dinsdag 5 april 2022

SHARTIE AART DEKKER / LENTE / VOGELS: Ik hoor ze weer de Hele Dag (en kan ze zien vanuit mijn raam) - de Futen N.A.V. MOOIE CLIP: Verlengde Futenbalts Ritueel

NIEUWE DRIEMANSPOLDER (Zoetermeer)

Extended Grebe Courtship Ritual / Verlengde Futenbalts Ritueel (Podiceps cristatus)

The complete courtship rituals of great crested Grebes have some highlights like in the stand up dance offering each other plants just dived up from the bottom. Here an extended version where the probably male dives for a second plant to show his serious nesbuilding plans. Even a bridal flight is performed, with the future breeding pair flying alongside each other. (Podiceps cristatus) 

Het gehele Baltsritueel van futen kent verschillende hoogtepunten zoals de trappelende waterdans met het elkaar aanbieden van net opgedoken waterplanten. In deze uitgebreide uitvoering duikt de man een extra keer op met waterplant om zijn serieuze nestplannen te tonen. Zelfs een bruidsvlucht wordt gemaakt waarbij beide vogels paralel aan elkaar vliegen

 *

SHARTIE AART DEKKER - LENTE - VOGELS

Ik hoor ze weer de Hele Dag (en kan ze zien vanuit mijn raam) - de Futen  

N.A.V. MOOIE CLIP: Verlengde Futenbalts Ritueel

Het is voor mij een van de Iconische Vogels van Nederland.

Dat komt zo: vroeger  - We hebben het dan over mijn jeugd, zo'n 45-50 jaar geleden -  was de Fuut helemaal niet zo'n veel voorkomende vogel in vooral de bewoonde wereld van Nederland als nu.

Schaatsgek als ik was, was een van de manieren om in de Water-natuur te komen als er ijs lag en je kon op natuurijs tochten rijden. Dat werd later vaak in de Alblasserwaard (Molentochten), maar daarvoor en soms tegelijk ook vaak op 'de Viersprong' in de Dordtse Biesbosch.

Extraatje voor mij daar: daar zat een Fuut, en die hield  - zoals Futen dat doen als er ijs ligt -  twee wakken open door regelmatig onder het ijs heen en weer te zwemmen; eentje van misschien een meter doorsnee, een eentje van misschien 30-40cm -  en dat deed hij dan ieder schaatsjaar ook nog eens op min of meer dezelfde plek op de plas...

Fascinerend vond ik dat; altijd bij het eerste rondje ff kijken...

Heden ten dage is de Fuut een veel voorkomende vogel, ook in Stad en Dorp, maar zeker in het open water waar ik aan woon. Ik kan de baltsende Futen dan ook zowat dag en nacht horen vanuit mijn huis, en niet zelden zien vanuit het raam, en binnen 100 meter zijn ieder jaar zeker drie nesten te vinden. Niet altijd met broedsucces trouwens, want in de haven hier is tij, en met de combinatie van zeer laag, en dan weer door bijvoorbeeld regen en veel wind, met het tij zeer hoog water, hebben ze wel moeite; er verzuipt weleens een nest. Maar i.i.g: ik kan als ik dat wil in de zomer iedere dag wel ff gaan kijken bij de nesten; zijn er al eieren, jongen? En de eerste maanden opvoeding en leerschool voor Jonge Futen heb ik ook al van dichtbij en over langere tijd kunnen volgen...en volgens mij is vooral die leerschool  - zelf je visjes vangen -  nog niet iets wat ze 1-2-3 onder dezw emvliezen hebben...

Maar het allermooiste aan de Fuut is toch weel de Balts. 

Ik heb het enkele malen over meerdere minuten van dichtbij mogen bewonderen, maar zo mooi op foto en film als hierboven vastleggen...nee dat is mij nog nooit gelukt...

(AD)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten