zondag 23 juni 2019

SHARTIE AART DEKKER / SPECIALE HERINNERINGEN: Stanford, Arizona, Tiger Woods, Andre Iguodala & Golden Earring - Radar Love / Pinkpop 2019 / VK CARTOON SIGMUND / MUZIEK / NCAA BASKETBALL:

Cartoon uit de Volkskrant, meer Sigmund   ---  Hier  ---
*

SHARTIE AART DEKKER


Weg Uit Den Haag(1): Muziekstad Den Haag

Na meer van mijn leven in Den Haag te hebben gewoond, ben ik er eind 2018 vertrokken. Een mooie gelegenheid om nog eens wat typisch Haagse 'dingetjes' de revue te laten passeren.

Speciale Herinnering Getriggerd door Radar Love - Golden Earring - Pinkpop 2019; ik was bij...Stanford vs. Arizona (en Tiger Woods was er ook...)

Mijn eerste Herinneringen (de buitencategorie-/die blijvend veel indruk op mij hebben gemaakt) aan de Golden Earring stamden natuurlijk van ruim voor mijn Haagse - recent afgesloten - leven
(AD) (van ongeveer 32 jaar); ik herinner me bijvoorbeeld van voor de tijd dat ik erg intensief begon te basketballen, dat ik voor meerdere concerten van de Haagse Rockers in Dordrecht posters plakte - en daarmee vrijkaarten scoorde - het laatste van die concerten was al wel in Sporthal Sterrenburg, de hal waar het grootste deel van mijn Dordtse Basketball-leven zich afspeelde...

Maar eenmaal in Den Haag hoorde de band natuurlijk gewoon bij de realiteit van het leven; ik weet niet eens hoe vaak ik ze daar zag spelen - misschien wel minder vaak dan in Dordt! - maar je liep (of reed) er vaker gewoon toevalligerwijs tegenaan zal ik maar zeggen...

En dan was er nog het feit dat de moeder van een - inmiddels al 25 jaar overleden - vriend een rol speelde in een van hun meest beroemde Clips; de moeder van Co Scholten in de Clip van 'When The Lady Smiles' en dat een andere vriend - maar ook dat was voor mijn tijd - bij concerten als Roadie had gefungeerd...

Maar toch werden al deze associaties en de indrukken die ze achter hadden gelaten ruimschoots overtroffen toen ik na een wel erg bijzondere NCAA D1-Top-wedstrijd - gespeeld om 12h00, ontzettend vroeg dus (zeker voor mij...)! - Arizona (met o.a. Andre Iguodala) @Stanford:


The Shot - Stanford Vs Arizona

De wedstrijd was niet alleen akelig vroeg, de beloofde toegangskaart lag niet bij 'Will Call', dus ik moest een ticket zien te scoren terwijl de zaal al mudje-vol zat en er buiten bijna geen levende ziel meer te vinden was...het lukte, al kostte het me een rib uit mijn lijf en een paar minuten van de wedstrijd. Onder de aanwezigen toen ook Alumni Tiger Woods - toen nog een 'keurige jongen', maar al wel een hele grote Ster-golfer - hij had 'the Best Seat in da House', al stond hij bijna meer dan dat'ie zat, ik zat een stuk hoger, maar hemelsbreed hooguit een metertje of 15 achter hem, misschien zelfs wel dichterbij... 

Als je het Clipje hierboven nog niet hebt bekeken, moet je dat vooral even doen, want het was een van de meer Legendarische wedstrijden aldaar gespeeld. Terwijl 'The Shot' onderweg was stond iedereen op zijn tenen - Woods meter voor zijn plekje, richting zijlijn - en daarvan maakte SI Magazine een Poster - ik moet hem nog wel ergens hebben... - 

Dus die wedstrijd op zich was al Legendarisch en genoeg voor een blijvende diepe indruk, toch was er nog een moment dat nog meer in mijn geheugen gegrift staat; ik zou na de wedstrijd nog even gaan praten met de coaches van Arizona, maar het duurde wel een uurtje voor die uit de kleedkamers kwamen. En terwijl ik stond te wachten, ook dat 'bijna een uurtje later' nog, speelde de Schoolband - waar bij de leden ook na zo lang nog de adrenaline uit de oren spoot - ineens een nummer dat ik heel goed kende; Radar Love van die Haagse Golden Earring...en dat gevoel, van 'een uur of drie in de middag, Stanford, California, en dan in je eentje staan te wachten en ineens komt die Haagse Hit voorbij', dat gevoel zal ik denk ik nooit meer vergeten... 

(AD)
*

Kijk terug: Golden Earring live op Pinkpop 2019

De video van de volledige set(68min):   ---  Hier  --- of hier:

Hoe groot zou statistisch de kans zijn dat je op de eerste Pinkpop ooit speelt en vijftig jaar later ook op de jubileumeditie? En dat dan in dezelfde samenstelling? Nou, Golden Earring uit Den Haag flikt ’t gewoon. De knasse knarren legden de lat hoog voor jonkies afgelopen weekend. Ze  lieten zien dat je spannende momenten als 'Radar Love' na al die jaren nog steeds kunt doorontwikkelen. Kijk de set van Golden Earring op Pinkpop 2019 hier terug! 

Lees hier de recensie over de set van Golden Earring, kijk hier naar andere video-opnamen van Pinkpop 2019 en bekijk hier de top 20 van het hele weekend. 
*

AMATEUR-OPNAMES VAN HET VELD:



Golden Earring, bassolo Rinus Gerritsen Radar Love, Pinkpop 2019 (@FignonTube)

Golden Earring Cesar Zuijderwijk, drumsolo Radar Love, Pinkpop 2019 (@FignonTube)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten