dinsdag 7 oktober 2014

Soms vinden Kinderen de Mooiste Dingen uit! - Shubham (12) print voor blinden (NRC)

Ik vind het so-wie-so fantastisch als mensen dingen uitvinden die voor anderen - en zeker als het gehandicapten betreft - dingen uitvinden die helpen om 'meer mee te kunnen doen', als het kinderen betreft die zo vindingrijk zijn, dan is nog eens zo mooi. Het onderstaande artikeltje gaat over zo'n kind dat een prachtige oplossing bedenkt, en omdat het probleem de beperking blind zijn - of slechtziend - spreekt het mij nog meer aan, dat natuurlijk omdat ikzelf al van kinds af aan weet wat het is om niet alles te kunnen zien - zonder hulpmiddelen -, of zelfs (al ging het er bij mij dan om slechts beperkte periodes) (bijna) niets... Petje af voor Shubham!!!

Shubham (12) print voor blinden

Foto Neil Banerjee

Teksten omzetten naar het blindenschrift braille kan opeens veel goedkoper dankzij een uitvinding van scholier Shubham Banerjee.
Door Sander Voormolen, NRC, ZATERDAG 22 FEBRUARI 2014

Elk kind kent de reclame wel: ‘Met Lego kun je alles maken.’ Maar de twaalfjarige Shubham Banerjee uit Californië heeft dat wel heel goed in zijn oren geknoopt. Hij gebruikte zijn Lego Mindstorms EV3 bouwdoos om er een brailleprinter van te maken. Op een kassarol print het een patroon van puntjes dat blinden kunnen lezen als letters. Ze doen dat door te voelen met hun vingertoppen.

Met de Mindstorms kun je zelf een bewegende robot van legosteentjes bouwen die je met een bijgeleverd computertje kunt programmeren. Voor Shubham geen probleem, want hij is wel gewend ingewikkelde dingen te maken. „Al sinds ik twee jaar was, bouw ik dingen van lego”, schrijft hij in een e-mail.

Hij wilde graag blinde mensen helpen. „Ik vroeg mijn ouders: hoe kunnen blinden eigenlijk lezen? Ze zeiden: google dat maar. Zo kwam ik erachter wat braille was. En dat een apparaat dat braille kan schrijven wel 2.000 euro kost.”

Toen bedacht Shubham dat hij misschien een goedkope brailleprinter van Lego kon maken; want de bouwdoos die ervoor nodig is, kost maar 350 euro.

Shubham begon met een handleiding voor een gewone printer. Hij programmeerde het computertje, zodat het voor elke letter het juiste puntjespatroon in braille kon printen. Daarna bouwde hij het verder om. De stift in de printkop verving hij door een punaise die gaatjes prikt in het papier. „Ik heb er drie weken aan gewerkt en ik moest hem wel zeven keer uit elkaar halen en opnieuw maken, voor hij het goed deed.”

Shubham noemt zijn vinding de Braigo, van ‘braille’ en ‘Lego’. Hij hoopt dat vooral blinden in arme landen er wat aan zullen hebben.

Het apparaat is nog wel langzaam. Shubham moet de letters apart invoeren en het printertje doet 5 tot 7 seconden over één letter. Maar hij werkt al aan een volgend model. Dat moet draadloos een tekst vanuit een laptop kunnen printen.

„Later wil ik wetenschapper worden”, schrijft Shubham. „Of chirurg of ingenieur. Ik heb nog geen keuze gemaakt, want ik ben nu nog druk bezig met school.”

Uit NRC Handelsblad van zaterdag 22 februari 2014, 390 woorden (leestijd ongeveer 1'34)
Op dit artikel rust auteursrecht van NRC Handelsblad BV, respectievelijk van de oorspronkelijke auteur.


LEES MEER op NRC.nl
Gehandicapten geholpen met sprekende muis en robothand
Uit NRC Handelsblad van 28 juli 1990

Alles geprint
Uit NRC Handelsblad van 21 juli 2007

Evolutie van de 3D-printer
Uit NRC Handelsblad van 6 augustus 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten