donderdag 15 december 2016

ONDERNEMEND NEDERLAND / FRANCISCO ELSON / INTERVIEW/VERHAAL:

ALs VNO-NCW  -Ondernemend Nederland dus- aandacht geeft aan Basketball, dan mag dat niet ongemerkt passeren...

En nu is dat dus het geval: aan Francisco Elson, om precies te zijn:

Originele artikel --- Hier ---





ALS BASKETBALLER SCHREEF FRANCISCO ELSON GESCHIEDENIS IN DE NBA
Hij basketbalde in de Amerikaanse NBA. Tot daar door een knieblessure een abrupt einde aan kwam. Nu is hij ondernemer. Francisco Elson over zijn leven na de sport.

‘Dat uitgerekend ik als jongetje uit Rotterdam-West aan de bak mocht in de NBA, de hoogste Amerikaanse basketbalcompetitie. En dan nog wel bij één van de beste ploegen uit de geschiedenis van die competitie: de San Antonio Spurs. Ik vond dat echt heel bijzonder. Het is niet vanzelfsprekend dat iemand uit een land waar basketbal niet echt leeft, het zover schopt.’

Kampioen NBA 
‘In 2007 werden we ook nog eens kampioen. Ik zie het nog voor me. De trofee die omhoog werd gehesen, de uitreiking van de kampioensring, de superlatieven waarmee werd onderstreept dat je speelt bij de beste ploeg van de wereld. Het gevoel dat je hoort tot de beste basketballers van Amerika, geschiedenis schrijft, is met geen pen te beschrijven. Ik was zó trots!’

Hij was de nummer 16 bij de San Antonio Spurs
Foto: Paul Buck/ANP
Speelminuten
‘Ik liep al langer met een knieblessure. Die knie was zo dik dat ik niet meer voluit kon gaan. Ik had er veel last van. Vooral bij het springen. Op het laatst kreeg ik nauwelijks meer speelminuten. Langs de kant toekijken hoe anderen het spel maken, is niets voor mij. Ik wil zelf spelen. En als het even kan: winnen. Toen ik eenmaal door had dat dit er ook bij andere clubs niet meer in zat, was voor mij de lol er af en ben ik meteen gestopt.’

Coach of niet
‘Ik had in Amerika kunnen blijven. Heb er nog serieus over gedacht om daar aan het werk te gaan als assistent-basketbalcoach. De mogelijkheden waren er. Ik had een aanbod gekregen van de Spurs. En ik kon aan de slag bij mijn oude college in Californië. Maar uiteindelijk heb ik dat toch maar niet gedaan. Ik had jaren geleefd voor de sport, mijn familie en vrienden al zo lang niet gezien. Ik wilde terug naar Nederland.’

Holland Sport: 'Francisco won met zijn broer in gedachten' 
Niet vanzelf
En nu ben ik ondernemer. Ik probeer hier een spierverzorgende crème aan de man te brengen. Die crème is in Amerika de nummer 1 onder topsporters. Ik ken het product nog uit mijn NBA-tijd. Zelf heb ik er ook veel baat bij gehad. Ik heb een paar eredivisievoetbalclubs en een aantal fysiotherapeuten de crème laten uitproberen. Zij waren er laaiend enthousiast over. Maar dat betekent niet dat alles nu vanzelf gaat.’

Beslissers 
‘Ze zeggen weleens dat je naamsbekendheid deuren opent die voor anderen gesloten blijven. Nou, daar heb ik tot nu toe weinig van gemerkt. Ik loop echt niet zomaar even bij een club binnen. Het is uiteindelijk de persoon aan de balie die bepaalt of ik bij de beslissers aan tafel kom. Ik begrijp dat ook wel. Bij die clubs komen natuurlijk veel meer mensen langs die beweren dat ze iets bijzonders te bieden hebben.’

'NAAMSBEKENDHEID OPENT DEUREN? DAAR HEB IK WEINIG VAN GEMERKT'

Handen vol
‘Ik heb vooraf nooit echt in de gaten gehad wat er komt kijken bij het runnen van een eigen bedrijf. Er gaat veel tijd in zitten; ik heb nauwelijks meer tijd over voor mezelf. Ik ben nog geen half jaar bezig, maar ik heb al diverse malen gedacht: was ik maar topsporter gebleven. Gelukkig kan ik terugvallen op mensen die wél verstand hebben van zakendoen. Voorlopig heb ik mijn handen vol aan het veroveren van de Nederlandse markt. Maar als het hier goed loopt, ga ik zeker de grens over.’

De foto van Francisco Elson werd gemaakt in het stadion van SC Telstar
In actie in de Amerikaanse basketbalcompetitie, de NBA



Wat Video bij dit verhaal:


Francisco Elson -noemt zich- de Dirk Kuijt van het Basketbal


Elson bij RTL Late Night:


Luuk dribbelt met basketballer Francisco Elson - RTL LATE NIGHT



Kobe Bryant: einde basketbalcarrière - RTL LATE NIGHT


Nog meer Elson, van 'Daily Hoops': --- Hier ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten