zondag 24 november 2013

Mali, Verkiezingen (zo kan het dus ook), en Rob Meurs

Sinds ik veel en intensief contact had met mijn overleden vriend en 'scouting-partner' (zaken kon je het niet noemen) Rob Meurs, hoorde ik zijn verhalen over Afrika, en daarbinnen Mali in het bijzonder. Waarom? Omdat hij Jeugd-Bonds-coach van het land was geweest op de Afrikaanse Kampioenschappen, omdat hij er veel mensen kende (of mensen daarvandaan had geholpen aan een toekomst in Amerika of Europa), en omdat hij min of meer gek van het land en de mensen was (en er veel verhalen over had te vertellen, "Jij moet er ook naartoe" zei hij dan, "Je zou het daar fantastisch vinden". Waarschijnlijk had hij gelijk, maar ik had er ook altijd mijn bedenkingen bij; Spartaanse toestanden, gruwelijke hitte, waarschijnlijke risico's op diarree, malaria (etc.), het leek me met mijn gezondheid ook tamelijk gevaarlijk...

Ik ben er dus (nog steeds) niet geweest. En nu met de aan oorlog grenzende, verder verslechterde omstandigheden is het er allemaal niet gemakkelijker op geworden...

Tegelijk is die, mede door het Westen (door Libië aan te vallen) veroorzaakte 'oorlog', een extra motivatie voor dat super-arme, maar cultureel en wat vriendelijke mensen rijke land te doen alleen maar gegroeid. Wellicht komt het er in het kader van 'Rob Meurs Basketball Memorials' en de 'Rob Meurs Foundation' (i.o.) nog eens van...(benader mij er gerust over, we kunnen nog wel wat hulp gebruiken!)

Hoe ik erop kwam om nu dit stukje te schrijven? Er zijn weer Verkiezingen in Mali:
(Een vrouw brengt haar stem uit tijdens de parlementsverkiezingen in Lafiabougou, Bamako. Foto Reuters / Adama Diarra Deel deze foto…)
...zo kan dat dus ook: Plastic Box, sleuf erin, verzegelen, ergens neerzetten, wat soldaten erbij om te voorkomen dat een toevallig in de buurt zijnde rebel/terrorist de boel opblaast...democratie, wij vergeten het weleens, en maken het reuze moeilijk...maar het is wel belangrijk en het kan dus eenvoudig. Al zal het stemmen tellen in dat straatarme, en reusachtige land een stuk moeilijker zijn.

Meer foto's van deze Verkiezingen op NRC.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten