maandag 24 juni 2019

COLUMN AART DEKKER / WK VOETBAL VROUWEN / FOKKE & SUKKE ORANJE SPORTGEKKE FANS / KORTE COLUMN

Van NRC.nl op 16 december 2017, meer NRC FoSu   ---  Hier  ---
en nog veel meer Fokke & Sukke   ---  Hier  ---

SHARTIE AART DEKKER

Vrouwensport in het Algemeen (& Vrouwenvoetbal in het bijzonder)...

Het is natuurlijk weinig nieuws onder de zon - want Nederland is (tot er een Hype losbreekt) per saldo toch vaak conservatief - maar er is een Oranje Voetbal-team  actief op een WK, alleen is het niet het Mannen-team, maar de Vrouwen, en dan zie je toch wat bijzondere dingetjes...

Het is volgens mij voor het eerst dat de Nationale Voetbal-vrouwen als Kanshebber meedoen aan het WK -ze zijn ook Regerend Europees Kampioen, in eigen land geworden, een niet onbelangrijk 'detail' - 'dus' denkt volgens mij een flink deel van de 'kenners' alles behalve Goud nu een wanprestatie zou betekenen... En 'dus' was er tot de derde wedstrijd kritiek; ik heb het allemaal niet heel intensief gevolgd, maar volgens mij was er Kritiek, of zelfs KRITIEK, juist ook bij een aantal van de Nederlandse Pratende TV-Hoofden, juist ook - vooral? - bij een aantal mannetjes die hun status als Pratend Hoofd vooral ontlenen aan het feit dat ze Insider dan wel Kenner zouden zijn. Ik moet zeggen: bij veel van die gasten vraag ik me af hoeveel verstand ze nu werkelijk hebben van het spelletje dat hen hun- vaak dik belegde - boterham en status van bekende Nederlander verschaft.

Wat in ieder geval wel duidelijk is geworden is het antwoord op de vraag 'Waarom heeft het zolang geduurd voordat Nederlandse Voetbalvrouwen überhaupt mee mochten spelen, laat staan een met de mannen vergelijkbaar podium kregen..?" Machtsmisbruik dus; die zielepieterige voetbalmannetjes wilden het podium voor zichzelf, en standen de grotere helft van het Nederlandse volk geen plekje onder de zon...

Ik ben er trots op dat in het Nederlandse Basketball - naast dat het vele zwakheden heeft - de vrouwen weliswaar veel kleiner en nog iets minder succesvol zijn dan de mannen, maar dat ligt zeker niet aan bewust beleid..! Integendeel hoor ik in de verte al weer wat negativo's mopperen... Een andere vraag is waarom er zo weinig Meiden en Vrouwen Basketballen in Nederland; want laten we wel wezen...Basketball for Girls& Women is toch een veel leukere sport dan voetbal?!?
Maar dat is een andere discussie.

Nu hoop ik dat die Oranje Voetbal Vrouwen 'gewoon' Wereldkampioen worden, en dat zal blijken dat die wat mindere start juist een belangrijk element van een succesvolle campagne zal blijken te zijn; kan ik me stilletjes weer verkneukelen omdat die zogenaamde Kenners/Insiders van mannelijke kunnen er weer eens flink naast zaten...

In ieder geval neemt NOS Studio Sport de Vrouwen nu wel voor Vol. En vele andere Media ook, al was het maar om commerciële redenen...

En ook de Oranje Fan-karavaan is helemaal aan boord, en zo hoort het ook.

Veel plezier!

AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten