zondag 3 maart 2013

'Shartie' (5): Goed Nieuws, Slecht Nieuws...(uit Rotterdam)

Het goede nieuws voor Rotterdam was dat het gisteren het epicentrum van het Nederlandse Basketball was; niet minder dan twee Eredivisiewedstrijden werden er gespeeld in Topsportcentrum Rotterdam. Bij de Heren speelde Rotterdam Basketball College vs. Den Helder Kings in de DBL en bij de Vrouwen Challenge Sports/Binnenland.Rotterdam vs. Lekdetec.nl uit Bemmel in de Eredivisie. Ik hoop maar dat ik alle namen zo goed heb (ik heb er erg mijn best op gedaan!), maar helemaal zeker weten doe ik dat niet...)

Er was nog meer goed nieuws: beide wedstrijden waren erg spannend en werden letterlijk in de laatste seconde (volgens de 'refs' en commissaris tenminste) beslist bij de Heren, en zelfs pas in verlenging bij de vrouwen...

Ik zal maar niet verder uitweiden over het feit dat de Heren van Rotterdam BC met slechts 8 man speelden omdat Heren-2 van die club een uitwedstrijd moest afwerken en de spelers dus over twee teams uitgesmeerd moesten worden...jammer!

Dan nu het slechte nieuws: behalve de Legendarische 'Grande Dame' van het Nederlandse Basketball, Adri vd Merwe, die al vooraf had besloten van beide wedstrijden een helft te bekijken, zullen er weinig mensen zijn geweest die iets/(veel) van alle twee de wedstrijden hebben gezien...ze begonnen namelijk beide op precies hetzelfde tijdstip!
Ik weet niet wie (of wat) voor die samenloop verantwoordelijk is, ik kan alleen maar stellen dat ik, als de redelijk neutrale basketball-liefhebber die ik in mezelf zie, dit een zotte situatie vind die misschien wel symptomatisch is voor het eilandjesrijk waaruit het Nederlandse Basketball bestaat.

Is er nu echt helemaal niemand die begrijpt dat we dit soort situaties niet zouden moeten willen?!
Dat er misschien wel een paar mensen bestaan die, zoals ikzelf, als twee zulke wedstrijden op de zelfde plek worden gespeeld, graag de gelegenheid te baat zouden maken en tenminste een deel van de andere wedstrijd dan het hoofddoel, ook nog graag tenminste een 'stukkie' zouden willen meepikken!?
Dat dit iets als 'Synergie' zou kunnen brengen voor beide teams/clubs!? Al zouden er maar 50 mensen meer bij elke wedstrijd aanwezig zijn dan nu het geval was, dat er dan wellicht een paar van zouden denken: “...He, leuk; ga ik misschien volgende keer (als er geen dubbelprogramma is) toch ook eens kijken...”
Dat het bovendien voor de betrokkenen leuk is als 'de Jongens' iets van 'de Meiden' zien, en andersom!?

En dan heb ik het er nog niet over dat er ook nog eens TWEE Heren Promotie-Divisie Teams zijn, die dus minimaal twee keer een 'Derby' afwerken, en ook in andere wedstrijden best 'aan te gluren zijn', waar behalve een hele kleine incrowd dus nooit ook maar iemand wat van meepikt...

Het is mijn stokpaardje, en het voelt zelfs voor iemand als ik (die echt niet te beroerd is een boodschap te herhalen als hij het nodig vindt), een beetje grijsgedraaid, maar is daarom onverkort nog even waar, als mijn allereerste column (nu bijna 10 jaar geleden!);

Wanneer gaat er nu eindelijk eens wat Saamhorigheid opbloeien in Basketballend Nederland?

Want geloof me: in de ogen van die hele grote buitenwacht gaan we echt 'pas wat voorstellen' als wij zelf uit onze prachtige sport gaan halen (en waarderen) wat erin zit!
Als iedereen op zijn/haar eigen eilandje, 'kleine eigen gelijkjes blijft halen' en niemand bereid is een ander ook eens wat te gunnen, zelfs als er niet direct eigen voordeel lijkt te zijn of zelfs op korte termijn iets voor geofferd moet worden, dan blijven we dus allemaal op die eigen kleine eilandjes tegen steeds weer dezelfde beperkingen en frustraties aanlopen. Alhoewel sommigen de 'eigen winst' en/of de veronderstelde 'eigen superioriteit' koesteren in de veronderstelling 'beter af' te zijn...

Dan was er nog wat ander slecht 'nieuws'...nou ja, eigenlijk was het niets nieuws...laat ik daar maar niet over uitweiden; ook daar zit zoveel sleet op, en het haalt allemaal toch niets uit...

De Bekerfinales en de Play-Offs naderen alweer met rasse schreden, en daarna volgt er weer een aanloop naar, en een zomer vol, Internationaal Basketball; ik hoop dat we er met zijn allen uithalen wat erin zit, en dat het volgende seizoen op alle fronten beter zal zijn dan 2012/2013..!

Veel plezier allemaal!

AART DEKKER


Geen opmerkingen:

Een reactie posten