maandag 14 april 2014

Ingezonden Brief aan AD.De Haagse Courant: Chaos bij omleidingen tbv de afsluiting van de A4 op zaterdag 12 april


De 'grote-8 van Ypenburg'

Zaterdag 12 april 2013, goed gemutst stap ik om 19h in mijn auto voor een ritje naar net voor bij de afslag Plaspoelpolder op de A4, normaal kost dat een minuut of 6-7. Direct op Knooppunt Ypenburg blijkt dat de afslag de A4 op is afgesloten; een zee aan gele omleidingsborden geeft aan dat ik de 'R' dien te volgen. Aangezien ik geen zin had in moeilijk doen dacht ik “Laat ik de omleiding dan maar goed volgen, een paar minuten extra maakt niet veel uit” Zogezegd, zo gedaan; ik volg de A13, waar de eerste 'R' mij bij Delft-Noord een 'U-tje' laat maken. Tot mijn verbazing wijst de tweede 'R' richting A12, afslag Nootdorp – ik heb Ypenburg nu eenmaal voor tweederde 'gerond'. Alweer een 'U-tje', zodat ik nu op de A12 de andere kant uitrij. Tot mijn verbazing kom ik op de Utrechtse Baan. En dan? Geen 'R-borden' meer, slechts 'B-s'. Ik besluit toch nog een afslag te wachten of er wellicht weer een 'R' volgt... Maar nee hoor: alleen nog 'B-s'. Als Ypenburger weet ik dat ik allen maar dieper Den Haag binnen zal rijden, en zeker niet dichter bij mijn bestemming zal komen als ik doorrijd. Dus fabriceer ikzelf een volgende 'U-tje'. Terug op de A12 richting Arnhem, zie ik direct weer een 'R'; goede beslissing dus...zou je zeggen! Maar enkele 'R-ren' verder kom ik weer bij de afslag Delft Noord. Juist, een glaszuivere 'loop' dus. Ik besluit toch maar op eigen kennis en gevoel af te gaan, en kies vanaf Delft Noord de richting Rijswijk te gaan volgen. Het wordt ondertussen wel steeds drukker op de weg, en wat ik ook zie: vertwijfelde automobilisten op de stoep, met een wegenkaart uitgevouwen op het stuur, ik zie een pakketbezorger -inmiddels loopt het tegen 19:45h!- met een gezicht op onweer keren en terugkeren op een doodlopende weg, en het wordt drukker en drukker.
De ene afsluiting na de andere in Delft noopt mij dan maar de enige mij nog openstaande bekende route te nemen: terug naar de A13, de Haagweg op, en dan maar door Rijswijk Centrum heen. Daar is het inmiddels bijna file-rijden, het stoplicht linksaf Rijswijk Centrum in, kost mij exact 10 minuten. Daar eenmaal door vind ik zelf snel mijn bestemming; het heeft mij exact een uur gekost..! Daar aangekomen hoor ik van mensen uit Rotterdam en verder weg, dat zij exact dezelfde ervaring hadden als ik: de omleidingsborden klopten gewoon niet! Hoeveel duizenden automobilisten zullen zaterdagavond in dezelfde looping terecht zijn gekomen? En net als ik tientallen kilometers teveel hebben gereden? En ook allemaal drie kwartier tot een uur onnodige vertraging hebben opgelopen? En dan te bedenken dat de ellende vanuit V&W in deze regio nog niet eens echt begonnen is. Minister Schultz, er zijn wellicht belangrijkere zaken dan de 130km/u, de 100 waar het 80 had moeten zijn, en andere populistische grappen om een paar simplistische kiezers te trekken, die uw aandacht behoeven; niet zoveel fouten maken en beter plannen, bijvoorbeeld.
Aart Dekker, Ypenburg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten