vrijdag 11 november 2022

ORANGE LIONS / BIJ NEDERLAND - OEKRAÏNE VANAVOND: Herineringen SANDER VAN DER HOLST aan Kiev: 'Je weet hoe koud de winters daar kunnen zijn' / NBB INTERVIEW /

8 november 2022

Herineringen aan Kiev: 'Je weet hoe koud de winters daar kunnen zijn'

Door Marcel de Jong

Oekraïne is op vrijdag 11 november a.s. om 19.00 uur in Almere (er zijn nog kaarten) de volgende tegenstander van de Orange Lions in de tweede fase van de kwalificatie voor de FIBA World Cup 2023. In Oekraïne, nog altijd verwikkeld in een oorlog met Rusland, komt de competitie weer op gang, zonder publiek. In Kiev, één van de twee speelsteden, maakte oud-international Sander van der Holst (45) ooit zijn debuut voor het Nederlands team. ,,Als je nu beelden ziet van bommen die daar neervallen, komen bij mij flarden terug van hoe het daar was.’’

Op een ijskoude woensdagavond in december 1996 – twee weken voor de laatste Elfstedentocht – mocht Sander van der Holst als 19-jarige in zijn eerste interland starten in Kiev. ,,We speelden in een hele grote hal. De Oekraïners waren beter en sneller. Hun handelingssnelheid lag hoger dan ik gewend was. Bij balverlies waren ze in een paar keer passen aan de overkant en scoorden ze met een open driepunter uit de hoek. Het bleek tijdens de wedstrijd al snel een mission impossible te zijn. We verloren met een punt of veertig.’’

De einduitslag was 98-57. Inside kon Nederland beschikken over Geert Hammink, Mike Nahar en Marcel Huijbens. Van der Holst was de pointguard. ,,Voor mijn gevoel heb ik goed gespeeld. Ik kreeg de opdracht: niet te veel risico nemen. Ik schoot één keer. Toen zeiden de anderen:..............

....

Het hele interview van Marcel de Jong op de NBB-site met Sander van der Holst lees je   ---  Hier  ---


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten