maandag 18 maart 2013

Column iBasketball: 5 minuten Collegebasketball vs. Baseball, Voetbal

Ooit mocht ik als tourleader fungeren voor een aantal Amerikaanse teams van Collegespelers. Een team was Fairfield, toen met Peter van Rij, over de week met dat team kan ik een flink hoofdstuk van een boek schrijven, dat doe ik dus (nu) niet... Het tweede team was een Vrouwen-All Star Team met voornamelijk Sterspeelsters van kleine, en een paar van grote, Colleges. Dat team had een fantastische coach, vormde een echte hechte groep, en de tijd met met hen zie ik nog steeds als een van mijn leukste ervaringen in het Basketball.

Het derde team was ook bijzonder, niet alleen omdat er vijf latere NBA-spelers deel van waren (de andere vijf waren trouwens ook stuk voor stuk Top-College-spelers), maar zeker ook vanwege de begeleiding; coach Gary Close (nu Assistant bij Wisconsin) en John Streif, over wie ik een andere keer nog eens een lang verhaal hoop te schrijven.

Dit All*Star-Team speelde mee in het Toernooi van Llorret de Mar; een Toernooi waar spelers van allerlei allooi toch vooral vakantie kwamen vieren. Na dat toernooi vertrok het team naar Tsjechië voor het 'echte werk'; het Nationale Team van dit sterke land was daar nog een keer of drie de tegenstander. Onder de teams in Lloret ook een clubje Amsterdammers, waaronder Mario Bennes (al ben ik van zijn aanwezigheid niet helemaal zeker), Martin Essajas, Edwin vd Hart en, ook toen al 'Good-Old' (ik schat 50+), Hank Smith. Coach Close, die op mij al snel de indruk maakte een steengoede coach te zijn, nam het toernooi erg serieus; volgens schema zouden de Amsterdammers ergens op dag-3 (of-4) weleens een tegenstander kunnen worden, en dat zag hij lang van te voren aankomen: “Aart, jij komt toch ook uit Holland? Vertel me eens wat meer over hen..!” Ik zei iets in de trant van “Een deel van die jongens waren allemaal Toppers, maar ze zijn ook bijna allemaal al wat ouder, en spelen niet meer op het hoogste niveau...Daar winnen jullie wel van...” Hij reageerde fel: “Nee, die gasten zijn goed! Daar kunnen wij het heel moeilijk tegen krijgen..!”

Hij had gelijk: het team van louter ervaren Top-Collegespelers, die er erg serieus tegenaan gingen, nam wel een voorsprong, maar de Amsterdammers 'gingen niet weg', en in de korte wedstrijdjes van het toernooi was ook weinig gelegenheid fouten recht te zetten...toen laat in de wedstrijd Hank Smith zich nadrukkelijk met het Inside-spel ging bezig houden (let wel: Inside bij de Amerikanen o.a. Twin Towers Serge Zwikker (2.18) en Chase Metheny (2.24) en een kust en keur aan atleten van 2.00 t/m 2.08!), werd het zelfs nog even spannend. Uiteindelijk werd het toernooi wel duidelijk gewonnen door het team van Close, al gingen er nog wel bizarre taferelen aan vooraf waarover ik nu niet uit zal weiden... Zo leerde ik dus Gary Close kennen, iemand die zonder twijfel een uitstekende hoofdcoach zou zijn als hij ooit in die rol terecht zou komen.

We zitten inmiddels midden in 'March Madness', ook al is 'het Bracket' pas zondag bekend, en begint 'the Big Dance' pas in de loop van volgende week. Er is inmiddels ook zoveel van te zien in Nederland op de buis, en via Internet, dat het onmogelijk is alles te volgen (tenminste voor mij...).

Afgelopen week zag ik grote delen van twee wedstrijden van Wisconsin. Het mag duidelijk zijn dat dat een van de teams is die ik met meer dan gemiddelde interesse volg, zeker nu er ook nog ene Sam Dekker deel van dat team uitmaakt (nee, geen familie, voor zover ik weet, maar toch...).

Ik kan me best voorstellen dat vele liefhebbers in Nederland niet zoveel ophebben met Wisconsin, er zijn plenty teams die in Nederland allang veel meer naam en exposure hebben. Maar toch: het is een altijd sterke deelnemer aan de 'Big Ten', op het moment misschien wel de sterkste Conference, het team speelt op een manier die erg past bij de manier waarop er in Nederland traditioneel gespeeld wordt (o.a. hard verdedigen en rebounden, en een echte team-aanval), bovendien zitten er altijd spelers in met Nederlandse roots (dat blijkt duidelijk uit de namen), en de staf zit vol met steengoede coaches, Headcoach Bo Ryan is een coach van faam... Maar dat alles terzijde...

Al kijkend naar die wedstrijden kwamen er wat gedachten bij mij op.

Allereerst door een Warmup-drill van Wisconsin: er zat een stukje bij waar de commentatoren hoogst verbaasd over waren, ze hadden “...never seen anything like it...”, het betrof een passingdrill waarbij de bal werd gepasst met...de voeten! Ik heb gezocht of ik er een clip van kon vinden op Internet, maar da's (mij nog) niet gelukt, wel vond ik dit (met zeker ook bijzondere stukjes), met wellicht 'stof tot nadenken' voor serieuze coaches:

Travel With The Badgers


Het geval wil dat de 'Wisconsin Badgers' vorige week in een positie waren om het 'Regular Season van de Big Ten' te gaan winnen. Dat wil zeggen: voor de (delen van de) twee wedstrijden die ik zag... Want toen ging alles mis wat er maar mis kon gaan; letterlijk...ze konden geen schot meer maken!

Inmiddels zat ik er helemaal 'in'; en dan -als je het Amerikaanse College Basketball een beetje kent- , zit zoveel in dit soort wedstrijdverslagen, gemaakt voor de Amerikaanse TV-markt, een markt van 'echte kenners'; en dan zie je dus steeds meer...

Dan nu maar even eerst de titel van deze column.
Zoals American-Sports-Liefhebbers wel weten, is al een tijdje de 'World Baseball Classic' bezig; een een 'Made for TV Event' gedreven door ESPN, de grote Sportzender, waarvan wij -via Betaalde Kabeltelevisie- inmiddels ook kunnen meegenieten. ESPN zendt dezer dagen vele wedstrijden, en dus heel veel uren, Honkbal uit. Leuk voor de liefhebbers van die sport, want Nederland doet mee en wordt gerekend tot de kanshebbers. Minder leuk, voor mij dan, want de College Basketball wedstrijd die stond geprogrammeerd, Wisconsin vs. Purdue, werd door het uitlopen van een Baseball-wedstrijd gereduceerd tot minder dan de tweede helft. Nou ja: ik gun de honkballers in Nederland ook best hun liefhebberij, en ESPN-America zendt al veel meer Collegebasketball uit dan ik zelfs maar bij benadering aankan... En natuurlijk vind ik Honkbal, mits met mate, ook best leuk, zeker als Nederland het zo goed doet. Maar tippen aan basketball kan 'Baseball' niet...

Dan ook maar gelijk de link met (ons) 'Voetbal' uit de titel; mensen, mensen toch, wat een wereld van verschil is het toch, die coverage van een grote sport in Amerika, door ook nog eens een grote Sportzender, als je het vergelijkt met hoe 'onze sport in Nederland, zelfs ons voetbal' wordt gebracht. Dit gaat zelfs op als je het vergelijkt met uitzendingen van wedstrijden van de 'Champion's League' (dus ook bijvoorbeeld als Real Madrid speelt tegen Manchester United, wanneer bij ons toch ook alle registers open gaan...).
Het is 'No Contest'; het voetbal kan niet wedijveren met de Amerikaanse Sport, en zeker niet met hun coverage van Basketball, niet waar het gaat om:
--de kwaliteit van het commentaar; op ESPN wordt becommentarieerd door minimaal een, vaak meerdere coaches --ze zien alles (en nog goed ook), ze leggen uit-, zo bouw je een populatie van deskundige (dus liefhebbers) kijkers en jonge spelers die begrijpen waar het om gaat!--, en geven vaak zo accuraat aan wat er gebeurt, dat het kan tippen aan 'erbij zijn op de bank', en zetten een wedstrijd zo goed in de context dat de beelden nog meer gaan spreken dan ze in zichzelf al doen.
--de beelden, ik geef toe ook voetbal beelden zijn de laatste jaren kwalitatief met sprongen verbeterd. Maar ja, de camera's -en dus de kijker- zitten bij er Basketball nu eenmaal veel dichter op; het is ondenkbaar dat camera's tijdens een voetbalwedstrijd op het speelveld komen, bij basketball gebeurt dat wel (bijvoorbeeld tijdens Time Outs, of bij camera's achter het bord, of van boven het speelveld). Daardoor zie je zoveel lichaamstaal en gezichtsuitdrukking van de spelers bij het College Basketball; fantastisch! En dat ging in deze wedstrijd zeker op, vooral tijdens de laatste minuten!
--statistieken, en dat stopt niet bij de Stats van de wedstrijd die je aan het bekijken bent; ze halen er allerlei statistieken die de wedstrijd overstijgen bij, die tegen andere tegenstanders, over het hele seizoen, soms meerdere seizoenen, zowel individueel als w.b.t. teams.
--wat betreft de wisselwerking tussen 'Regie en de Commentaar', die werken zo goed samen; als de commentatoren ergens naartoe praten, zien we direct de betreffende speler en/of coach inzoomend erbij, of de bijbehorende statistieken, en andersom!
--en zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, maar dan wordt dit een (erg) lange column, en dat was niet de bedoeling...

Ik viel dus, vanwege het Honkbal, pas diep in de wedstrijd in de uitzending. Het ging tegen Purdue; een vergelijkbaar 'Programma' als Wisconsin; een beroemde school uit Indiana, het 'Hotbed' van het Amerikaanse Basketball. Wisconsin had Senior Day, speelde dus Thuis, en kon nog Kampioen van het Regular Season worden. Er gebeurde nogal wat dat van invloed kan zijn op de rest van het seizoen; iets waar ESPN op inspeelde door die week 'Bracket Building Week' te noemen (want van Marketing weten ze wel iets bij ESPN...). Purdue was de laatste jaren 'Hot', werd een aantal seizoenen tot de sterke outsiders, of zelfs tot de favorieten gerekend. Dit seizoen was duidelijk minder; met tot de wedstrijd bij Wisconsin een '1-9 tegen de laatste 10 Ranked Opponents'. Toen de uitzending voor mij begon stond Wisconsin ruim (iets van 20 punten!) voor, en het leek volgens de commentatoren 'alsof team en publiek in slaap waren gesukkeld...Wisconsin verliest immers toch zelden thuis...!?' En toen gebeurde het: Purdue kreeg ineens iets onverzettelijks, ging 'big shots' maken, en in no time was het een andere wedstrijd!

De wedstrijd boeide me vanaf het moment dat ik erin viel, dus het is niet zo dat alleen de laatste 5 minuten maar de moeite waard waren. Toch luidt de titel boven dit stukje '5 minuten'; dat komt omdat ik minder dan 5 minuten voor het eind dacht “nu ga ik de recorder aanzetten”. Waarom? Omdat er zoveel bijzonders te zien was, dat ik voorzag dat ik dat laatste stukje nog wel eens (of meer dan eens!) terug zou willen zien... Zo kwam o.a. de flits van de Warming Up van Wisconsin terug, misschien dat de regie of commentator daar onderschatting in meende te zien, of iets dergelijks? Het eind van de wedstrijd was veelzeggend: zo waren er de besmuikte lachjes bij Purdue, al een beetje op het veld, maar volle glimlachende gezichten bij de laatste Time-Outs; je zag eraan af dat niemand van Purdue had gedacht hadden te gaan winnen (hooguit gehoopt). Bij Wisconsin (bij team en publiek) ontzetting; hoe kon dit gebeuren? Het feest, dat Senior-day hoort te zijn, was goed verstierd! Ik noem maar enkele dingen, maar er was nog veel en veel meer te zien.

5 minuten College Basketball op ESPN America; en je hebt stof om misschien wel een uur te kijken, her te kijken, en nog meer te herkijken! Je kunt erover nadenken, schrijven en napraten en/of discussiëren. Natuurlijk; ook 'ons voetbal' wordt vele uren per week op TV voor-, tussen- en na-beschouwd, er wordt eindeloos en oeverloos over gezwamd, maar dat vinden echte voetbalfans natuurlijk niet; die vinden het 'de moeite waard'. Ook honkballers zullen eindeloos over hun spelletje kunnen praten. Maar mijn stelling is: er is geen sport zo mooi en interessant als Basketball, er kan gewoon geen Bal-/Team-sport tippen aan de actie-dichtheid, het atletisch vermogen, de snelheid en de suspence van onze Basketballsport. Daarnaast is het nu eenmaal zo dat beelden van andere sport, hoe mooi soms ook tegenwoordig ook gemaakt, het niet halen bij mooi gemaakte Basketball-reportages!

Natuurlijk zullen wijzelf ons Nederlandse Basketball moeten verbeteren en beter moeten presenteren. Maar daarnaast is ook de manier waarop de Media het Basketball 'Brengen' cruciaal bij het optimaal ontwikkelen van die Prachtige Basketballsport, ook (juist!) in Nederland...

AART DEKKER

P.S: Trouwens, voor de mensen die zich nog niet helemaal voor kunnen stellen hoe groot 'College Sports' zijn bij Wisconsin; kijk dan nog even deze clip die vooraf gaat aan een 'Football-game':

GameDay Tradition - Wisconsin's Jump Around ( in student section at Camp Randall, Madison)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten