donderdag 11 september 2014

Newsflash; 'van de pot gerukt of niet'?

Volgens mij heb ik zelf nog weleens les gehad uit 'de Blikopener'; hij bestaat dus nog steeds. Maar onderstaand schandaal(-tje) wijst erop dat de makers de weg in behoorlijke mate kwijt zijn, en dat men ernstig leidt aan bliksversmalling, bliksverenging zelfs... Of zie ik dat verkeerd? Dit bericht is heet van de naald; heb er nog niet echt (lang) over nagedacht... Wie helpt? Reacties welkom..!


Onderwijs Vraag in het schoolboek: zijn alle Marokkanen crimineel?
De gewraakte opgave.
NRC, 10 sept 2014, Door een onzer redacteuren | pagina 8 - 9

DEN HAAG. De vraag uit het vmbo-boek maatschappijleer Blikopener was bedoeld om een discussie op gang te brengen. De makers wilden weten: zijn alle Marokkaanse jongens crimineel? De discussie kwam er – en niet alleen in de klas, maar ook op Twitter.
Honderden mensen hebben zich de afgelopen dagen opgewonden over generaliserende teksten over Marokkanen en Turken in het boek. Tweets als ‘Bizar’ en ‘Dit kan niet!’ komen veelvuldig voorbij.

Paul van Meenen, Tweede Kamerlid voor D66, heeft Kamervragen gesteld. De teksten in het maatschappijleerboek zouden vooroordelen versterken en niet bijdragen aan een evenwichtig beeld van de samenleving. Van Meenen wil van staatsecretaris Sander Dekker (Onderwijs, VVD) weten of hij ook vindt dat „dergelijke suggestieve vragen” niet passen in een lesmethode voor kinderen. Bovendien vraagt Van Meenen zich af hoe het met de kwaliteitscontrole op lesmateriaal zit.

Overigens zijn het niet alleen teksten over Marokkaanse jongens die verkeerd vallen, ook vragen over de verschillen tussen meisjes en jongens worden op sociale media niet gewaardeerd.

Uitgeverij Malmberg is geschrokken van alle reacties en gaat de inhoud van het boek in beraad nemen. „Wij vinden het jammer dat onze lesmethode Blikopener mensen negatief raakt”, zo laat de uitgever weten. Op de website schrijft het bedrijf: „Onze intentie is om jongeren op een open manier over herkenbare maatschappelijke onderwerpen te laten nadenken en discussiëren en niet om een waardeoordeel voor te schrijven.”


Ben benieuwd wat mijn naamgenoot Sander Dekker (daarmee zijn ook meteen alle overeenkomsten 'op') hier nu weer van vindt.

Mijn eerste oprisping: "Van de pot gerukt, mensen die zo bezig zijn voor het onderwijs - zelfs na er uitvoerig over na te denken, mag toch aannemen dat dat is gebeurd... -, moeten zelf terug naar school...groep2-3 of zo..."

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen