dinsdag 18 november 2014

Ik ga vanavond naar: SPM Shoeters vs. Södertälje Kings (SWE); 20h Maaspoort Den Bosch

10 jaar Internationaal Jeugdbasketball scouten heeft mij de overtuiging opgeleverd dat er nauwelijks een land bestaat waarvan de Samenleving en het Basketball zo op Nederland lijken als Zweden. Vanavond spelen SPM Shoeters en Södertälje Kings uit Zweden tegen elkaar en dat is dan dus interessant. Om de prachtige winst tegen het Italiaanse Brindisi te verzilveren, moet Den Bosch eigenlijk niet alleen vanavond Thuis, maar ook de Uitwedstrijd gaan winnen (en ook de thuiswedstrijd tegen Ratiopharm ULM (Duitsland). Maar - coach Sam Jones zegt terecht steeds "We moeten het wedstrijd voor wedstrijd bekijken en doen" -.

Zoals ik al schreef: ik denk dat Nederland en Zweden - het Nederlandse (Heren) Basketball en het Zweedse -, nogal op elkaar lijken. Maar als we naar de beide 'Rosters' kijken, is er toch een heel groot verschil: In Nederland - en zeker in Den Bosch - draait het tegenwoordig steeds meer om de Nederlandse kern van spelers; die is een mooie mix van Internationals en jonge spelers, en daar zijn goede Amerikanen bij gezocht. Dit Södertälje Kings lijkt meer op een - wellicht goed gerekruteerde - mix van betaalbare (semi-) Buitenlanders, aangevuld met (vooral jonge) Zweden. Wat trouwens niet hoeft te betekenen dat de Zweedse club 'daarom' zwak is.

Ik ben benieuwd...

Vanavond dus: De Maaspoort 20:00h!


AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten