maandag 30 december 2013

Uit de oude doos: de tips van Rob de Wijk voor goede voornemens voor 2010

Denk eens zoals Rob de Wijk, als je nog een manier zoekt om over je goede voornemens voor 2014 te reflecteren...hij spreekt mij iig nogal aan, ook al komt het uit de 'oude doos'.

Rob de Wijk − 08/01/10 (Trouw.nl)

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit goede voornemens voor het nieuwe jaar heb bedacht. Ze houden toch nooit stand. Goed, een beetje meer beweging zou wel mogen, maar dat neem ik mij elke week al voor. Als het niet lukt iets voor mijzelf te bedenken, kan dat dan niet voor anderen? Ik weet er wel een paar.

Politici! In 2010 liever niet dezelfde standaard clichés die ik uit de mond van velen van u hoor. U doet tegenwoordig allemaal uw ’stinkende best’, u bent ’toch geen Gekke Henkie?’ en u houdt niet van ’jij bakken’.

Allemaal irritante uitdrukkingen die typisch Haagse Kaasstolp zijn. Bedenk iets originelers en zeg dat ook tegen mede-Kamerleden die uw nieuwe woordvondst jatten.

Ten tweede: in 2010 geen misplaatste solidariteit. Als ik op de PvdA, CDA, GroenLinks, VVD of D66 stem, wil ik niet indirect op de PVV stemmen. Dus, neemt u voor niet solidair te zijn met de PVV als voorman Wilders in Turkije bij de regering niet welkom is.

Ik wil dat Kamerleden mijn land vertegenwoordigen en niet een populist uit hun midden. Als Wilders er niet in komt, is dat een probleem tussen hem en de Turkse regering. Uit dit soort solidariteit gaat naar andere landen de boodschap uit dat de Kamer achter het gedachtengoed van Wilders staat. Van mij mag in de politiek veel, behalve populisme. Want als historicus weet ik waartoe dat kan leiden.

Ik heb ook nog een paar goede voornemens voor politiek én ’media’. In het tweede decennium van het tweede millennium neemt u zich voor om op te houden met al die hypes van een dag die niets toevoegen en geen maatschappelijke relevantie hebben zoals het oeverloze gedoe over zeilmeisje Laura en Balkenendes gang naar Brussel.

En nog een goed voornemen: u geeft niet langer aandacht aan gekken die niets vertegenwoordigen, maar via de televisie of krant wel de kans krijgen hun boodschap voor het voetlicht te brengen en zieltjes te winnen.

In de discussie over de vaccinaties tegen de Mexicaanse griep ging het mij te vaak over doorgedraaide complotdenkers die meenden dat artsen met het vaccin nano-chips inspoten zodat De Regering het Volk onder controle kan krijgen.

En als u toch bezig bent: laat in 2010 de W.L. Brugsma van het nieuwe millennium opstaan. Dus: ga vooral bij radio en TV meer de diepte in.

En dan volgt ook nog een goed voornemen voor opperpoliticus Barack Obama. Tot nu toe heeft u niet veel klaar gemaakt, terwijl het Noorse Nobelcomité u een prachtige aanmoedigingsprijs heeft gegeven. Het is mooi dat u de dialoog met Jan en Alleman kiest, maar als u zo door gaat eindigt u als een zwarte Jimmy Carter, ook al een Nobelprijswinnaar.
U neemt zich voor in 2010 een paar boeken over internationale politiek te lezen. Dan leert u dat u krachtdadig moet optreden als Amerika’s belangen in het geding zijn.

Die belangen zijn overigens niet meer in het geding in Afghanistan, dus was het oerdom om de strijd daar als een ’war of necessity’ te bestempelen. Dat maak een uiteindelijk vertrek uit dat land moeilijker. Die belangen zijn wel in het geding als het om de financiële crisis, het klimaat en het terrorisme gaat. Maar besluit in godsnaam niet tot een oorlog in Jemen.

Bij nader inzien heb ik toch nog een goed voornemen voor mijzelf bedacht: controleren of anderen zich houden aan de door mij bedachte goede voornemens en daarover rapporteren voor het geval die goede voornemens ook bij anderen geen stand houden.


Een goed verhaal, want: gaat heel veel hiervan niet nog steeds op voor 2014!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten