zaterdag 23 april 2022

TIJDGEEST 'HAAT'/ FRAGMENT NRC INTERVIEW: Alfons Lammers-amerikanist: ‘De meeste levens eindigen in teleurstelling, ja’ / POËZIE / WIJSHEID OVER LEVEN STERVEN & TELEURSTELLINGEN /

 

 Foto: Wislawa Szymborska, 'Mozart of poetry', dies aged 88(The Guardian, Poetry)

*

FRAGMENT(NRC, 3 september 2021, Interview Alfons Lammers-amerikanist ‘De meeste levens eindigen in teleurstelling, ja’):

".... Amerikanen begrijpen níets van ironie. De Volkskrant publiceerde vorig jaar een ingezonden brief van me naar aanleiding van een woke discussie over vrouwenhaat in The Great Gatsby. Ik schreef: zullen we die bladzijden er dan maar uitscheuren? Een dag later plaatsten ze een brief van iemand die zei: hoe durft hij dat te zeggen, dat gebeurt alleen in dictaturen. O, lieve God, ze nemen me serieus. Ik bén serieus, maar je moet de dingen lichtvoetig brengen, vind ik. Daarom is Wislawa Szymborska mijn absolute heldin.” Hij slaat de bundel die voor hem op tafel ligt open en leest de eerste regels van het gedicht Haat voor.

Zie eens hoe doelmatig nog steeds,

hoe goed in vorm

in onze eeuw de haat is.

Hoe moeiteloos hij hoge hindernissen neemt.

Hoe makkelijk hij springt, zijn prooi bereikt.

„Dat is toch helemaal… dat is zo fantastisch. Ik kan haar blijven citeren.” Hij laat haar foto op de achterkant zien, een paar jaar voor haar dood. „En ook nog zo’n leuke vrouw. Of mag ik dat niet meer zeggen?” Weer die lach......"

 *

Het hele Interview van NRC met Alfons Lammers (Amerikanist, emeritus hoogleraar Amerikaanse geschiedenis Universiteit Leiden) lees je   ---  Hier   ---

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten