maandag 6 juli 2015

IMMEMORIAM Ton Rolvink 'Topper in het Nederlandse Basketball' en Ver Daarbuiten

Uitvaartgegevens Ton Rolvink Bekend:

Uitvaart is op Donderdag 9 juli om 13:00 bij Uitvaartcentrum Daelwijck, Utrecht.

Mogelijkheid tot condoleren is op Woensdag 8 juli vanaf 18:30 bij Restaurant de Betuwe, Tiel.




Een email van Henk Pieterse: "Hebben jullie het gehoord? Ton Rolvink is overleden!" Nee, ik had er nog nergens iets over gezien of gehoord... Ton Rolvink dood? Dat kan toch niet waar zijn!? Slechts enkele weken geleden speelden de Ex-Internationals - ter gelegenheid van het 4-jarig bestaan van Flip Star in Tiel, ZIJN club; de club die Ton Rolvink mede opbouwde en waar hij nog steeds zeer betrokken mee was - een wedstrijd op het feest op te luisteren. Ton was natuurlijk scheidsrechter, en dus was de wedstrijd ook een feestje. Ik kende Flip Star nauwelijks, die zat niet in Rayon West, en landelijk ben ik ze ook nooit tegen gekomen, maat bij zo'n gelegenheid - een jubileum - hoor je veel over het ontstaan, de ontwikkeling en geschiedenis, en de rollen die de hoofdrolspelers bij zo'n club speelden en/of spelen; het was overduidelijk: Ton Rolvink was een groot deel van de geschiedenis van de club, en er was weinig wat hij er niet had gedaan. Dat verbaasde me niet; Ton was zo'n persoon die veel deed, zo eentje waarvan je je afvraagt "Waar haalt hij de tijd vandaan?!” Die gewoon doet wat er gedaan moet worden, en als er dan iets dreigt te blijven liggen bij gebrek aan mankracht, 'dat' er ook nog even bijdoet... En dat dus naast een drukke baan, naast het zijn van een van de 'Beste Scheidsrechters Ooit in Nederland' en in ieder geval een van de prettigste! En - waarschijnlijk tal van - andere nevenfuncties... Zo iemand die onvervangbaar is, en een heel groot gat achterlaat als hij er niet meer is, zeker als dat plotseling gebeurt...

Persoonlijk heb ik vele speciale herinneringen aan Ton Rolvink. Ik noem er twee.

De eerste maakte een onuitwisbare indruk; ik was 18 jaar oud, en we gingen met Frisol/R Dordrecht onze eerste wedstrijd in de Eredivisie spelen - tegen Donar - en tijdens het laatste praatje van Coach Maarten van Gent werd er op de deur geklopt, en ging deze open. Een kleine man met een brilletje op en een scheidsrechterstenue aan kwam binnen. Het was - bleek later - Ton Rolvink...hij kwam ons even briefen over de recentste spelregelwijzigingen. Wat die ook alweer waren ben ik vergeten, maar Ton Rolvink nooit meer...

Een paar jaar geleden: er was weer eens een golf aan reacties over een bijzonder slecht gefloten wedstrijd in de Play-Offs. Ik probeerde me al steeds meer verre te houden van schrijven over slechte scheidsrechters/slecht gefloten potjes - in ieder geval niet meer vaker dan een keer per jaar, was ook toen al mijn voornemen, en dan nog als het even kon constructief. Ik probeer dat nog steeds als gedragsregel voor mezelf te handhaven. Maar deze wedstrijd had ik zelf gezien. Het was bar en boos. Dus ik volgde de discussie wel en had me er een beetje in gemengd. Toen kwamen er reacties van een bepaalde persoon, die ik - schijnt het - zou moeten kennen, maar ik weet nog steeds niet wie het was - hij reageerde niet onder eigen naam. In ieder geval: deze persoon, vast en zeker zelf 'Ref' - beweerde dat scheidsrechters het bijna altijd bij het rechte eind hebben – 95%, 98% of iets dergelijks - en ook maar mensen zijn die nu eenmaal fouten maken, en ook moeten mogen maken. Met dat laatste was - en ben - ik het volledig eens! Met het eerste niet... Toevallig liep ik vrijwel de volgende dag - bij de Finale van de Play-Offs in Leeuwarden - tegen Ton Rolvink aan. Mijn vraag: "Heb je die discussie een beetje gevolgd?" "Ja" was het antwoord. "Er was een scheidsrechter die beweerde dat de Refs het 90+% van de gevallen goed hebben...", zei ik. Het antwoord kwam onmiddellijk en met de gedecideerdheid die Ton als scheidsrechter zo goed maakte; hij zei iets in de trend van "Belachelijk! Ik zeg altijd tegen mijzelf: als je 60% goed zit mag je blij zijn, dan heb je goed gefloten..!"

Dat was Ton Rolvink ten voeten uit. Rond de jubileumwedstrijd in Tiel spraken we elkaar meerdere malen; het was interessant, het was leuk, het was duidelijk. En ik leerde veel over de Ton Rolvink die ik nog niet goed kende; de clubman.

Ik kan het nog niet geloven Ton Rolvink is niet meer...

Wat zullen wij basketballers hem met zijn allen missen!!

AART DEKKER





Reacties van enkele Ex-International via email:

Okke te Velde 3 jul.

aan Henk, eelcoderks, Eef, ceesvanrootsel., calsmith11, dinobergens, Ball-Contact, Tanno, Hein, petervanrij, Peter, vandinten, marcodew, schilp, josfrederiks, kuiperssport, paul.van.solm, mikenahar, phbb, a.sighaoui23, greg, Kees, j.kuipers, aart, tanno
Wat een heftig nieuws! Wat is er gebeurd?

Ton was de beste scheidsrechter, die ons floot. Hij kon met kleine gebaren of een paar woorden spanningen tussen spelers reduceren en snapte heel goed hoe dat werkte.

Groet, Okke



Op 4 juli 2015 11:47 schreef Eelco Derks:

Ton is zeer belangrijk geweest voor het basketball in Nederland. Niet
alleen zijn prestaties als scheidsrechter waren buitengewoon, ook zijn
bestuurlijke optreden bij de FEB zijn belangrijk geweest voor het heden,
verleden en de toekomst van het Nederlands basketball.

Allen gecondoleerd met dit onverwachte en grote verlies.

Eelco


Jos Kuipers:

Ik kan zelf ook niet op donderdag helaas.

Afgelopen donderdag had ik een bijeenkomst van NOC *NSF in Utrecht en las in de pauze op Facebook het bericht dat Ton gestorven was. Ben direct naar Frans van de Geer van de NBB gelopen die ook aanwezig was. Hij wist ook nog van niets. We waren allebeide behoorlijk geraakt van het nieuws over het overlijden van zo een fantastisch persoon en een scheidsrechtersicoon in de basketballwereld. Ton was en van de weinige scheidsrechter die het spelletje vanuit de scheidsrechter en de spelers begreep. Hij voorkwam vaak problemen en loste ze talloze keren op door niet te fluiten maar door te (in te )praten op de spelers. Net zoals een paar weken geleden toen we met de Ex-internationals tegen zijn eigen clubje, Flip Stars, tijdens het jubileum in Tiel speelden. Het gemis zal groot zijn voor zijn familie maar ook voor de basketballwereld. Heel veel sterkte toegewenst voor eenieder.

R.I.P Ton het ga je goed.

Jos






Meer over Ton Rolvink:

Bij Jacob Bergsma --- Hier ---

Op iBasketball --- Hier --- en --- Hier ---

Bij de NBB --- Hier ---

Als FEB-Bestuurder

Als Onderhandelaar

Artikel in de Gelderlander --- Hier ---




2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig verhaal. Dat doet ons als familie heel goed. Heel erg bedankt! Met sportieve basketbalgroet Sandra Rolvink, trotse dochter van Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Sandra, ik zie het nu pas, maar je reactie betekent veel voor me...Groeten, Aart

      Verwijderen