maandag 23 juli 2012

(Young) Long range shooter

(met dank aan iBasketball)
Het internet wemelt natuurlijk van de bijzondere filmpjes, zeker ook op basketball-gebied. Maar tijd om zelf ongericht op zoek te gaan heb ik niet/wil ik er meestal niet aan besteden. Dus doe ik het meestal met (een deel van) wat er toevallig langs komt. iBasketball.nl heeft er elke dag wel een... Het onderstaande video'tje, aangenomen dat er niet in geknipt en geplakt is, haalde wel wat associaties bij mij naar boven: 1) al ruim vijfendertig jaar geleden, ik basketballde nog niet lang, kreeg ik een kleine Spectrum Sport-encyclopedie kado. Wat mij daaruit altijd is bijgebleven is; a) Voetbal en Basketball werden indertijd al als vrijwel even groot gezien (waarbij het Basketball nog gigantische groeicijfers liet zien, terwijl Voetbal veel minder snel groeide; kortom; de trend gaf aan dat Basketball Voetbal dik voorbij zou gaan), kortom 'Wat in hemelsnaam is er fout gegaan?', b) China was daar voor een aanzienlijk deel verantwoordelijk voor, de Chinese ledenaantallen waren astronomisch en, c) China zou (dus?) binnen afzienbare tijd een Basketball-Grootmacht worden. 2) China is nu nog steeds geen echte Basketball-Topland waar het gaat om grootse resultaten, en daarover wordt in de Internationale Basketball-community natuurlijk ook weleens gepraat; zo heb ik er vaak over gediscussieerd met Rob Meurs, wat er nu de oorzaak van was dat China maar niet helemaal doorbrak. De Chinezen hebben heel veel talent, tegenwoordig hebben ze zelfs in iedere lichting Jeugd behoorlijke aantallen zeer getalenteerde lange mannen, Schieten konden ze altijd al als de besten, en ook skills-wize zou je verwachten dat er veel meer Chinese Toppers door zouden moeten komen. Heel vaak hoor je in discussies over dit onderwerp redenen als: 'de chinese volksaard staat echt succes in de weg', '...ze kunnen het fysiek niet aan, niet vanwege tekort aan fysiek, maar vanwege tekort aan 'toughness...', '...ze zijn niet individualistisch genoeg, verschuilen zich achter het collectief; daardoor ontbreekt het hen aan 'grote leiders' op het veld...'

En zo nog meer meningen...

Het filmpje laat in ieder geval zien dat 'ze' wel kunnen schieten...maar dat wisten we al. Alleen maakt dit filmpje dan weer niet duidelijk of Chinese spelers in staat zijn met 'the game on the line', tegen basketball-grootmachten, op de beslissende momenten hun schoten kunnen maken....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten