vrijdag 13 maart 2020

NUMANSGORS / SHAARTIE AART DEKKER: 81-Jarige Held bouwt Trimaran 'Learn to Fly', meets Foo Fighters, meets Jack Black / MUZIEK / BIJZONDER / MENSEN, MUZIEK, CLIP, DORPJE /

SHARTIE AART DEKKER

Unieke Botenbouwer Numansgors Bouwt Trimaran 'Learn to Fly', Meets Foo Fighters, Meets Jack Black

Sinds ruim een jaar bivakkeer ik in mijn nieuwe huis op Numansgors. Bivakkeer omdat de verhuizing nogal gecompliceerd verliep en mijn gezondheid mij nu eenmaal ietwat beperkt in het lange tijd doorpakken. Maar goed nieuws: mijn vriend Lace Strong is bezig met mijn grote boeken/media-kast, en als die binnenkort klaar is kan ik echt gaan wonen...

Deze week werd er op de deur geklopt, pikkedonker; een 'inspectieteam', vriendelijke mannen, dus ik heb ze maar te woord gestaan, maar een tikkie vreemd was het wel. Onze VVE-bestuurder tekende al op luide toon bezwaar aan tegen de ietwat overdreven actie van burgemeester Jan Pieter Lokker van de Hoekse Waard, en toen ik even zocht via Topics.nl bleek deze (wat mij betreft ietwat voorbarige) tendentieuze publiciteit te hebben geschapen via zijn onbezonnen actie. Ik ben benieuwd hoe de uitkomsten van zijn inspectie worden gepresenteerd, en hoe hij de schade gaat compenseren mocht zijn actie inderdaad ten onrechte te zijn, en zijn communicatie dus erg slecht en schadelijk...

Maar goed; Numansgors is dus een Uniek Dorpje aan de boorden van het Hollandsch Diep, met prachtige Natuur, en Veel Leuke Mensen...

Tijd voor wat positieve berichten: zoals de onderstaande dus, over een Unieke Botenbouwer.

Blijkt deze 81-jarige er deels dezelfde muzieksmaak op na te houden als ik: de Hardrock-band the Foo Fighters van Dave Grohl. Hij vernoemde zijn nieuwste boot naar het nummet 'Learn to Fly'.

Toen ik het Clipje zocht bleek daar weer een Hoofdrol te worden gespeeld door een van mijn Favoriete Acteurs/Artiesten - Jack Black.

En zo komt e.e.a. samen...

Ik wens Ieder1 een Prettig Weekend!

(AD)

Foo Fighters - Learn To Fly (Official Music Video)


124.225.632 weergaven
•3 okt. 2009
2,52 mln. abonnees
Foo Fighters' official music video for 'Learn To Fly'. Click to listen to Foo Fighters on Spotify: http://smarturl.it/FooFSpotify?IQid=F...

EEf (81) en Trudy (67) maken eigen trimaran

Jasper van Everdingen Uit de krant van 24 september 2019

©Qphoto
Eenentachtig jaar oud, maar 'still going strong'. Dat geldt voor Eef de Held uit Numansdorp en zijn vriendin Trudy Smeeds (67). Hoewel ze beiden al de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, denken ze er niet aan om op een luie stoel te gaan zitten. Sterker: samen maakten ze hun eigen boot, een trimaran. Gisteren ging het vaartuig te water in de haven van Numansgors.


**

Artikel overgenomen van het AD, via Topics.nl, originele post   ---  Hier  ---

Eef de Held (81) vliegt met zelfgebouwde trimaran over het Hollands Diep – Foo Fighters – Learn to fly

Eef de Held (81) heeft gouden handen, zijn vriendin Trudy (67) organisatorische vaardigheden. Dat gecombineerd met hun gedeelde passie voor snelle boten, bouwden zij hun eigen zeilboot: een heuse trimaran.

Jasper van Everdingen 25 september 2019

Onder toeziend oog van zijn vriendin Trudy Smeeds is Eef de Held (81) bezig aan de bouw van zijn negende boot: een trimaran. (Foto: AD.nl, ©VICTOR VANBREUKELEN)

Wie Eef de Held de afgelopen drie jaar zocht, kon hem óf vinden op de zolder in de botenloods van WSV Numansgors óf later, wegens ruimtegebrek, buiten onder een witte partytent van 8 bij 12 meter. Daar werkte hij dagelijks urenlang aan een buitengewoon sterk staaltje vakmanschap: het bouwen van een trimaran.

Met passie, liefde en zijn geliefde Trudy had hij alle benodigde gereedschappen. Het voorlopige blinkende resultaat - nog zonder zeil, mast en interieur - liet zich gisteren met een kraan naar de jachthaven hijsen. Om te kijken hoe de drierompige zeilboot in het water ligt.

In de jaren 60 bouwde Eef al zijn eerste catamaran, die een romp minder heeft dan een trimaran. ,,Ik was toen al geïnteresseerd in snelle boten. En in die tijd kwam de catamaran in beeld.''

Met zijn achtergrond als gediplomeerd ontwerper, het als kind spelen met Meccano en 45 jaar werkervaring in het graveerbedrijf van zijn vader dat hij later overnam, is Eef altijd technisch bezig geweest. ,,Bij ons thuis komt alleen de onderhoudsmonteur voor de cv. Verder maak ik alles zelf. Ik ben gelukkig heel handig. En gezond.''

Villa in Frankrijk

Na de verkoop van zijn achtste boot bouwde Eef in 2000 van dat geld een villa in Frankrijk. ,,Ik heb een hekel aan oude dingen herstellen. Ik hou van nieuwe dingen maken en van modern. Daarom ook de moderne boten. Dus bouwde ik een nieuw modern huis.''

Vier jaar later ontmoette hij Trudy tijdens een vriendenbezoek in Numansgors. Jarenlang reisde het stel tussen Frankrijk en Numansdorp, om uiteindelijk voor een toekomst samen aan het Hollands Diep te kiezen. Dat deed hem besluiten: ,,Als ik aan het water woon, ga ik weer een boot bouwen.''
Ook Trudy heeft altijd veel gezeild: ,,Dat is de reden dat ik hier al twintig jaar aan het water woon.'' Met haar verleden als recruiter in de industrie neemt zij Eef de organisatorische zaken uit handen, zodat hij zijn tijd aan de boot kan besteden.

En net als Eef houdt zij van snelle boten. ,,Het kan mij niet hard genoeg gaan. Ik vind dat heerlijk. Aan boord moet je een onbegrensd vertrouwen in de schipper hebben. Dat heb ik in Eef.''

Foo Fighters

Vaak krijgen boten vrouwennamen. Het witte gevaarte van Eef en Trudy heet Learn to Fly. Enerzijds omdat bij een trimaran altijd één drijver (romp) in de lucht hangt. Eef: ,,En ik ben fan van rockmuziek zoals de Foo Fighters.'' Een van de grootste hits van de band? Learn to fly.

En als de boot af is? Trudy, lachend: ,,Dan gaan we hard zeilen!'' Eef: ,,Op de Zeeuwse wateren kun je heel lang zeilen zonder je te vervelen. En zeilen met een trimaran is gewoon al heel leuk om te doen. Daar hoef je niet ver voor weg te gaan.''



Geen opmerkingen:

Een reactie posten