woensdag 7 december 2016

INTERNATIONAAL BASKETBALL / NBA / MART & MANU DWDD / VIDEO: 'Mart Smeets Goed op Dreef bij DWDD, over o.a. Manu Ginobili en zijn nieuwe Boek 'Nostalgie'

De cover van Mart Smeets nieuw boek
Het Afscheid van het Fiba-Basketball van Manu Ginobili (Foto overgenomen van NOS/AFP)
Mart Smeets ter gelegenheid van zijn nieuwe boek -'Nostalgie' getiteld- bij De Wereld Draait Door; de dag na de 60 punten van Klay Thompson, en mooie momenten van de Rio OS; het 'Vieren' van de Carrière van Manu door de Argentijnse Fans was natuurlijk geweldig en die soort verhalen zijn aan Mart wel besteed, en goed te begrijpen voor een ieder met maar wat sportvezels in het lijf...

Ik heb nauwelijks wat gezien van het olympische Basketball van Rio, maar het laatste weekend gelukkig wel... Bij mij maakte het ook mooie herinneringen los; in 2002 zat ik in mijn uppie bijna drie weken in Indianapolis voor het Wereld Kampioenschap.

Ik dacht; "...de eerste keer sinds lange tijd een WK, in het Basketball Hotbed van de USA, spannend ook -want ik zag voor het eerst in het NBA-USA-Basketball-tijdperk -zeg maar sinds het Originele Dream Team- verlieskansen van de USA, tegen Argentinië, tegen Servië, tegen de Duitsers misschien wel...een keer verliezen, fanatiek thuispubliek; Geschiedenis! En daar wilde ik bij zijn...

Historisch werd het, alleen verloren de Amerikanen -die het af en toe dun door de broek liep; ze wisten dat er een kans op verlies inzat!- niet alleen, eenmaal, ook niet 'slechts' tweemaal, maar zelfs Drie Keer! Misrekening ook; Fanatieke Fans genoeg, maar niet voor de Amerikanen, ik heb meer dan 20.000 Chinezen in een zaal bij elkaar meegemaakt, duizenden Turken ook, en tegen het einde van het Toernooi ook ineens duizenden fanatieke Servische Fans...maar slechts een heel klein groepje Argentijnen, met een van hen heb ik nog jaren contact gehouden...

Kwam nog bij: ik ben opgegroeid met de Flex-Offense die door Maarten van Gent naar Nederland was geïmporteerd. Laten die Argentijnen nou de mooist uitgevoerde Flex lopen die ik ooit ergens heb gezien... Dan is het echt genieten, als je bovenin een van de mooiste Basketball-Arena's van de wereld alle details prachtig kunt zien omdat je een prachtige 'View from Above' hebt!

In die veertien jaar sindsdien is Basketball 'Groot' geworden in Argentinië, werden er prachtige successen gevierd, met een harde kern waarvan Ginobili dan weer de allerhardst te kraken noot...en over 'Manu' had ik al heel veel verhalen gehoord -van Rob Meurs, in die tijd Internationale Scout van de San Antonio Spurs- niet betrokken bij het Draften van Ginobili trouwens, maar wel iemand die geruime tijd als verbindingsstreepje tussen de Spurs en Manu fungeerde, en die ook eens de Familie Ginobili -allemaal Basketballers!- bezocht om eens te proeven uit wat voor een nest de Levende Legende van nu stamde...

Mooie Verhalen, Prachtige Speler en een Geweldige Kerel!!! Veel 'Nostalgie' ook dus...
Blij dat Manu vooralsnog nog even doorspeelt; kan wat mij betreft niet lang genoeg duren..!





Boek 'Nostalgie' - Mart Smeets

Mart Smeets sloot zijn 44-jarige carrière als sportverslaggever vorig jaar in Rio af, het einde van een tijdperk. Maar daarmee verdween de sportgek in hem niet. Het boek ‘Nostalgie’ is Smeets’ persoonlijke verslag van de meest memorabele sportmomenten van 2016. Aan tafel een kleine voorbespreking van the grand old man van de Nederlandse sportjournalistiek.



Mooi, prachtig; Mart Bedankt, dit moment verveelt me voorlopig niet...

Een kleine kanttekening wil ik nog wel even maken:
-voor de jeugd onder mijn lezers, zegt de naam Theo Koomen jullie nog wat? Een reeds lang geleden overleden vroegere Radio-collega van Mart -toen Mart nog jong was, zeg maar... Ik noemde hem ook weleens 'Theo Tomeloos', want het enthousiasme van die man kende geen grenzen -eigenlijk altijd, bij alle sport, maar vooral als hij achterop de motor zat tijdens de Tour de France...Theo maakte alles nog mooier dan het -vaak- al was...

Die kunst verstaat 'de Mart' inmiddels ook erg goed; helemaal niet erg hoor...maar soms is het net 'een Tikkie Te...'. Emanuel David "Manu" Ginóbili Maccari kwam naar de NBA op zijn 25e; hij had er dus al een Internationale Carriere van zo'n tien jaar als Jeugd-International en International opzitten, hij werd in 1999 Gedraft door de SA Spurs, en speelde toen al enige tijd in Italië en dat bleef hij doen tot de zomer van 2002. Nu is het zeker zo dat spelen in Spanje en/of Italië taalgewijs veel gemakkelijker is voor Latijns-Amerikanen dan direct het Engelse taalgebied binnen te gaan. Maar Manu sprak echt al wel wat Engels, en begreep alles wat hij nodig had in die taal bij zijn NBA-Debuut...dus hij was zeker geen Broekie-Rookie die alles over het leven in de grote wereld nog moest leren, hij ging ook de NBA binnen als All*Star, als MVP, hij was -zeker na dat WK van 2002- een gepokte en gemazelde Ster...maar goed, het is slechts een kleine kanttekening...bij deze nomineer ik Mart Smeets dus voor de 'Theo Koomen Award'...


Eb voor wie iets uitgebreider (2min) de wedstrijd van Golden State Warriors vs. Indiana Pacers wil zien, met de explosie van Klay Thompson en nog wat andere fraaie en leuke acties: --- Hier ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten