donderdag 25 mei 2017

COLUMNIST AART DEKKER / IK WAS BIJ / BASKETBALL FINALS 2017 VROUWEN NEDERLAND (G3): Ajax vs. Grasshoppers

'volkskrant.nl/binnenland/ontsnappen-aan-de-ajax-gekte-doe-je-zo-tips-voor-een-voetballoze-avond'

Het was niet zo moeilijk hoor...

Het was geen principiële daad; Ajax opnemen en 'gewoon' naar Katwijk gaan om wedstrijd-3 van de Finale-serie Lekdetec Bemmel vs. Solar Systemen Grasshoppers Katwijk gaan kijken.

In het land van Koning Eenoog -Nee, ik bedoel niet 'onze Willy' Koning Willem Alexander, en ook Aart Alexander (ik zei de gek) niet; maar wel het 'land waar Voetbal Koning is'- is een kinderhand snel gevuld...na zoveel jaren zonder Europese Finales stond een flink deel van het land -zelfs in Rotterdam moest de ME preventief uitrukken, hoorde ik laat op de avond; Mafkezen, net een groot eigen feest gevierd, en dan 'moet de nederlaag van 020 in Solna, Zweden gevierd worden'!- op zijn kop. Begrijp me niet verkeerd; ik vind dat Ajax trots mag zijn op dit seizoen, en de echte Ajax-fans dus zeker ook, maar er is zoveel meer dan voetbal...en in 'Nederland Hypeland' springen zowel Media als (mijn indruk) ook veel minder 'echte fans' op de rijdende trein, en worden gelijk wonderen verwacht van het Amsterdamse Jeugd-elftal tegen de miljardenclub Man-U...kan alleen maar tegenvallen dus...

Mijn vriend Jaap vd Put sprak het meerdere malen uit: "Benieuwd hoe vol het is, nu Ajax er tegenover staat..." Nou, het was minder vol dan een van de thuiswedstrijden tegen Loon Lions waar hij ook al was wezen kijken, maar de zaal zat toch lekker vol, al viel de mix Vrouwen:Mannen deze keer veel duidelijker uit naar Vrouwen, al snel zo'n driekwart van de aanwezigen, schat ik in.
Dus in de voetbalgekke Bollenstreek kozen blijkbaar veel meer mannen nu voor Ajax...ach, wat zou het; in mijn optiek is Vrouwen-team-sport in veel varianten -en zeker in het Basketball- toch een andere sport dan de mannen-variant, en zouden we er goed aan doen die verschillende takken van onze mooie sport ook compleet apart te managen en ontwikkelen!

De Katwijksen speelden dus wat betreft publiek vooral voor Katwijksen en andere aanhang, er was ook een flink contingent Bemmelaren, die dus ondanks een spectaculaire 0-2 voor Grasshoppers na de twee eerste thuiswedstrijden in Bemmel, de hoop nog niet opgegeven hadden en hebben. Maar misschien houden ze in dat deel van het land gewoon niet van Ajax, dat kan natuurlijk ook...

Ik zag ook Jesper Jobse nog voorbijschuiven, zijn compromis? Naar de vrouwen van zijn club gaan kijken in een Ajax-sweater.

Ik dacht aanvankelijk nog mijn Internationale Basketball-vriend Paul van den Heuvel voor het eerst als coach aan de gang te zullen zien. Tegenvallertje -voor mij dan- dat de voormalige scheidsrechter ontslagen was na de twee nederlagen op eigen hard-court had ik even gemist. Anouk Biesters zat voor het eerst op de bok.

Als er een shock-effect beoogd was, dan was dat in deze wedstrijd wellicht effectief; Bemmel won, maar erg overtuigend vond ik het allemaal (nog?) niet. Aan pure basketball-kwaliteit had Lekdetec in mijn ogen weliswaar duidelijk de overhand, maar als het om energie en vechtlust ging trok Grasshoppers duidelijk aan de langste kant.

Het was best een leuke pot voor de neutrale toeschouwer, maar als de Katwijksen iets meer aanvallende Rebounds en lay-ups om weten te zetten in punten, dan kon het nog weleens een hele lange serie worden; ik zou er mijn geld nog niet op durven inzetten dat Bemmel de serie nu op zijn kop heeft gegooid en gemakkelijk Kampioen gaat worden.

Aanstaande Zaterdag speelt Grasshoppers wederom thuis. Wie heeft eigenlijk besliste om volgens het NBA-format te spelen? En waarom? Daar ben ik best benieuwd naar...
En zaterdag is er echt geen voetbal van betekenis meer, dus zal Sporthal Cleijn Duin dan waarschijnlijk uitpuilen van (ook) Katwijkers die dan wellicht net voor dat beetje meer sfeer en druk kunnen zorgen dat Grasshoppers over de drempel kan duwen en trekken. Dan zou het dus 1-3 kunnen worden, en mag Bemmel gaan proberen het huzarenstukje van 2015 te herhalen...

Wie weet...

U begrijpt: een aanrader dus..!


AART DEKKER



Nog wat stukjes in de hausse aan content voorafgaand aan de Finale van Ajax in Solna:

'ad.nl/nederlands-voetbal/jeugdig-ajax-wacht-ongekende-mentale-beproeving'

'volkskrant.nl/sport/aftellen-tot-europa-league-finale-onana-ziek-of-niet-bronnen-buitelen-over-elkaar-heen'

'En-nu-verder-kan-ajax-nog-hoger-reiken-in-europa?/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten