dinsdag 21 juli 2015

TOPPER IN HET NEDERLANDSE BASKETBALL: Peter van Paassen Start als Coach bij Apollo Amsterdam

Twee seizoenen geleden was Peter van Paassen net gestopt als Professioneel Basketballer, het was de bedoeling dat hij zougaan afbouwen bij Apollo-II in de Promotiedivisie... Dus ging ik bij wedstrijd-1 van het nieuwe seizoen naar Rotterdam om hem daar te zien spelen. Ik was van plan een stuk te schrijven waarin ik enerzijds de echte basketballliefhebbers in de buurt van alle Promotie-Divisie wilde aanraden van de Grote Basketballer te gaan genieten zolang het nog kon, en anderzijds zijn nieuwe tegenstanders om van hem te leren EN met respect te bejegenen - want dat blijkt als voormalige Toppers in de reguliere competities gaan spelen no weleens een probleem te zijn; 'Jonge Honden' gaan er dan eens 'Lekker tegenaan' en gaan daarbij soms behoorlijk over de schreef...

Het werd geen succes; Apollo-II bleek nauwelijks een team, scheidsrechters lieten nogal wat toe en schreven verbale misdragingen aan hem toe - met een heuse 'T' tot gevolg - terwijl het een ander was die de bewuste opmerking maakte. Kortom: het was niet echt een groot plezier om zo te gaan afbouwen...niet veel later stopte Peter, en het team verdween weer iets daarna zelfs uit de competitie bij gebrek aan spelers.

Ik vind het nog steeds jammer dat:

-Peter van Paassen besloot op dat moment al te stoppen als speler, en

-iets eerder al als International - ik heb hem dat ook verteld: "Peter, ik vind dat je nog niet moet stoppen; eerst een EK spelen, dat hoort bij de status van een speler zoals jij..." Hij keek me aan alsof ik een grap met hem uithaalde, maar ik was bloedserieus...

Daarnaast was ik er van overtuigd dat hij ooit een - zeer goede - coach zou worden; dat kon niet missen; hij is wat mij betreft een geboren coach/teacher, en hopelijk gaan we dat nu snel zien..!

We 'vergeten (te) snel, maar Peter van Paassen was een van de Beste Spelers Ooit in de Nederlandse Eredivisie, een goede College-Speler en - waren er niet zijn zware voetblessures - een speler die wellicht zelfs tot - het randje van - de NBA had kunnen reiken, en zeker een Grote Europese Carriere had kunnen hebben. Wat mij betreft heeft hij dat uiteindelijk in Amsterdam dubbel en dwars bewezen; alleen dan grotendeels buiten de spotlights van de Nederlandse Media en de Internationale Basketball Focus.

Ik zou hier nog veel verder kunnen uitweiden, maar dat doe ik niet; mijn punt is denk ik duidelijk genoeg...Peter van Paassen was als actieve speler een Topper in het Nederlandse Basketball, en ik denk dat hij dat ook als Coach - en wie weet nog in andere rollen - zijn of worden.



Ook het AD bracht het nieuws; bij de enquête onder het bericht vond 2:3 van de reageerders het 'beangstigend', en jij? --- Hier ---




Apollo
Apollo Amsterdam haalt Peter van Paassen binnen als coach.

Van Paassen versterkt staff Apollo

AMSTERDAM, 20 juli 2015 - Voormalig international Peter van Paassen maakt komend seizoen deel uit van de coaching staff van Apollo Amsterdam. Van Paassen krijgt de leiding over het team in de Dutch Talent League en gaat daarnaast Patrick Faydherbe bij eerste team ondersteunen.

Het bestuur van Apollo Amsterdam is blij met de komst van Van Paassen. “Basketbaltalent ontwikkelen en zorgen voor doorstroming naar de eredivisie worden de belangrijkste taken voor Peter bij Apollo Amsterdam”, aldus voorzitter Ramon Siljade. “Daarnaast is hij met zijn basketbalervaring ook een enorme aanwinst voor de coaching staff van het eerste team in Amsterdam.”
De Amsterdamse basketbalvelden zijn bekend terrein voor Van Paassen. Tussen 2006 en 2009 speelde hij in de hoofdstad. In deze periode won de ploeg één keer de nationale beker (2006) en tweemaal het landskampioenschap (2008 en 2009). Bovendien werd Van Paassen in beide kampioenschapsjaren verkozen tot meest waardevolle speler van de competitie. Van Paassen pakte tijdens zijn loopbaan ook prijzen bij drie andere clubs: het Belgisch kampioenschap met Oostende (2002), de beker van België met Mons (2011) en in eigen land nog een kampioenschap (2012) en nationale beker (2013) met Den Bosch. In 2013 beëindigde van Paassen zijn loopbaan als speler.
De laatste jaren heeft Van Paassen zich op verschillende manieren voor de sport ingezet; zo gaf hij training aan jonge Amsterdamse basketbaltalenten en is hij betrokken bij de ontwikkeling van nationale 3X3 basketbalteams.
Van Paassen gaat het coachen bij Apollo combineren met zijn werk als docent aan de Hogeschool van Amsterdam. "Ik wilde al een tijdje iets voor Apollo Amsterdam betekenen, maar het bleek steeds lastig om dit met mijn werk en mijn gezin te combineren. Via Apollo ben ik in contact gekomen met de HvA en daar heb ik een mooie uitdaging gevonden bij de opleiding International Sports Management & Business. Ik kijk er erg naar uit om zowel bij de HvA als bij Apollo mensen te helpen met hun ontwikkeling”, aldus Van Paassen.


Artikel overgenomen van de site Basketballleague.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten