dinsdag 3 maart 2020

FRAGMENT COLUMN NRC-SPORT: Wilfried de Jong (van Waardenberg &) Zwijmelt bij 'Epkes spierballen' / TRAINING TOPSPORT EN/OF CABARET / EPKE ZONDERLAND /

Afbeelding overgenomen van 'Krachttraining.net'

FRAGMENT(NRC-Sport, 23 februari 2020, Column Wilfried de Jong: 'Epkes spierballen doen een dutje'):

"...Elke spier, óók een oude, is te trainen maar het kost je weken, zo niet maanden voor enig zichtbaar resultaat. In turnhallen heb ik topsporters hun training zien doen. Het is een loodzware combinatie van kracht en souplesse. Dag in, dag uit. De spieren kunnen nog zo hard groeien, in de weg zitten tijdens een oefening mogen ze nooit.

Het afgelopen najaar heb ik mijn bovenarmen moeten trainen voor een retrospectief in het theater van voorstellingen van Waardenberg en De Jong. Mijn collega en ik wilden graag een oude turnact op toneel brengen.

In een loods hingen twee paar ringen voor ons klaar. Op de eerste repetitiedag gingen we eronder staan. Met pijn en moeite kreeg ik zo’n ouderwets ‘vogelnestje’ voor elkaar. Onder me zag ik Van Waardenberg met een bedrukt gezicht nog altijd op de grond staan, de handen in de ringen.
„Ik krijg mijn eigen gewicht niet meer omhoog”, zei hij.

Pas na zes weken trainen (en in het geval van mijn collega kilo’s afvallen) hadden we de act onder controle. Vanuit de zaal zag het er misschien aardig uit, maar het stelde natuurlijk niets voor als je het met echte turners vergeleek...."


Waardenberg & de Jong - Turnen (de ringen)

Legendarische sketch uit het programma Naggelwauz met de ringen

 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten