vrijdag 6 maart 2020

SHARTIE AART DEKKER / NRC-INTERVIEW: Partij-ideoloog ChristenUnie: ‘Thierry Baudet schreef rake analyses’ & 'ESSAY Nieuw nationalisme verdient een nieuw antwoord' / DEBAT MIGRATIE/VLUCHTELINGEN / VERKIEZINGEN 2021 /

Foto: NRC.nl, David van Dam

FRAGMENT(NRC Interview, 5 maart 2020, Partij-ideoloog ChristenUnie Wouter Beekers(Ex-CDA)': ‘Thierry Baudet schreef rake analyses’):

"......In een Haags café zegt Beekers: „We schrokken toen enorm van hun slogan ‘vol is vol’. Maar als je redeneert vanuit een gezond nationalisme vind ik het een gezonde vraag: hoeveel verandering kan een gemeenschap dragen? Als gevestigde politieke partijen gaan we dat uit de weg.”

Ook de coalitie die er nu is, en waar uw partij in zit?
„Ja. We hebben een beleid dat op papier het vluchtelingenverdrag volgt en we hebben vrij verkeer van personen – een heilig uitgangspunt in Europa. Maar in de praktijk hebben we een cynisch fort Europa gebouwd. Kijk naar Griekenland: mensen komen daar nog steeds wanhopig naar toe. En voor de mensen hier is niet duidelijk wat er op hen afkomt.” 

Wat zou dan, in uw woorden, een ‘gezond nationalistische’ oplossing zijn?
„Je hoort CDA-bewindslieden als Hugo de Jonge en Wopke Hoekstra over migratie praten. Bijvoorbeeld over een quotum. Ik denk: laten we dat dan ook maar gewoon doen. Laten we aantallen noemen, hoe pijnlijk ook want het gaat om mensen in nood. Van de arbeidsmigratie profiteren we als land, maar het vraagt ook veel van mensen. Vooral in de grote steden.”

Hoe zou zo’n quotum er volgens u dan uit moeten zien? Hoeveel mensen moet Nederland toelaten?
„De afgelopen decennia hebben we gemiddeld zo’n 25.000 asielverzoeken per jaar gekregen, met soms wel heftige pieken. Ik zou zeggen: laten we dat getal als een soort bovengrens beschouwen....”

&

"....„Ik merk dat veel leden het dilemma ook wel voelen. Op een bijeenkomst die we organiseerden over migratie was er een heel bevlogen man die in de Pauluskerk in Rotterdam werkt. Hij kwam naar voren om over barmhartigheid te praten. Maar ook hij zei: ‘In onze kerk is het aantal plekken beperkt.’”

Was u zelf voor het kinderpardon?
„Ik had daar flink wat vragen bij. In ons tijdschrift heb ik er een kritische column over geschreven. Ik wil redeneren vanuit rechtvaardigheid. Om het hard te zeggen: doekjes voor het bloeden kunnen heel gevaarlijk zijn. Als je vanuit Europa niet duidelijk bent over wat je kunt betekenen voor mensen en wat niet, beginnen mensen uit wanhoop de overtocht over de Middellandse Zee en stuiten ze op onze muur. De problematische kant van het kinderpardon is dat je onduidelijkheid creëert en valse verwachtingen wekt. Maar het is ook pijnlijk. We hebben zelf in ons beleid steken laten vallen, waardoor procedures lang werden en mensen geworteld zijn geraakt.”

Wat vonden partijgenoten van uw column?
„Ik kreeg vragen als: ‘Hoe sta jij dan in het leven? Voel jij de nood van die mensen niet?’ En zoals het nu gaat: rechts heeft de wind in de zeilen. En als er in de coalitie van Rutte III één partij is die moet letten op kinderen die zijn vastgelopen in de procedures of op mensen in noodsituaties, zijn wij het als ChristenUnie. Maar je moet de dilemma’s niet uit de weg gaan.”

Sterker: u pleit voor samenwerking met Thierry Baudet.
„Ik dacht ooit ook dat er een dam moest worden opgeworpen. Nu denk ik: kun je dat zomaar doen tegen zo’n hele groep kiezers? We moeten oppassen met redeneren vanuit een soort besmettingsgevaar. Onze democratische hoop is dat we problemen die gewelddadig kunnen worden opgelost, juist vreedzaam beslechten. Dan moet je iedereen erbij betrekken.”

Vindt u dat Thierry Baudet zich racistisch uit?
„Dat vind ik te sterk uitgedrukt. Ik zou het eerder, in zijn termen, homeopathisch verdund racisme noemen. Hij speelt op de grens en dat vind ik niet minder gevaarlijk. Ik woon in Rotterdam en merk dat multicultureel samenleven niet makkelijk is. In zo’n context mensen tegenover elkaar zetten is bloedlink.”..... "


**

Uitgangspunt voor het NRC-Interview was een Essay dat Beekers schreef   - en dat gepubliceerd  werd op de Site 'Socialevraagstukken.nl':  'ESSAY Nieuw nationalisme verdient een nieuw antwoord':

ESSAY Nieuw nationalisme verdient een nieuw antwoord



Deze maand is het veertig jaar geleden dat de Centrumpartij werd opgericht. Net zo oud als Wouter Beekers, die tot zijn verbazing constateert dat ons politieke antwoord nog steeds op zich laat wachten. Te lang op zich laat wachten.

Het hele ESSAY lees je   ---  Hier  ---

**

SHARTIE AART DEKKER

Natuurlijk: Debatteren en Goed Nadenken in het kader van (aankomende) Verkiezingen is nodig (en moet dus kunnen)...

Ik zeg: 'Christen Unie, denk goed na voordat jullie je met bloed zweet en tranen verkregen status van kleine coalitie-partner van Rutte die niet weggevaagd wordt bij de volgende Verkiezingen te grabbel gooit...denk heel goed na!'

En verder: ik hoop dat uw partij-ideoloog goed heeft nagedacht voordat hij zich liet portretteren zoals op de bijgaande foto...

Ik zou het jammer vinden als de CU dadelijk alsnog kopje onder gaat in het populistische geweld van VVD, CDA, PvD en PVV...maar dat risico loopt de CU op deze manier wel...

Als je denkt dat er goed samen te werken valt met Narcisten zoals Baudet of Wilders, dan denk ik dat dat lichtelijk naïef is; de geschiedenis leert dat iedereen kopje onder gaat na samenwerking met de politieke windvaan en politieke killer Markje 'Lullenaar Flutte' Rutte. Die betitelen als 'Homeopatisch Verdunde Rascist' lijkt me logisch gezien best te beargumenteren voor een beetje Partij-ideoloog (voor alle duidelijkheid: wat ik dus niet ben, AD). Maar volgens sommige zogenaamde wetenschappers is Homeopathie 'gebakken lucht en werkt die aanpak niet'; dat Thierry Baudet en Wilders gebakken lucht verkopen aan hun kiezers is een feit, maar dat hun filosofie en communicatie 'niets doet'  - kortom geen effect heeft -  dat kan een zinnig denkend mens toch niet met droge ogen beweren..?!? 

Baudet en Wilders zijn wat mij betreft 'Rattenvangers van Hamelen' en/of 'Tovenaarsleerlingen' beide figuren richtten nogal wat schade aan, als ik me de verhalen tenminste goed herinner...'

Dus CU: Bezindt uzelf voor ge Begint aan (in mijn ogen) heilloze avonturen!

(AD)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten