 12 oktober 2014

De 'Armoede in het betaalde Voetbal...en mijn Reactie daarop

Afgelopen week schreef ik een ingezonden brief aan NRC Handelsblad, naar aanleiding van een column die voetbal-columnist John Kroon had geschreven 'Betaald voetbal kent al armoede genoeg'. Nu is 'armoede' een zeer relatief begrip, maar binnen de Nederlandse Sport is het natuurlijk een beetje lachwekkend om het over armoede te hebben. Ik begrijp Kroon natuurlijk best, maar armoede is in Nederland natuurlijk per definitie een verdelingsvraagstuk, en dat geldt natuurlijk zeker ook binnen het Nederlandse voetbal, zelfs binnen het betaalde voetbal. Ik kan me ook best voorstellen dat Ajax het niet zo'n goed idee zou vinden als zij een (groter) deel van hun inkomsten met de wat mindere goden van het voetbal, het betaalde voetbal, zouden moeten delen, 'Dan moet dat ook Internationaal gebeuren' hoor ik ze in masterdam al roepen... Dat is juist; dat zo OOK moeten..! Het voetbal zou eens wat meer naar het Basketball moeten kijken, en e.e.a. van de NBA overnemen...

Maar terug naar de Nederlandse Sport, ik schreef het al veel vaker: in Nederland heb je 'Voetbal" (is volgens de definitie van velen blijkbaar geen 'sport'!), dan een aantal met name genoemde sporten die onder het hoofdje 'Sport' vallen (Schaatsen, Fietsen, Tennis, Autosport, en enkele anderen, afhankelijk van het medium), en dan de rest die onder 'andere' of 'overige' Sporten vallen... en daar vallen dus o.a. de tweede en derde grootste sporten van de wereld onder (Basketball en Volleyball dus).

Ik blijf bij mijn stelling dat zowel de media - Studio Sport voorop - en NOC*NSF er goed aan zouden doen deze twee sporten, maar ook nog wel enkele anderen, veel serieuzer zouden nemen, goed voor de media en NOC*NSF en die media, goed voor het land, en natuurlijk heel goed voor sporten als Basketball en Volleyball...

Hieronder de column, en dan mijn reactie erop.


Naar aanleiding van column 'Betaald voetbal kent al armoede genoeg', door John Kroon in NRC, 2014-10-10

Alles is relatief, en de columnist heeft ongetwijfeld (deels) gelijk. Maar als niet voetballer roept deze kop - in mijn krant - op zijn minst stevige emoties op. Ik ben een basketballer (en schaatser, geweest) en dat ben ik al heel lang. Zoals NRC vrij onlangs in een aantal artikelen al aanstipte zijn de verhoudingen tussen de verschillende sporten in Nederland - al heel lang - zoek, en ze worden in steeds hoger tempo nog steeds schever ook!

Er zijn drie grote team-wereldsporten: voetbal, basketball en volleyball. En het ligt er maar net aan door welke bril je de status van die drie bekijkt, welke de grootste, de belangrijkste, de rijkste, de meest impactvolle, de mooiste, de spectaculairste, etc, etc...is.

In Nederland heeft de grootste, beste en rijkste voetbalclub - Ajax - miljoenen aanhangers, wint na een lange droogte op dit moment het ene na het andere kampioenschap, het beste stadion, het meeste geld op de bank (ongeveer 100M), en is het in Nederland de te kloppen club, en een budget van rond de 100 Miljoen. Europees doen ze het - naar mijn mening - aardig, maar vele jaren ongelukkige lotingen zorgen ervoor dat het al een jaar of 15 niet doordringt tot de fase na die in de eerste groep. Er zijn natuurlijk veel armere betaald voetbal clubs; mede-eredivisionist FC Dordrecht - uit mijn geboortestad Dordrecht doet het met een heel klein percentage ervan, en en zijn vast nog armere,,,

Maar morgen en maandag moet Oranje - als nr.2 van de wereld - eerst maar eens zien wat puntjes te sprokkelen om over twee jaar tenminste mee te mogen doen aan het EK.

De Nationale Basketballers hebben dat inmiddels voor elkaar! Budget? 80K in de zomer van 2014; ongeveer wat de materiaalman van het voetballende Oranje de afgelopen zomer gekost zal hebben.

Voor 100M - het jaarbudget van alleen maar Ajax dus - denk ik dat een sponsor het Nationale Basketball-team en de gehele Eredivisie (DBL) erbij denk ik, kopen. En dan niet voor een jaar, maar misschien wel voor TIEN JAAR!

En ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat dan - aan het einde van die tien jaar - het Nationale Mannen Basketball Team deelnemer is aan het WK, zo rond 2024 dus, en misschien heeft het dan nog uitzicht op deelname aan de OIympische Spelen dus. De Olympische Spelen, de Winter-editie daarvan, die dus volgens de rijkste voetbalclubs in Europa maar verschoven moeten worden om ruimte te maken voor het te verschuiven WK in Qatar, zodat de tere voetballers niet teveel hitte hoeven te verduren op de reeds vastgestelde data...Basketballers trouwens, spelen over het algemeen in de zomer in veel hetere oorden dan de (Europese) voetballers gewend zijn; ik heb nog nooit een basketbller, - coach of club horen suggereren dat het toch echt gevaarlijk en/of onwenselijk was, en ddat de hele wereld maar even moet wijken voor hun 'gezondheid'...

Clubs trouwens die allemaal gigantische schulden torsen, en via schimmige financiële transacties steeds maar opnieuw erin slagen clubs als Ajax 'klein te houden'.

Wat een arrogantie, en wat een scheve en schadelijke verhoudingen!

'Armoede' of 'Rijkdom'; het zijn altijd relatieve begrippen geweest. Maar in de dolgedraaide wereld van 2014, waar zelfs na een giga-crisis nog steeds het grote - maar ook fictieve - geld allesbepalend is.

Wat dat betreft denk ik dat het Nederlandse voetbal op de goede weg is. Nu nog gezondere verhoudingen tussen de diverse sporten. De Overheid en NOC*NSF zitten wat dat betreft volledig op het verkeerde spoor...

Aart Dekker,
schrijver over (o.a. het Internationale) Basketball
Den Haag



-- De originele column(s) van John Kroon is(/zijn) – betaald – te vinden achter deze link --

Geen opmerkingen:

Een reactie posten