dinsdag 9 januari 2018

DE FEB, DBL & HET 'PETER PRINCIPLE' / COLUMNISTEN LEON KERSTEN, AART DEKKER: 'Die Vijf-Buitenlanders-Regel, dat is nu toch wel Geregeld!?!'- Dat is te hopen.... / 'NOT INVENTED HERE SYNDROOM'

Ik schreef het al vaak: 'op de een of andere manier denken -schrijven onafhankelijk van elkaar op ongeveer hetzelfde moment hetzelfde- Journalist/Columnist Leon Kersten en ik vaak volgens dezelfde lijnen.

Maar Leon is een veel beter geschoolde Journalist; bij hem komen de stukken en andere bijdragen bijna met de regelmaat van de klok, of wanneer zijn opdrachtgevers hem iets vragen. Bij mij moet het veel meer komen van ingevingen, ik moet iets zien dat me triggert, of ik moet een goede kapstok zien te vinden om een boodschap die ik al langer in mijn hoofd heb, vorm te geven. Daarnaast hangt wat ik produceer -zowel wat betreft frequentie, omvang en kwaliteit- ook nog eens af van wat mijn lichaam en geest me op een bepaald moment toestaan. Dat is soms weleens even helemaal niets, maar er kan ook een burst optreden die leidt tot meerdere stukken in korte tijd. Daarnaast is ook de lengte van mijn output mijzelf vaak nog niet eens duidelijk als ik begin, dus het is maar goed dat ik niet altijd gelimiteerd word door de beschikbare hoeveelheid maagdelijk papier; want schrappen kost mij -zeker als ik echt de geest heb- veel meer tijd dan het initiele schrijven. Vooral Journalisten van de Oude School, hebben daar nog weleens moeite mee; zij denken dat als een stuk (te) lang is, mensen het niet lezen. Ik weet door de reacties die ik krijg allang dat er juist een categorie liefhebbers bestaat die ookjuist die lange stukken zeer waardeert. En natuurlijk zijn er 'druk, Druk, DRUK-mensen' die de ausdauer niet hebben om zo'n langer stuk te consumeren en verstouwen, nou ja, die lezen het dan misschien een keertje niet, of haken onderweg af, dat lijkt me ook niet zo erg...tenminste, het aantal lezers van mijn stukken neemt nog steeds snel toe, dus...

Goed, bovenstaande verhandeling moest ik toch eens een keertje kwijt, en dat kon mooi nu; anders zou deze Column een echte 'Shartie'(*) worden, en daar had ik geen zin in vannacht...

Goed Leon Kersten dus; met de regelmaat van de klok produceert hij aan het beging van iedere week een stuk over de voorgaande DBL-competitie-week, zo ook gisteren(maandag).

Kersten begint met het toekennen van zijn 'Haai van de Week'-award; iemand die er de voorgaande week echt uitsprong. Je leest het in zijn complete Column:   --- Hier  ---

En vervolgens sluit hij  zijn eerste DBL-Beschouwing in 2018 met '2x RAAR':

...
.....

"RAAR 1
Afgelopen week las ik deze kop: New Heroes wil vanaf 2019 sportief gaan oogsten.
Je zal dit seizoen toch speler zijn in Den Bosch, er wordt niet veel verwacht. Nu weet ik ook wel hoe koppen worden gemaakt en uitspraken net even anders worden neergezet, maar toch…

RAAR 2
Het duurt nog even maar 8 maart en 12 april staan Forward Lease en Donar tegenover elkaar. Stel nu dat beide coaches telproblemen hebben en beide vijf buitenlanders op het veld zetten.

Ja wat dan?

Sinds deze week heeft Rotterdam, net als Donar, ook vijf buitenlanders (2 Amerikanen, 1 Canadees, 1 Syriër en 1 Belg) onder contract en we zullen zien of men daar wel goed kan tellen.
Overigens snap ik niet waarom er zoveel buitenlanders zijn in Rotterdam. Hoger dan de vijfde plek en 1 rondje play-offs zit er niet in, dus waarom de jeugd geen kans geven. En dan hoop ik maar dat de nieuwelingen gaan verdedigen want dat is al een paar seizoenen een probleem in Rotterdam."
(Leon Kersten)

Het gaat natuurlijk om 'RAAR 2', je zou denken dat:
-na een rel en een opgestapt FEB-Bestuur in de zomer, en na
-de eerste vergissing van Donar/Eric Braal -leergeld; kan gebeuren-, en dan na
-een tweede vergissing van dezelfde club, met
-een draconische oplossing die verderop in het seizoen nog hele vervelende consequenties zou kunnen krijgen  - ik schreef er  ---  Hier  --- ook al over -  het nu toch wel tot in de puntjes geregeld zou zijn, en dat het net rond deze regel/afspraak volkomen sluitend zou zijn...

Nee, dus; dat toont Leon Kersten hierboven keihard aan.

Je kunt er toch met je pet niet bij; Basketball is geen sport voor domme mensen, ik denk ook niet dat de mensen die de regels hebben uitgewerkt, en voorgesteld aan het FEB-Bestuur, en dus ook met alle DBL-clubs besproken (en besloten) hebben, ook wel weet hebben van het 'Peter Principle'?(*1)

Dat principe stelt dat 'in organisaties de meeste mensen promotie maken tot het niveau waarvoor ze eigenlijk niet competent meer zijn', EN, dat 'alles wat fout kan gaan,zeker een keer FOUT ZAL GAAN', EN dat 'dat op het meest ongelegen moment zal gebeuren'.In andere woorden: als je er niet voor zorgt dat je alles en iedereen heel goed organiseert, zodat het systeem en de organisatie echt klopt, je er dan op kan wachten dat het juist fout gaat...voorspelbare fouten dus.

Dus als je afspraken/regels maakt; zorg dan dat die uit ten treure getest en beproefd zijn. Daar heb je misschien wel buitenstaanders voor nodig...Hackers zoals Leon Kersten, ik zei de Gek, maar er zijn zeker vele andere scherpe denkers -betere dan ik, denk ik zo- die na een paar keer een uurtje sparren, en tussendoor wat nachtjes slapen, echt elke maas in het net weten te vinden.

Gebruik die mensen dan ook!

Ga niet onder druk van zaken die al mis zijn gegaan -en de publicitaire druk die daarvan het gevolg is-, en onder tijdsdruk, met allerlei belanghebbenden 'iets' afspreken; neem er even de tijd voor, en laat die duiveltjes er op los! Gaat het zelfs dan nog mis, dan heb je in ieder geval de last van de mogelijke fout verdeeld, kan je zeggen dat je er alles aan gedaan hebt, dat je er zelfs een stel vandalen op los hebt gelaten, loof voor mijn part zelfs een prijs uit voor degene die een maasje weet te vinden, en beklink de afspraken/regels pas na die exercitie. Dan ga je niet zo voor gaas,als al is gebeurd, en -mocht een scenario zoals dat wat Leon Kersten heeft bedacht- zich voordoen,er niet opnieuw nood aan de man komt.

En 'Escape-regeltje', iets als: 'de straf mag nooit dusdanige effecten hebben dat derden zwaar geschaad kunnen worden door...in dat geval beslist een buitenstaander een gepaste maatregel die niet betrokken derden niet schaadt'; met andere woorden, je laat het dan aan bijvoorbeeld de Commissie van Beroep om via een snelrecht-beslissing datgene te beslissen dat een en ander afhandelt zonder Çoleteral Damage', en dus zonder competitievervalsing. Dan creëer je nog wat extra speling voor een noodverband voor het geval dat het ongedachte zich toch voordoet...en voorkom je dat 'die Peter, die van dat Principle' je opnieuw te grazen neemt.

Benut de die in onze basketball-wereld beschikbaar zijn beter.

Betrek er meer mensen bij, wees transparant!

Denk vooral niet dat je het toch wel beter weet, en dat je dus alles alleen, of in zeer beperkte kring, zonder vervelend toekijkende ogen van buiten dus, moet bedisselen.
Val dus niet in de valkuil dat wat 'Not Invented Here' is, niet goed kan zijn!


Dat loopt namelijk altijd fout...
dat zegt die 'Regel van Peter' namelijk al decennia lang...

Wees Wijs!

'I rest my case...for now...'

**


Oh ja, Leon, je weet wij zijn het zelfs zonder overleg, vrijwel altijd met elkaar eens...

Maar met je 'RAAR 1', ben ik het nu eens niet (helemaal) eens...

Ik vind het helemaal niet raar dat de leiding van New Heroes Den Bosch de druk nu nog niet te hoog wil opschroeven. Ik vind het juist verstandig dat ze de laat nog niet maximaal hoog leggen. Juist jij betoogt al enige tijd dat Donar Groningen op dit moment eenzame klasse is, en normaal gesproken het zaakje nog wel een keer zal gaan winnen. Donar is verder dan Den Bosch, meer ervaren, er is meer geld, en de Zesde Man is veel zwaarder dan die in Den Bosch op dit moment. Bovendien is het mijn indruk dat met 'Oogsten in 2019', niet alleen Kampioen van Nederland worden wordt bedoeld, maar ook weer serieus meedoen in Europa. Daar hebben ze echt nog wel even voor nodig. Gebeurt het nu moeilijk voorspelbare toch; stijgt New Heroes zo snel boven zichzelf uit dat het toch in 2019 al Kampioen wordt, dan is dat een luxe-probleem. Als je dan toch problemen moet krijgen, laat het dan niet de teleurstelling van een te vroeg te hoog geprojecteerde lat, maar het luxeprobleem...

Een mooi begin van 2018 Leon; zijn we eindelijk een keertje niet met elkaar eens, dat is op zijn tijd eigenlijk veel leuker!

De Beste Wensen voor 2018 voor Leon Kersten, en ieder ander die dit leest;

dat het voor iedereen in het Nederlandse Baketball maar een heel mooi Basketball-jaar mag worden!


AART DEKKER

(*1) The Peter Principle; enige Quotes:


The Peter Principle The Peter Principle by Laurence J. Peter
1,681 ratings, 3.79 average rating, 180 reviews

The Peter Principle Quotes (showing 1-30 of 30)
“Sometimes I wonder whether the world is being run by smart people who are putting us on or by imbeciles who really mean it.”
Laurence J. Peter, The Peter Principle
“In a hierarchy, every employee tends to rise to his level of incompetence.”
Laurence J. Peter, The Peter Principle
“Good followers do not become good leaders.”
Laurence J. Peter, The Peter Principle: Why Things Always Go Wrong
“in most hierarchies, super-competence is more objectionable than incompetence.” He warned that extremely skilled and productive employees often face criticism, and are fired if they don’t start performing worse. Their presence “disrupts and therefore violates the first commandment of hierarchical life: the hierarchy must be preserved.”
Laurence J. Peter, The Peter Principle: Why Things Always Go Wrong
Deze, en nog vele malen meer Quotes:   ---  Hier --

***

(*2) Een 'Shartie' is een echt Korte Column van Aart Dekker(AD)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten