vrijdag 26 maart 2021

DIEPGANG-BASKETBALLERS WEG VAN BASKETBALL / POLITIEK PvdD / VROUWEN ORANGE LIONS: International Chatilla Van Grinsven op kieslijst Partij voor de Dieren /ACTIVISME /

 

Esther Ouwehand blijkt zeldzaam basketbaltalent 🏀

12 mrt. 2021

Esther Ouwehand ging een potje basketballen met Chatilla van Grinsven, international in het Nederlands basketbalteam en lijstduwer van de Partij voor de Dieren. 🏀🏀🏀 Wie had verwacht dat Esther een natuurtalent is? 🏀⛹️‍♀️ Meer weten? 

Check onze website! ☞ http://partijvoordedieren.nl/ 

Volg ons op social media: ☞ 

Facebook: https://www.facebook.com/Partijvoorde... ☞ 

Twitter: https://twitter.com/partijvddieren

*
15 maart 2021 (Overgenomen van de NBB-site: Basketball.nl

International Van Grinsven op kieslijst Partij voor de Dieren

NBB-site, Door Luuk von Burg | Foto's: Thomas Schlijper Originele post   ---  Hier  ---

Het is even zoeken, maar op de enorme kieslijst die Nederland vanaf vandaag tot en met woensdag kan gaan invullen, vind je Orange Lion Chatilla van Grinsven. Als lijstduwer voor de Partij voor de Dieren hoopt ze haar partij wat extra stemmen te kunnen brengen.

Hoe ben jij als basketbalster op de kieslijst voor de Tweede Kamer gekomen?

“Ik ben persoonlijk benaderd door tweedekamerlid en lijsttrekker van de PvdD Esther Ouwehand. Ik heb me de afgelopen jaren steeds uitgesproken over dierenwelzijn en duurzaamheid en ben van mening dat we zorgvuldig met al het leven op aarde om moeten gaan."


Andere (ex-)lijstduwers zijn bijvoorbeeld Maarten van der Weijden, Lucille Werner, Anton Corbijn en Raymond van Barneveld. Allemaal mensen die er voor de PR waren, maar uiteindelijk niet de kamer in wilden en dat ook niet deden. Ook jij staat op plek 42, hoe kijk jij daar tegenaan?

"Ik vind het een enorme eer en past bij mijn passie voor politiek. Ik sta er inderdaad nu op als lijstduwer, dan ben je een soort ambassadeur voor de partij."

Stel: je krijgt genoeg voorkeursstemmen of de PvdD haalt 42 zetels, zou je dan de kamer ingaan?

“Ik zou het serieus overwegen. Maar ik ga er niet vanuit, het is vooral de bedoeling zoveel mogelijk stemmen op te halen voor de PvdD. Ik vind hoe de partij zich hard maakt voor een nieuwe kijk op mens en dier erg goed. Neem nou de coronacrisis. Dat is ontstaan door zoönose, een virus dat overspringt van mens op dier. Als je geen volgende pandemie wil, dan doe je dat niet door mondkapjes op te zetten, maar door bijvoorbeeld door een van de grootste oorzaken, de bio-industrie af te schaffen.
Ook is er in Nederland een grote woningnood en een gebrek aan biodiversiteit. Als je dan bedenkt dat twee derde van ons land wordt gebruikt als landbouwgrond, vooral om ons vee te voeden. Waarom zouden we de veestapel dan niet verkleinen?
Daarnaast eet ik al zo’n drie jaar geen vlees meer en voel ik me juist een stuk fitter. Ook LeBron James, Chris Paul en Lewis Hamilton zweren bij een plant-based dieet. Er komt steeds meer bewijs dat het geen politieke overweging is, maar gewoon gezonder.”

Je klinkt al als een geslepen politicus. Zou je bij een volgende verkiezing niet wat hoger willen staan?

"Daar sta ik zeker voor open. Ik heb een master politicologie gehaald aan de universiteit van Londen en me altijd vooral beziggehouden met dieren- en mensenrechten. Het is zeker iets waar ik mee door wil gaan.”

Maar wat betekent dat dan voor je basketbalcarrière?

“Mijn plan is nog steeds om dit jaar van mijn sabbatical te genieten en volgend jaar weer naar het buitenland te gaan en de bal op te pakken. Maar mocht er iets anders op mijn pad komen, wie weet. Misschien kan ik in Nederland wel iets combineren.
Ik ben nu ook veel bezig in de tv- en mediawereld en vind dat ook heel leuk. Ik kom toevallig zojuist weer van opnamen van een nieuw programma, dat later dit jaar wordt uitgezonden. Daarnaast neem ik nu ook acteerlessen, want stiekem is het wel een droom om ooit in een film te spelen. Genoeg dingen dus waar ik mee verder wil, maar ik ben al die tijd veel blijven sporten en daardoor fit gebleven. Mijn plan is nog steeds om volgend jaar weer gewoon te gaan spelen.”

Op dit moment is Van Grinsven te zien in het tv-programma ‘De Verraders’, een spelshow die wordt uitgezonden op RTL4 en Videoland. Het spel is een mix van Wie Is De Mol? en Weerwolven van Wakkerdam, waarbij ‘de getuigen’ erachter moeten komen wie de verraders zijn om die vervolgens te elimineren.

En kan je al wat zeggen over dat nieuwe programma waar we jou in gaan zien?

Lachend: “Nee, daar kan ik nog niks over zeggen. Het wordt later dit jaar uitgezonden, dat is het enige dat ik erover kwijt kan. Als je op de hoogte wil blijven kan je me volgen op Instagram.


PvdD lijstduwer Chatilla van Grinsven over Politiek (RTV1)

16 mrt. 2021

Chatilla van Grinsven, Basketbal international en 2021 lijstduwer (nr. 42 op de lijst) voor de Partij voor de Dieren praat met RTV1 over haar rol als ambassadrise binnen de partij en haar politieke ambities naast haar sport carrière.

*

Dankzij topbasketbalster Van Grinsven wordt biggetje Chati niet geslacht: ‘Meer waard dan winst op veld’

Naast topbasketbalster is Chatilla van Grinsven (29) ook dierenrechtenactivist. En nu haar sport wegens het coronavirus stilligt, besloot de international actie te ondernemen: na zes bezoekjes aan boerderijen in Duitsland had ze eindelijk beet en behoedde ze biggetje ‘Chati’ voor de slacht. 

Chatilla van Grinsven heeft een biggetje behoed voor de slacht. Ze kreeg ‘Chati’ van een Duitse boer. © Chatilla van Grinsven

De zesde keer is het raak

Chatilla van Grinsven kreeg het biggetje van een boer in Duitsland.
Chatilla van Grinsven kreeg het biggetje van een boer in Duitsland.

Vijf boeren gaven de Oranje-internationals echter nul op het rekest. Bij de zesde was het eindelijk raak, hij gaf het biggetje na enig aandringen mee. ,,Bij alle boerderijen zagen we de biggetjes in te kleine ruimtes verblijven, het was erg lastig om er eentje mee te krijgen. We hielden niet op tot we een biggetje konden redden, een leven is zó veel waard, of je nu een varkentje, een hond of een mens bent”, stelt Van Grinsven. ,,Het doet me pijn in het hart dat er zoveel dierenleed op massaniveau is in de bio-industrie. Het is gewoonte dat varkens al met 6 maanden naar slachthuizen gaan, terwijl deze intelligente dieren minimaal 12 jaar kunnen worden. Ik denk dat we in een tijd verkeren dat we bewuster met de planeet en het welzijn van dieren om moeten gaan.” Ze is zelf vegetariër. 

Stichting Melief vangt verwaarloosde, mishandelde of met de dood bedreigde dieren op en verwelkomde het biggetje dan ook met open armen. De mannen achter de stichting doopten het biggetje ook meteen tot ‘Chati’, naar de voornaam van Van Grinsven. Die krijgt nu dagelijks een update over hoe het met het diertje gaat. En Chati heeft het erg goed naar zijn zin, blijkt. ,,Dat is me heel veel waard. Nog meer dan een overwinning op het basketbalveld”, benadrukt Van Grinsven, die zich dit jaar met de Orange Lions nog voor het EK hoopt te plaatsen. 

Chati loopt nu rond op de boerderij van Stichting Melief, een stuk over de grens in Duitsland
Chati loopt nu rond op de boerderij van Stichting Melief, een stuk over de grens in Duitsland © Chatilla van Grinsven


Geen opmerkingen:

Een reactie posten