zondag 23 maart 2014

Leren van Elkaar; Duitsland vs. Nederland (column op iBasketball.nl)

Het is, en zal vrees ik nog lang blijven, een stokpaardje van me; de rol van de Media ten opzichte van het Basketball in Nederland.

De situatie nu? Sport1 zorgt ervoor dat we veel, op alle relevante niveaus van Top-Basketball -behalve de Nederlandse Competitie-, meer Basketball (NBA, NCAA, EuroLeague, EK's/WK's, zelfs wat interlands van de Nederlandse Mannen) kunnen zien dan ooit tevoren. Dat is fantastisch!

Er zijn wel kanttekeningen bij te maken. Ik zal me beperken tot deze: alleen Basketball-Diehearts zullen er speciaal een abonnement op Sport1 voor nemen. Van alle andere mensen, dus de promotioneel interessante groepen, zullen alleen de volslagen sport-idioten ook (wat) basketball meepikken. Dan hebben we het, vrees ik, over de wat oudere, mannelijke sportkijkers... Dus promotioneel kan Sport1 bijna niets betekenen voor de basketball-sport. Die rol kan eigenlijk alleen worden ingevuld door ons Nationale Sport Instituut 'de NOS', misschien als alternatief zou het kunnen door een commerciële zender – maar dat is puur hypothetisch – , en door de landelijke en regionale kranten. Alleen de laatsten doen dat waarschijnlijk in min of meerdere mate.

Ik het het al vaak geschreven: de NOS zou er, ook uit strategisch eigenbelang, goed aan doen het Basketball serieus op te pakken. Maar dat gebeurt niet, nauwelijks iemand is het met mij eens, en nu de NOS voor nog eens drie jaar de 'Bord op schoot, samenvattingsrechten van het voetbal in de Nederlandse Eredivisie' heeft kunnen kopen zal dat ook niet veranderen, vrees ik. Dat is jammer, naar mijn mening ook voor de NOS zelf, maar zeker voor 'ons Basketball'.

Natuurlijk kan iedereen weer in mijn nek springen, en zeggen dat ik het verkeerd zie, dat het aan 'de NBB' ligt, of weet ik wat al niet meer...het zij dan maar zo...

Maar het kan ook anders!

Ik houd ervan over grenzen te kijken; “Hoe doen ze het elders? In andere sporten, in andere landen?”

Aangezien ik diep in mijn hart toch zeker ook schaatser ben gebleven, ook al kan ik het al bijna 25 jaar nauwelijks meer zelf doen, en kost Basketball me al bijna 40 jaar veel meer tijd dan schaatsen ooit heeft gedaan; iets waar je als 4-jarige mee word besmet, en waar je de dag van je leven mee hebt beleefd (de Elfstedentocht van 1986), verdwijnt nooit meer uit je haarvaten, dat leeft in je, van je kruin tot je tenen.

Het schaatsen, en zeker de All-Round-discipline, heeft het moeilijk, ondanks de stortvloed aan Nederlands Eremetaal uit Sotsji, of misschien wel juist daardoor! Andere landen doen namelijk steeds minder mee. Dat dit een selectie-criterium is voor NOC*NSF om geld te fourneren aan een sportbond – minder concurrentie betekent namelijk meer kans op 'een medaille', dondert niet waarin, als'ie maar meetelt voor de 'Top-10-ambitie; een idiote manier van denken! – is wrang. Want een sport die door steeds minder, in plaats van steeds meer landen wordt beoefend, betekent dat het een afstervende sport is. Dus moet er op schaatsgebied echt wat gaan gebeuren. Ik denk daar al vele jaren over na, en schreef er juist gisteren een stukje over (het staat op mijn weblog).

In dat stukje, dat ik dus gisteren schreef, blijkt vandaag al iets niet te kloppen; ik nam namelijk aan dat er in geen enkel buitenland nog een minuut aandacht zou bestaan voor het dit weekend verreden WK All Round in Thialf, Nederland.

Dat blijkt dus niet te kloppen; de Duitse Publieke TV blijkt namelijk met (bijna) groter dan ooit materieel uitgetrokken om het WK te verslaan. Een WK waaraan geen Duitser meedoet! En dat is dus precies de reden om zo groot uit te pakken; ze zien het als een noodsituatie, er moet iets gebeuren om het Duitse schaatsen van de ondergang te redden!

Precies de omgekeerde redenatie dan die in Nederland opgeld doet, en die mij door velen als idioot doet kenschetsen.

De Duitse TV neem haar verantwoordelijkheid: een grote, belangrijke sport moet naar een hoger plan worden getrokken. En dan doet men dat. Daar kunnen we in Nederland dus wat van leren...

Discussie? Graag!

AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten