dinsdag 14 september 2010

Wat is er mis met het CDA?

Dat Wilders en zijn politieke loopjongens en meisjes niet deugen, en waarom dat zo is, is voor ieder weldenkend mens duidelijk. Wat er mis is met de VVD komt op deze Blog ook regelmatig aan de orde. Ook over het CDA heb ik het hier regelmatig. Maar het tijdperk Balkenende is zo goed als voorbij, al zet de man nog steeds elke dag trouw een streepje extra op de lei...

Er is dus een nieuw tijdperk aangebroken voor het CDA. Het tijdperk van 21 zetels in de Tweede Kamer, en dat is dan nog zonder aftrek van dissidenten... Maar naar het zich nu aan laat zien is de nieuwe grote man van het CDA...: Maxime Verhagen! Of zie ik het verkeerd? En waarom is het CDA dus meer fout dan ooit tevoren?! Ja, ja, ik weet het ik had ook nooit gedacht dat die partij na Balkenende nog dieper zou kunnen zinken...maar toch is dat het geval...

Vandaag luisterde ik via de autoradio naar het programma Kunststof, en daar was de gast de Limburgse zanger Gé Reinders. Hij werd geïnterviewd omdat hij een boek heeft geschreven over zijn moeder die een verzetsverleden had (ze is inmiddels overleden), en zelfs een bar jaar in een Duits concentratiekamp doorgebracht had. Op een bepaald moment zei hij dat hij ooit Mr. Max Moskovic (de oude) had horen zeggen dat "een Rechtstaat inhield dat je beter 100 twijfelgevallen vrij kon spreken dan dat er 1 persoon onschuldig (een jaar) in de gevangenis terecht zou komen". Reinders zei erbij: "dat was (nu precies het verhaal van) mijn moeder!". Ik ben het hartgrondig met hem, en dus ook met Moskovic (waar ik overigens niet echt een fan van ben) eens!

Wat heeft dit nu met het al dan niet deugen van (het CDA van) Maxime Verhagen te maken? Welnu, op het moment dat ik deze anekdote hoorde kwam mij gelijk weer het moment, het moet enkele jaren geleden zijn, voor ogen waarop ik definitief afknapte op Verhagen, het moment waarop ik zeker wist "die man deugt niet, en die zal ook nooit deugen!". Het was het moment waarop Verhagen vol overtuiging zei, het ging om de aanpak van terreur in Nederland, "beter 10 man onterecht in de gevangenis, dan één terrorist die nog vrij op straat loopt". Deze tegenstelling dus, en de positie die Verhagen daarin koos, die maakt (al dan niet in relatie tot de stelling van Moskovic, en de persoonlijke vertaling de Gé Reinders daarvan maakte, "dat was mijn moeder!") dat Maxime Verhagen niet deugt. Dat de man over lijken gaat, zelfs als het zijn belangrijkste collega's van zijn eigen partij betreft, dat was voor een goed beschouwer al veel eerder duidelijk. Maar het bovenstaande betoog, en met name de volstrekt tegengestelde opvattingen daarin, levert het bewijs: Verhagen is een foute man, en daarmee zegt het veel over de 19 niet-dissidente fractieleden, en de verdere partijleiding die blind achter zo'n man aan wensen te lopen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten