vrijdag 16 mei 2014

Europese Verkiezingen; de SP, als je Jan Marijnissen - de man - kent, dan ken je de SP

Jan Marijnissen is al een tijdje uit de spotlight, hij maakte plaats voor Agnes Kant die, jammer genoeg, op haar beurt plaats maakte voor de huidige politiek leider van de SP, Emile Roemer. Maar Marijnissen is nog lang niet echt weg bij zijn partij, hij was - en bleef - voorzitter van de partij.

Natuurlijk gaat het in de politiek om de inhoud van de programma's van de verschillende partijen. Maar mijn stelling is dat het ook - net zo belangrijk - om de personen gaat. Neem bijvoorbeeld Mark 'Flutte' Rutte; hij belooft en roept van alles, maar dat betekent niets...zo wilde hij - nog helemaal niet zo lang geleden - van zijn VVD een 'Groen-Rechtse' partij maken...nou Rechts werd ze, maar 'Groen'? In de verste verte niet bij de partij die als enige visie heeft dat we toch vooral 130 moeten kunnen rijden. De vorige campagne stelde hij met zekerheid dat er 'geen geld meer naar Griekenland zou gaan' en dat wij allemaal Euro 2.000,- tegemoet konden zien als hij weer in de regering zou komen. Ik weet niet hoe het u verging, maar van mij heeft hij twee keer Euro 1.000,- 'gestolen sinds die verkiezingen... Zo zou ik nog uren door kunnen gaan over 'de man zonder principes en visie' - en dat is dan naar eigen zeggen, ik verzin deze termen niet...

Ik wil maar zeggen: het gaat niet alleen om een programma, maar zeker zoveel ook om de mensen die met dat programma aan de slag gaan. Dus vraag ik weleens "Wie vertrouw je nu het meest? En met wie zou je liever bevriend zijn, met bijvoorbeeld Rutte, of met Emile Roemer?" De vraag stellen is hem beantwoorden, voor mij tenminste wel.

En dat geldt dus ook voor Jan Marijnissen! Voor degenen die nog twijfelen, bekijk Zomergasten van 2010, met Marijnissen in de hoofdrol:


Mocht u de uren durende uitzending teveel vinden, dan hieronder het verhaal over die uitzending uit de VPRO-gids:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten