donderdag 10 november 2022

COLUMN AART DEKKER ORANGE LIONS: Juist een verjongend Orange Lions verdient een volle bak! - NLD - UKR vrijdag 11 nov 19h00, Amere / WBC 2023 QUALIFIERS

Foto: Key van der Vuurst de Vries

Via   --- deze Link --- geldt er een speciaal groeps-ticket-aanbod

Als Nederlandse Basketball Liefhebbers zijn we de afgelopen jaren verwend met Orange Lions wedstrijden.

Niet iedereen – en misschien wel juist niet sommige narrige oude knarren van omtrent mijn leeftijd of zelfs nog iets ouder – zal het met met me eens zijn...

Zo zullen er zijn die zeggen: “Maar de Mannen hebben al jàren geen wedstrijd gewonnen!” En dat is waar...

Natuurlijk – dat heb je met die oudjes – zijn er ook die zeggen: “Vroeger; toen stelde Oranje Basketball Internationaal nog wat vóór; deden we veel vaker mee aan EK's, Pre-olympische Toernooien en zelfs WK èn werden daar wedstrijden gewonnen! De laatste keer dat de Mannen meer dan 1x wonnen op een Europees Eindtoernooi is meer dan dèrtig jaar terug!!” En ook dat feit klopt...

Ik bedoelde dus echt 'de laatste jaren', dus zeg maar sinds het moment dat de Nationale Mannenploeg door NOCNSF – en als reactie daarop ook door het NBB-Bestuur – werd weg begroot, en als reactie daar weer op door een groep mensen waaronder Ex-internationals onder aanvoering van Bert Kragtwijk gered en onder de hoede werd genomen. Want; wat is er sinds dat trieste moment allemaal niet aan positiefs gebeurd?!

Nou, heel wat!

Onder de zakelijke leiding van het NMT en de technische vleugels van onder anderen coach Toon van Helfteren en teammanager Peter van Noord, en op het veld onder aanvoering van Arvin Slagter, Kees Akerboom Jr. en Henk Norel – ik noem deze drie omdat ze de banner op deze/mijn Blog sieren en dat ze ieder op hun eigen manier en eigen momenten een voortrekkersrol vervulden, maar er waren natuurlijk meer spelers die belangrijke rollen speelden – werden binnen een paar jaar ongedachte stappen gezet; EuroBasket 2015 werd gehaald, en daar werd direct één wedstrijd gewonnen en bleek het team zeer competitief met zelfs grootmachten als Griekenland. Sindsdien deed Nederland in kwalificatiecycli eigenlijk steeds goed en lang mee, ook al werd lang niet altijd – mede door het soms ietwat bizarre systeem – ondanks bijzondere wapenfeiten – ik noem de uitwinst tegen Duitsland – de felbegeerde kwalificatie gehaald. De Oranje Basketball Mannen hebben op de diverse ranglijsten sindsdien nog geen majeure stappen kunnen maken, maar – zeker in het buitenland – wordt de ploeg wel degelijk serieus genomen.

Toch is dit alles maar een deel van wat ik bedoel met 'verwend met Orange Lions wedstrijden'; ik bedoel ook dat de recente serie kwalificatiewedstrijden in TopsportCentrum Almere allemaal voor een vol huis werden gespeeld en in een mooie sfeer, dat er dus – voor het eerst in decennia – iets van een echte Oranje Basketball Cultuur begint te ontstaan. En ik bedoelde ook dat de serie wedstrijden die de Mannen Orange Lions deze zomer speelde zo uniek was wat betreft tegenstanders en entourage, dat me dat echt deed herinneren aan die Gouden Oude Tijden – zo eind jaren '70 tot en met midden jaren '80 – toen het Nederlandse Basketball goed op weg leek in Nederland een van de echt Grote Sporten te worden. Met dien verstande, dat er toen met uitzondering van misschien af en toe een keer Maaspoort, zelden of nooit in een entourage als de laatste tijd in Almere werd gespeeld...

Dus ja, de Oranje Basketball Mannen hebben al véél te lang niet gewonnen, maar middels deze 'tel de zegeningen!' wil ik dat feit ook relativeren.

En nu is er dus besloten om te verjongen. De kansen om voor de tweede keer ooit het WK te halen zijn tot het absolute minimum geslonken, dus is de keuze gemaakt om – ondanks dat er nog vier grote wedstrijden in die kwalificaticyclus te gaan zijn – Oekraïne twee keer, Spanje en Georgië – een nieuwe weg in te slaan; met een nieuwe coach – voorlopig ad interim Radenko Varagic – en met veel nieuwe, jonge spelers. Wat de overwegingen zijn geweest welke spelers wel, en welke – voorlopig? – niet opnieuw te selecteren, is mij niet geheel duidelijk; maar er staan morgen in Almere wel in een keer heel veel nieuwe mannen op het veld.

Dat er naar de toekomst gekeken wordt is een beslissing die ik helemaal begrijp; alleen al het afscheid van 5X5 door Worthy de Jong scheelt een slok op een borrel, en lang niet alle mannen die de afgelopen zomer zich in Oranje hulden zullen bijvoorbeeld een volgende EuroBasket als international halen.

Toch heb ik wel mijn vraagtekens bij een zo rigoureuze verjonging als nu wordt doorgevoerd; het risico op serieus zware nederlagen lijkt me aanzienlijk, en naar mijn bescheiden mening moet je jonge spelers ook weer niet in de volle schijnwerpers te hard/te vaak op hun neus laten gaan. Maar goed, misschien zie ik het helemaal verkeerd, en gaan deze jonge honden verrassen met mooie wedstrijden; in ieder geval kunnen straks een flink aantal jonge spelers óók een wedstrijd tegen Wereldkampioen Spanje op hun CV bijschrijven...heb je dat maar alvast gehad! De gekozen 'shocktherapie' heeft natuurlijk wel als voordeel dat iedereen, maar zeker de nieuwe leiders, wel gelijk met de billen bloot moeten; dat er dus maar inderdaad nieuwe leiders op mogen staan...

En dan nu mijn punt; ik heb altijd behoord tot de stroming die stelt dat geen volwaardig Nationaal Mannen Team géén optie is! Als je een serieuze sportbond wilt zijn – ook al is dat in misschien wel de Grootste en Meest Competitieve Teamsport in de wereld, en dus een zware opgave – dan dien je je Boegbeeld – de Nationale Mannenploeg, want ook deze ploeg speelt inmiddels weer geheel onder NBB-vlag, begroting en organisatie – serieus te nemen en alles op alles te zetten het best mogelijke te presteren. Dat geldt voor de NBB – hoe groot de onder andere financiële en organisatorische uitdagingen die daarmee gepaard gaan ook zijn – maar dat geldt ook voor ons – de Echte Basketball Liefhebbers; dus juist een ook een verjongend Orange Lions verdient een volle bak publiek, een enthousiast publiek ook! En misschien is dit wel hèt moment om hele hordes nieuwe jonge basketballers Oranje-Fan te maken en te introduceren in de beleving van Live Internationaal Basketball van de bovenste plank...

De wedstrijd morgen 19h00 thuis tegen Oekraïne – ben benieuwd hoeveel van de 100.000 Nederland woonachtige Oekraïners in de zaal zullen zitten en hoe hun beleving zal zijn – is sowieso toch ook wel weer een hele bijzondere, vanwege de afschuwelijke oorlog waar dat land zich bevindt – een oorlog die bepaald geen afbreuk heeft gedaan aan de basketball-prestaties sinds maart dit jaar.

Maar vanuit Oranje perspectief lijkt het me nu het moment voor Echte Liefhebbers om ook deze volgende generatie internationals voluit te steunen en de NBB te laten zien dat de investeringen gewoon gedaan moeten worden, en daar een steentje aan bij te dragen door er gewoon bij te zijn...

Ik hoop op net zoveel Oranje Basketball Fans morgen, als de vorige keer tegen Spanje,

en ik wens iedereen een aantrekkelijke wedstrijd toe!

AART DEKKER

Oekraïne is op vrijdag 11 november a.s. om 19.00 uur in Almere (er zijn nog kaarten) de volgende tegenstander van de Orange Lions in de tweede fase van de kwalificatie voor de FIBA World Cup 2023

 


Foto: Key van der Vuurst de Vries

Via   --- deze Link --- geldt er een speciaal groeps-ticket-aanbod

Geen opmerkingen:

Een reactie posten